vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Amnesty International: na rekenen een lesje kinderrechten
Amnesty International: na rekenen een lesje kinderrechten

Amnesty International: na rekenen een lesje kinderrechten

  • Nederland
  • Amnesty International wil in Nederland het vak 'kinderrechten' verplichten op scholen.
  • leren typen
  • TypeTopia
  • http://www.typetopia.com
  • k.aarts@scherponline.nl

Als het aan Amnesty International ligt is wordt het vak ‘kinderrechten’ toegevoegd aan het vakkenpakket van Nederlandse schoolkinderen. Amnesty zegt dat het erg belangrijk is om kinderen te leren over hun rechten. Het gaat dan vooral om de rechten die een kind heeft als de ouders gaan scheiden, welk recht je hebt als een kind gepest word en dat een kind recht heeft op privacy. Dat is nog eens wat anders dan Engels leren of leren typen.

Onderzoek

Amnesty heeft ook al onderzoek gedaan naar de bereidheid van docenten om het vak te geven. De ondervraagde docenten geven bijna allemaal aan dat ze het belangrijk vinden dat kinderen leren over hun rechten, ongeveer tachtig procent. Dat geldt voor docenten op het basisonderwijs. Op het middelbaar onderwijs geeft maar zestig procent aan het vak belangrijk te vinden.

Uit onderzoek van Unicef is gebleken dat minder dan de helft van de scholen in Nederland aandacht besteed aan kinder- of mensenrechten naar hun leerlingen toe. Unicef pleit er ook voor dat scholen dit structureel onder de aandacht gaat brengen bij leerlingen. Zo vinden zij dat alle lessen verplicht moeten zijn. In anderen landen die al veel aandacht besteden aan dit vak is al een verhoging in prestatie gezien bij leerlingen. Ook worden in die landen kinderen minder vaak gepest.

Opvoedkundigen

Ook opvoedkundigen zien wel iets in het plan. Het leert kinderen namelijk niet alleen wat hun rechten zijn, maar ook de plichten die er tegenover staan. Zo leren ze bijvoorbeeld om rekening te houden met de gevoelens en het doen en laten van anderen. Het zou dan wel pas vanaf groep 5 of zes ingevoerd moeten worden. op deze leeftijd krijgen de kinderen ook vakken als geschiedenis waarin ze leren hoe samenlevingen zijn ontstaan. Die achtergrond vormt een mooie aansluiting met het nieuwe vak. Pesten zal waarschijnlijk niet verdwijnen met de komst van dit vak, maar leerkrachten hebben wel meer momenten waarop ze pesten bespreekbaar kunnen maken naar de leerlingen. En dat is hard nodig in het onderwijs.

Over Anette

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top