donderdag, oktober 19, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Business & Ondernemerschap / Asfalt op A27 kan langer mee door verjongingscrème
Asfalt op A27 kan langer mee door verjongingscrème

Asfalt op A27 kan langer mee door verjongingscrème

  • Nederland
  • Heijmans heeft voor het eerst op grote schaal verjongingscrème aangebracht op het asfalt van een snelweg. In opdracht van Rijkswaterstaat is de A27 tussen Breda en Oosterhout dit weekend over een lengte van zo'n 8 kilometer met het verjongingsmiddel behandeld. De levensduur van het ZOAB wordt zo met 4 tot 5 jaar verlengd.
  • Heijmans
  • info@heijmans.nl

Gerbert van Bochove, innovatiemanager bij Heijmans, legt in vier stappen uit hoe het werkt: “Het wegdek wordt eerst grondig gereinigd en al het vuil wordt uit het ZOAB gezogen. Na de schoonmaakbeurt wordt het verjongingsmiddel opgebracht op de ZOAB-deklaag. Een machine met een Airjet-motor blaast het verjongingsmiddel tot diep in de poriën van het asfalt. Om te zorgen dat het asfalt na de behandeling weer stroef en veilig genoeg is, wordt er nog licht wat stroef materiaal gestrooid. De hele behandeling voeren we samen met Wolfswinkel en Latexfalt uit.”

Minder hinder, goedkoper en milieuvriendelijker

De toepassing van de verjongingscrème betekent een besparing op onderhoudskosten, minder verkeershinder en het is een milieuvriendelijkere manier van wegbeheer. Voordelen voor de weggebruiker zijn minder en kortere wegafsluitingen omdat (afhankelijk van de conditie van de weg) het tussentijds vervangen van de rechterrijstrook minder vaak nodig zal zijn. De gemiddelde levensduur van de rechterrijstrook is korter omdat vrachtwagens meestal rechts rijden en een grotere impact hebben op het asfalt doordat ze veel zwaarder zijn dan personenauto’s. Ook het uitvoeren van onderhoud met de verjongingscrème gaat sneller dan het vervangen van asfalt. Wanneer de veiligheid het toelaat kan dat zonder het volledig afsluiten van de weg.

Verjongingscrème

Bijna zes jaar geleden zijn Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO samen met Heijmans, BAM Wegen, Latexfalt en ESHA een onderzoek gestart naar de verlenging van de levensduur van ZOAB met verjongingsmiddelen. Via onderzoek op een aantal snelwegen waar testvakken zijn aangelegd, is aangetoond dat het verjongingsmiddel kleine scheurtjes in het asfalt heelt en het bitumen in het asfalt oppept en aanvult zodat de steentjes minder snel loslaten. Resultaten tot dusver tonen aan dat de levensduur van het ZOAB met 4 jaar verlengd wordt door deze toepassing.

Over Content Editor N

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top