donderdag, november 23, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Gezondheid & Schoonheid / 8 Fantastische Gezondheidsvoordelen Van Levend Rauw Voedsel
8 Fantastische Gezondheidsvoordelen Van Levend Rauw Voedsel

8 Fantastische Gezondheidsvoordelen Van Levend Rauw Voedsel

  • Nederland
  • Wist je dat je van rawfood afvalt, dat het ontstekingen vermindert, meer energie geeft en cholesterol op het juiste peil houdt? Wil je daar alles over weten, lees dan verder!
  • GREAT
  • Healthy News
  • http://healthynews.nl/
  • info@healthynews.nl

Geschiedenis Van De Rawfood Movement

 

Waar komt rawfood ineens vandaan? Komt het zomaar als een modeverschijnsel uit de lucht vallen, of zijn er groeperingen die hier al langere tijd mee bezig zijn? Eigenlijk allebei. Er zijn verschillende groeperingen die het initiatief genomen hebben bij de ontwikkeling van The Rawfood Movement.

Al in 1800 was er een groepering genaamd The Natural Hygiene. Deze groepering is voorstander van een dieet gebaseerd op rauw voedsel. In 1910 verscheen het boek The Mucusless Diet Healing System van Professor Arnold Ehret. De schrijver heeft miljoenen mensen geïnspireerd met zijn dieetmethode gebaseerd op het eten van voornamelijk vers fruit.

The Rawfood Movement heeft naar mijn weten pas echt zijn intrede gedaan rond 1960, toen Ann Wigmore The Living Food Movement ontwikkelde. Ann Wigmore heeft ook het eerste boek over tarwegras geschreven; The Wheatgrass Book: How to Grow and Use Wheatgrass to Maximize Your Health and Vitality, 1985.

De afgelopen jaren hebben wij in het WESTEN enorme ontwikkelingen doorgemaakt op het gebied van rauwe voeding. Er kwamen SMOOTHIES, SHAKES, TAREWEGRASSAPJES, SUPERFOODS EN RAWFOODCAFES. Het drinken van tarwegrassap  is inmiddels uitgegroeid tot een ware rage. Het is in allerlei rawfood cafés in Nederland te bestellen en ook online wordt tarwegrassap in bevroren kuipjes of als bundels gras verkocht en bezorgd bij de klant thuis.

David Wolfe introduceerde de raw superfoods (want de meeste superfoods zijn gevriesdroogd, waardoor voedingsstoffen behouden blijven). Superfoods zijn een rage geworden en dat heeft jammer genoeg gezorgd voor een enorme prijsstijging van vele populaire superfoods.

Jammer, want we hebben ze wel nodig als natuurlijk voedingssupplement met de arme grond. Toen er nog geen superfoods bestonden waren superfoods op zichzelf staande producten die een zeer hoge voedingswaarde bevatte of andere superieure kwaliteiten bezitten. Zo was spirulina vroeger gewoon een heel gezond en voedzaam product dat simpelweg veel gezondheidsvoordelen bevat.

Nu over naar de PLUSPUNTEN van RAWFOOD.

1763909991_6cb2f09b67_z (1)

If you don’t take care of this the most magnificent machine that you will ever be given…where are you going to live?                                           – Karyn Calabrese

Ladingen energie

Rawfood, wanneer goed gekauwd, is gemakkelijk te verteren. Je lichaam houdt dan meer energie over…. Zelf ben ik meestal op een 80% rauw dieet, gebaseerd op fruit, (groene) smoothies, salades en in de avond ook een warme maaltijd (waarvan ook weer 40% bestaat uit een salade).

Soms, als ik bij anderen ben, pas ik me aan en eet ik bijvoorbeeld gewoon een broodmaaltijd. Een enkele keer eet ik wel eens 100% rauw. Dan word ik in de ochtend vroeger en fitter wakker dan anders en ik kan als het ware mijn bed uitspringen net zoals een klein kind. Met een dieet van 100% rauw krijg je inderdaad de energie terug die je had toen je een kind was.

