vrijdag, september 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / AFM: Meldingen van consumenten zijn signalen voor risico-gestuurd financieel toezicht
AFM: Meldingen van consumenten zijn signalen voor risico-gestuurd financieel toezicht

AFM: Meldingen van consumenten zijn signalen voor risico-gestuurd financieel toezicht

  • Nederland
  • In de eerste zes maanden van 2015 had toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) bijna duizend consumentencontacten per maand. Relatief veel waren hypotheek-gerelateerd. Meldingen, zoals vragen of klachten, kunnen leiden tot signalen voor risico-gestuurd toezicht. Consumentensignalen verhogen de effectiviteit van de toezichthouder en dragen daarmee bij aan eerlijke financiële markten.
  • AFM
  • http://www.afm.nl
  • info@afm.nl
  • http://www.afm.nl/nl/consumenten/actueel/nieuws/2015/juli/meldingen-zijn-signalen.aspx

Ruim de helft van de meldingen komt binnen via het online contactformulier, de rest belt met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM. In totaal kreeg de AFM 5.653 meldingen in de eerste helft van 2015. Bijna de helft van de online meldingen leidt tot een signaal voor toezicht, tegen één op de tien voor een telefonische melding. Meldingen via internet zijn vaak nuttiger door de begeleidende stukken die makkelijk geüpload kunnen worden. Anoniem melden is ook mogelijk. Een fictieve casus laat zien hoe de AFM werkt als er een melding wordt gedaan: Van signaal tot onderzoek.

Advieskosten

De meeste meldingen die de AFM kreeg, gingen over hypotheken en dan met name over de kosten van de advisering en het provisieverbod. Echtscheiding leidt ook tot relatief veel (hypotheek)vragen aan de AFM. Eerder stelden we dat hypotheekaanbieders bij relatiebreuk niet hoeven vast te houden aan de reguliere krediettoets. De uiteindelijke beslissing daarover is echter aan de kredietverstrekker.

In de eerste helft van 2015 namen ook veel consumenten contact op over hun beleggingsverzekering of woekerpolis. Eerder constateerde de AFM dat de meeste verzekeraars een duidelijke verbetering laten zien in het bereiken van consumenten met een beleggingsverzekering. Op de consumentenwebsite schrijft de AFM: Wat kun je doen met je beleggingsverzekering of woekerpolis?

Waardevol

Meldingen over een financiële onderneming leveren altijd een waardevolle bijdrage aan eerlijke financiële markten. De AFM moet alleen terughoudend zijn over bijvoorbeeld onderzoeken die worden gestart omdat ze alle betrokken belangen zorgvuldig tegen elkaar moet afwegen. Door de wettelijke geheimhoudingsplicht mogen we melders ook niet vertellen hoe hun signaal verder gebruikt is. Dat kan alleen na openbare waarschuwingen of maatregelen; dan nemen we actief weer contact op met consumenten die hier eerder over hebben gemeld.

De AFM kan geen persoonlijk (financieel) advies geven, maar houdt wel toezicht op dienstverleners die financieel advies geven. In de registers is te zien welke partijen een vergunning hebben voor bijvoorbeeld adviseren of bemiddelen. Op afm.nl/consumenten biedt de toezichthouder wel onafhankelijke, algemene informatie over financiële onderwerpen, zoals beleggen of lenen.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top