vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / AFM: Kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit
AFM: Kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit

AFM: Kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit

  • Nederland
  • Bijna alle Nederlanders die een hypotheek sluiten, laten zich adviseren. Dat advies is nooit gratis, maar kan wel veel opleveren. Een goed advies kost geld. Kosten én kwaliteit zijn belangrijk bij de keuze van het juiste advies.
  • 0615-stijging-onderhandelen-hypotheeksluiters
  • AFM
  • http://www.afm.nl
  • info@afm.nl
  • http://www.afm.nl/nl/consumenten/actueel/nieuws/2015/juni/hypotheekadvies.aspx
  • 0615-redenen-keuze-hypotheekadviseur

Financieel advies is en was nooit gratis

Voor complexe financiële producten zoals hypotheken geldt een provisieverbod. Als je met een adviseur in zee gaat, betaal je dus rechtstreeks je adviseur. Gratis advies bestaat niet en heeft ook nooit bestaan.

Onderhandelen loont

Als je waar voor je geld wilt, moet je wel weten hoeveel je betaalt. Een goed advies kan zijn prijs vaak dubbel en dwars terugverdienen, zeker bij een langlopend product als een hypotheek. Steeds meer mensen stellen zich op als kritische consument, blijkt uit de AFM Consumentenmonitor. Zo heeft meer dan de helft van de ondervraagde hypotheeksluiters onderhandeld over de kosten van het advies of rente, in de meeste gevallen met succes. Van alle hypotheeksluiters heeft 42% over zowel de advieskosten als de hypotheekrente onderhandeld, 7% alleen over de advieskosten.

Oriënteren op prijs én kwaliteit

In het onderzoek noemen consumenten kwaliteit en persoonlijke klik als belangrijkste redenen om te kiezen voor de hypotheekadviseur waarbij ze hun hypotheek hebben afgesloten. Een op de zes noemt aanbevelingen van vrienden of de nabijheid van de adviseur ook als reden voor de daadwerkelijke keuze. Wanneer hypotheeksluiters in de toekomst (opnieuw) een hypotheekadviseur zouden moeten kiezen, dan blijkt dat ze advieskosten als reden twee keer zo vaak noemen. Ook kwaliteit vinden ze dan nog belangrijker.

Achteraf leggen de onderzochte consumenten dus andere prioriteiten bij de keuze van een adviseur. Dichtbij of tips van vrienden blijken minder belangrijk en vooral kostenbewustzijn stijgt door ervaring met hypotheekadvies. Staar je niet alleen blind op een lage rente of lage kosten: oriënteren op prijs én kwaliteit loont!

Met de checklist hypotheekgesprek van de AFM kun je nagaan of het gesprek goed is verlopen. En of er nog vragen zijn die je met je adviseur moet bespreken in een volgend gesprek. Met goede vragen help je de adviseur ook om jou passend advies te geven.

Stem van de consument

Met consumentenonderzoek haalt de AFM de stem van de consument van buiten naar binnen. We zijn ook bereikbaar via het Meldpunt Financiële Markten, het loket van de AFM voor consumenten.

Consumenten die mogelijke misstanden melden, leveren een belangrijke bijdrage om de financiële markten eerlijk te laten werken. In 2014 kreeg de AFM bijna 12.500 meldingen.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top