Als je lichaam energie over heeft, dan kun je je wel voorstellen dat het dan tijd over heeft om andere taken te vervullen die het heeft laten liggen (zoals detoxen), omdat er geen ruimte voor was. Omdat je lichaam meer energie heeft, wordt je daar wel vrolijk van. Je wordt vrolijker van meer energie en dat werkt weer door naar de cellen en daarvan wordt je nog gezonder. Omdat je lichaam schoner wordt komt er ook meer energie vrij voor schone gedachten, want schoon bloed creëert SCHONE gedachten.

Van rawfood krijgt het lichaam dus meer energie en ruimte om te gaan reinigen, genezen en repareren, zodat we een vitaler, gezonder en energieker leven gaan leiden. Wie wilt dat niet!?

Propvol vezels

Plantfood contains lots of fiber, which binds to excess cholesterol                                                                                                             – www.hippocratesinst.org

Vezels zijn het onverteerbare deel van plantaardig voedsel die werken als een bezem in het darmkanaal. Ten opzicht van sapjes kan dat een reden zijn om smoothies te verkiezen boven sapjes. Door sapjes neem je weer meer voedingsstoffen op, maar verder lijken smoothies en sapjes qua werking veel op elkaar. Ze zijn allebei enzymrijk, rauw, ze zijn allebei ontzettend gezond en geven allebei veel energie.

Nu bevatten rauwe noten en groenten ook elk deze enzymen, alleen ze zijn iets zwaarder en daardoor geven ze wel directe vulling en energie, maar je lichaam is in de ochtend uitgeruster als je vooral licht verteerbaar voedsel eet. Nu ben ik zelf ook nog niet uit of het nu veel beter is om heel veel groen in je smoothie te doen. Groen geeft in ieder geval veel energie en is zeer heilzaam volgens vele voedingsdeskundigen.

  • Het bezemeffect

Vezels werken dus positief op het darmstelsel, omdat vezels de opgehoopte voedingsrestanten die aan de darmwand kleven, eraf bezemen.

  • Prebiotisch effect

Velzels helpen bij de aanmaak van de juiste bacteriën in de darmen.

  • Stabiliseren bloedsuiker

Vezels werken bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel, omdat de vezels er voor zorgen dat de koolhydraten in voedsel langzamer de bloedbaan ingaan.

  • Cholesterolverlagend

Vezels helpen bij het verlagen van cholesterol, omdat het zich bindt aan overtollig cholesterol en het daarna afvoert.

Vitaminen en mineralen

Rauw voedsel bevat enorm veel vitaminen en mineralen die nog niet uit het eten GEKOOKT zijn. Natuurlijk heeft voedingswaarde ook te maken met de landbouwmethode (hoe het voedsel verbouwd wordt), of het dicht bij huis geoogst is en of je goed kauwt. Ecologisch en biodynamisch verbouwde groente en fruit hebben altijd meer voedingswaarde dan GEWONE landbouw.

Kies daar dan ook voor als je dit belangrijk vind. Door goed te kauwen neem je meer voedingsstoffen op omdat het voedsel een groter oppervlakte heeft en daardoor de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen. Bovendien ga je hierdoor gasvorming tegen.

Rauw voedsel dat ook nog eens gekiemd is, heeft meer voedingswaarde dan voedsel dat niet gekiemd is. Je kunt in je vensterbank zelf zaden en peulvruchten kiemen.

Alkalisch

6626829181_2a9d51d81b_z (1)

Al het voedsel dat gemakkelijk te verteren is, zoals rauw en licht voedsel heeft een effect op het lichaam, want er is nauwelijks vertering voor nodig, waardoor er dus nauwelijks zuurvorming plaatsvind. Het meeste zuur in ons lichaam komt van slecht verteerbare producten zoals vlees en zuivel. Alkaliserend voedsel helpt dus bij het tegengaan van zuurvorming, omdat het nauwelijks zuur produceert.

