dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / APS: Markt voor Fashion en Electronica in de plus
APS: Markt voor Fashion en Electronica in de plus

APS: Markt voor Fashion en Electronica in de plus

  • Nederland
  • Totale bestedingen non-food markten stabiel De Fashion markt en de markt voor Consumenten Electronica laten na 3 kwartalen daling voor het eerst weer een groei zien. De stijging van Fashion werd vooral veroorzaakt door een zeer positieve maand mei, mede door het goede weer. De Consumenten Electronica markt profiteerde van het WK. De markt voor Groot-en Klein Huishoudelijke Apparaten zat al in de plus en laat wederom een omzetgroei zien. De markt voor IT- en Office producten sloot af met een kleine min en de georganiseerde Reizen en Boekenmarkt zitten nog steeds in de rode cijfers. Alle non-food markten bij elkaar opgeteld laten nog een lichte daling zien van 1%, hetgeen stabiel is ten opzichte van het eerste kwartaal. Dit blijkt uit de Q2 rapportage van GfK Retail Reports.
  • GfK
  • http://www.gfk.com
  • info@gfk.nl

Fashion: kindermode zorgt voor grootste omzetgroei

Het tweede kwartaal is de Nederlandse modemarkt van de min in de plus gegaan. Het grootste segment binnen de markt, bovenmode, behaalde in Q2 een klein plusje van 0,5% in omzet. De omzet van ondermode steeg ook met 1,5%. De enige daler dit tweede kwartaal, was de beenmodemarkt met een min van 5,1% in omzet. Kindermode liet in mei een forse omzetgroei zien van 12%. Het mooie weer in deze maand zorgde voor een vroege investering in de zomergarderobe voor kinderen. In vergelijking met de maand mei vorig jaar kwam de totale fashion omzet 6,5% hoger uit. Deze maand zorgde dan ook voor een positief 2e kwartaal.

Consumenten Electronica: omzetstijging door Oranje koorts

Eind van het tweede kwartaal was Oranje nog volop in de race voor de wereldtitel en dat deed de verkoop van Consumenten Electronica goed. Voor het eerst sinds tijden was in het tweede kwartaal van 2014 een omzetplus zichtbaar. Vergeleken met Q2 vorig jaar is de Electronica markt met 5% gegroeid. De Oranje koorts zorgde ervoor dat consumenten gretig in gingen op de verschillende TV promotie campagnes. De omzet van de TV markt steeg daardoor in deze periode met 18% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Week 24, de aftrap voor de eerste wedstrijd van Nederland, en week 25 noteerden de hoogste verkopen.

Groothuishoudelijk: groei zet voort

Het is voor het derde kwartaal op rij dat de verkopen van Groot Huishoudelijke Apparaten stijgt. In kwartaal 2 rapporteren we wederom een omzetgroei van 5,6%. Alle keukenapparaten werden in het tweede kwartaal aanmerkelijk beter verkocht, hetgeen wellicht te maken heeft met de eerste voorzichtige signalen dat de huizenmarkt stabiliseert en zelfs licht aantrekt. Niet alleen de onderliggende volumes zijn hoger maar ook de gemiddelde prijs stijgt en geeft de omzet een extra steuntje in de rug.

IT, Reizen en Boeken: markten nog in de min

De markt voor IT en Office producten sloot af met een kleine min van 1,9%, mede veroorzaak door de verdere omzetdaling van Tablets en E-readers. De markt voor de georganiseerde Reizen, voor het zomerseizoen, liet een daling van 8,8% zien. Dit werd mede veroorzaakt door de afwachtende consument in verband met het WK voetbal in Brazilië. Tijdens de weken waarin het Nederlands Elftal actief was, vertrokken er veel minder mensen op vakantie. Eind juni liet zelfs een daling zien van 21,4%. De Boekenmarkt laat de allergrootste daling zien van 11,5%. Hierbij moet wel een kanttekening geplaatst worden dat de winkels die failliet waren gegaan in het eerste kwartaal, ondanks een doorstart nog dicht waren in de eerste weken van het tweede kwartaal. Dit betekent dat er pas een eerlijk vergelijk gemaakt kan worden op basis van de cijfers in het derde kwartaal van 2014.

Informatie over het totaal aantal markten is te vinden via www.gfk.com/retail-reports/

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de 80 jarige onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

GfK Retail Reports

GfK Retail Reports geeft elk kwartaal, op basis van het GfK retailpanel, direct zicht op de actuele ontwikkelingen binnen de grootste non-food markten in de Nederlandse retail: Een heldere samenvatting van de harde feiten en een spitse analyse van trends in woord en beeld. Voor meer informatie: www.gfk.com/retail-reports/

Ga voor meer informatie naar www.gfk.com/nl, volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_en

Voor meer informatie neem contact op met Barbara Schouten, 020-7133000/06-10002766, barbara.schouten@gfk.com

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top