Er kan voor het lichaam ook een keerzijde zitten aan het teveel eten van  alkaliserend voedsel. Het heeft namelijk een reinigend effect op je lijf. Hierdoor komen er zuren los die al jaren in ons lichaam  opgeslagen zijn geweest. Dan moet je gaan uitkijken en zorgen dat je genoeg voorraad aan vitaminen en mineralen in je lichaam hebt. Ben je van plan om veel rauw voedsel te eten, dan is het verstandig om eerst te gaan aanvullen met superfoods of 100% natuurlijke voedingssupplementen zoals die van Juice Plus.

Als je rauw voedsel gaat eten, ga je dus automatisch detoxen en verlies je, om gifstoffen af te kunnen voeren, mineralen en vitaminen. Zonder mineralen heb je minder aan vitaminen. Aanvulling van goede mineralen is dus belangrijk. Veel calcium vindt je bijvoorbeeld in spinazie en baobabpoeder. Ben je eenmaal van de meeste toxische stoffen af, dan houdt rawfood je bloed schoon en alkalisch.

Boordenvol enzymen

The length of life is inversely proportional to the rate of exhaustion of the enzyme potential of an organism. The increased use of food enzymes promotes a decreased rate of exhaustion of the enzyme potential.                                                                                                                            – The Enzyme Nutrition Axiom, Dr. Edward Howell

Er wordt steeds meer duidelijk over de invloed die voedingstoffen hebben op onze gezondheid. In het begin van de 19e eeuw kwam men tot de conclusie dat vitaminen, mineralen en sporenelementen nuttig zijn voor ons welzijn, maar er komt ook steeds duidelijkheid over het belang van levende enzymen in de plant en de impact die ze hebben op ons welbevinden. Dr. Edward Howell heeft hier een heel boek vol (Enzyme NutritionThe Food Enzyme Concept) over geschreven.

Er zijn 3 soorten enzymen:

  • Metabolische enzymen: die hun werk doen in alle cellen, weefsels en organen.
  • Verteringsenzymen enzymen: worden geproduceerd in bepaalde organen zoals de alvleesklier.
  • Voedselenzymen: bevinden zich in voornamelijk in rauw voedsel en zorgen voor een goede vertering.

Enzymen hebben we allemaal nodig voor een gezond en lang leven. Enzymen zijn eiwitten die nodig zijn voor alle chemische reacties in het menselijk lichaam. Ze maken het mogelijk dat onze organen, weefsels en cellen goed werken, waardoor veroudering wordt tegengegaan. Een van de taken van enzymen is het afbreken van voedsel dat je in je lichaam stopt. Enzymen zijn eiwitten die het afbraakproces van voeding dat je consumeert versnelt en die zelf niet verteerd worden.

De mens heeft met zijn geboorte een potje enzymen meegekregen waar hij het mee moet doen in zijn leven. Raakt de voorraad op, dan leeft men niet lang meer. Je zou kunnen zeggen: Hoe meerrawfood je eet, des te langer je leeft! WAAROM DAN?

Boven de 47.8 Celsius worden de voedselenzymen in je eten kapot gemaakt of verminderd. Voor gekookt voedsel moeten dus opnieuw enzymen worden aangemaakt door het lichaam om ze te kunnen verteren. Het verteringsproces wordt bemoeilijkt als er geen enzymen aanwezig zijn in gekookt voedsel.

De alvleesklier en andere organen zullen dan harder moeten werken en dit leidt tot een kortere levensduur. Een alternatief om dat te voorkomen is het eten van geproduceerde enzymen uit een potje of het eten van rauw voedsel. Door het eten van rawfood hoeven dus eigenlijk geen enzymen te worden aangemaakt, omdat die al in het rauwe voedsel zitten.

Rawfood is rijk aan voedingstoffen en voedingsenzymen. Enzymen uit planten komen tevoorschijn als de celwanden van de plant worden opengebroken door kauwen, juicen en blenderen.

Voeding die HEEL VEEL ENZYMEN bevat:

  • Acaibessen
  • Gefermenteerde groente en producten zoals miso en tamari (tamari is raw) en zuurkool. Gefermenteerde groenten en kiemen bevatten een zeer hoge enzymactiviteit.
  • Extra pure chocolade
  • Groene thee
  • Honing en bijenpollen

Rijk aan chlorofyl

AFA has more bio-available chlorophyll than any other food. In biochemical research circles, the presence of chlorophyll in such high quantities is a clear indication of AFA’s extraordinarily high life force. This inherent vitality helps keep the AFA’s wide spectrum of nutrients at their absolute nutritional peak. This particularly explains the mystery of how AFA can have so many positive health benefits.                                             – Karl J. Abrams, Professor of Chemistry

De ZON speelt een belangrijke factor wat betreft onze gezondheid en al het leven hier op aarde. En wist dat chlorofyl omgezet zonlicht is? Chlorofyl komt voor in bijvoorbeeld groene bladgroente en algen. Eet je veel rawfood, dan eet je waarschijnlijk ook veel sla en andere groene (blad)groenten zoals spinazie, peterselie en koriander. Je kunt er dus eigenlijk nooit teveel van binnen krijgen en door middel van het eten van groene smoothies kun je ladingen chlorofyl in een keer consumeren.

Om een goede gezondheid te behouden is 80-85% van de GOEDE BACTERIËN in je darmen noodzakelijk. Deze vriendelijke bacteriën bereiden veel noodzakelijke nutriënten voor ons lichaam, zoals vitamine K, B, enzymen en andere vitale substanties. Zulke vitale nutriënten hebben een constante aanvoer van zuurstof nodig. Te weinig zuurstof zorgt voor ‘slechte bacteriën’ en veel zuurstof houdt deze op afstand. Goede bacteriën kunnen ook door antibiotica, stress en zich overeten vernietigd worden.

Chlorofyl bevat behoorlijke aantallen zuurstof. Spirulina, AFA-algen, chlorella, tarwegras en gerstegras bevatten veel chlorofyl. Hoe meer chlorofyl je consumeert, des te beter je DARMFLORA zal zijn en daarmee ook je gezondheid. Er is veel onderzoek gedaan naar de voordelen die chlorofyl op ons lichaam heeft. Hieronder volgen er enkelen:

  • Bouwt bloedwaarden op
  • Levert ijzer aan de cellen
  • Maakt het lichaam alkalisch
  • Reinigt het bloed en de lever
  • Reguleert de menstruatie
  • Verhoogt de melkproductie
  • Zorgt voor een geweldig mondwater
  • Helpt gaatje voorkomen
  • Helpt bij de verwijdering van lichaamsgeur
  • Verbetert het zicht
  • Beschermt tegen radioactiviteit

Vetten

RAWFOODIES zijn mensen die hoofdzakelijk leven op 100% plantaardig en rauw voedsel. Ze zijn meestal kerngezond, slank en slapen minder dan de gemiddelde mens. Rawfoods met hoge aantallen vet bevatten genoeg vezels om zich aan overtollig cholesterol te binden, zodat je dit ook weer kwijtraakt en het cholesterol op een normaal peil houdt.

Rawfoods die veel vetten bevat zijn o.a. avocado, noten en zaden. Er zijn 2 typen vetten die het lichaam zelf niet kan aanmaken. Dat zijn omega 3- en omega 6-vetzuren. Van omega 3-vetzuren wordt gezegd dat het ontstekingen tegengaat en omega 6-vetzuren veroorzaken die juist. Het is daarom noodzakelijk om meer omega 3-vetzuren te gebruiken.

Er wordt dan ook geadviseerd om 4 maal zoveel omega 3-vetzuren te consumeren ten opzicht van omega-6 vetzuren. Omega 6-vetzuren vindt je voornamelijk in dierlijke producten. OMEGA 3-VETZUREN vindt je voornamelijk in GROENE BLADGROENTEN, CHIAZADEN, HENNEPZADEN EN ALGEN.

Ook fruit en andere groenten bevatten een lage dosis omega 3-vetzuren. Wil je die extra omega 3-vetzuren boost en minder ontstekingen, dan eet je dus vooral veel plantaardige rauwe groene bladgroente en chiazaden. Eet je teveel omega 6-vetten in de vorm van dierlijke vetten en transvetten, dan heb je niet alleen meer kans op ontstekingen en insuline resistentie, maar door het eten van transvetten krijg je ook toxines (een bron van vele ziektes) in je lichaam, omdat het lichaam er niets mee kan.

Antioxidanten

Rauwe en levend voedsel bevat meer antioxidanten, welke de effecten van vrije radicalen verminderen. Welk rawfood bevat veel antioxidanten?

  • chaga
  • zeoliet
  • nootmuskaat
  • oregano
  • cacao
  • kruidnagel
  • kaneel
  • geelwortel
  • chlorella
  • AFA-algen
  • spirulina
  • tarwegras
  • gerstegras
  • kamutgras
  • acai
  • gojiberry
  • granaatappel
  • bosbes
  • mariadistel (tincturen werken nog beter door op het gestel)

Je hebt gelezen dat rawfood heel wat gezonde voordelen kent, maar dat maakt het gezondheidsplaatje niet compleet. Een gezonde levensstijl betekent ook dat je de natuur ingaat, zonnebaadt, ontspant (bijvoorbeeld door middel van yoga), beweegt en niet rookt en drinkt. Je bent wat je eet, maar je bent ook wat je denkt, zegt en voelt.

Je cellen houdt je niet alleen gezond door een juiste voeding en/of levensstijl, maar door je gedachten schoon te houden. Vasten doe je dus niet alleen met voeding, maar ook met gedachten. Hier heb je nog even een kort overzicht van de pluspunten van rawfoodRawfood;

  • vermindert ontstekingen
  • geeft energie
  • houdt cholesterol op een goed peil
  • bezit vele nutriënten
  • houdt je darmen schoon met vezels (80% van het immuunsysteem bevindt zich hier)
  • helpt bij gewichtsvermindering
  • is chlorofylrijk (chlorofyl heeft vele gezondheidsvoordelen)
  • bevat gezonde vetten
  • bevat veel nutriënten
  • heeft een alkaliserende werking
  • is antioxidantrijk

Welke voeding is raw?

Naast de gebruikelijke rauwe groente en fruit zijn superfoodpoeders, miso, tamari, zuurkool en zeegroenten rauw. Verder zijn ongebrande noten (maar niet cashews) raw. Cashews worden altijd gekookt om ze uit de schil te krijgen. Er zijn wel rauwe vormen op de markt verkrijgbaar (bijvoorbeeld die van Lifefood), maar die zijn heel duur. Tegenwoordig zijn er ook heel watrawfoodsnacks verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en AH.

Dit artikel is afkomstig van het gezondheidsblog www.healthynews.nl

Bronnen

  • healthynews.nl
  • hippocratesinst.org/the-benefits-of-living-foods-nutrition
  • Enzyme Nutrition, The Food Enzyme ConceptEdward Howell
  • Rawfood Works, Leading Experts Explain WhyDiane Store
  • comfident.nl/nieuws/goed-kauwen-is-belangrijk
  • optimalegezondheid.com/het-belang-van-enzymen
  • superfoodleven.nl/tag/waarom-enzymen/
  • naturalhygienesociety.org/past.html

Over Daphne Groothuijse

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top