vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Banque de Luxembourg: Family practice: begeleiden van ondernemersfamilies
Banque de Luxembourg: Family practice: begeleiden van ondernemersfamilies

Banque de Luxembourg: Family practice: begeleiden van ondernemersfamilies

  • Luxemburg
  • Naar aanleiding van het evenement '10x6 Family Business: from generation to generation', dat op woensdag 18 maart werd georganiseerd door de Paperjam Club, geeft Paul Wilwertz, adviseur bij de family practice van Banque de Luxembourg, zijn visie op de typische kenmerken van familiebedrijven opPaperjam.lu
  • Banque De Luxembourg
  • http://www.banquedeluxembourg.com
  • info@bli.lu
  • http://www.banquedeluxembourgnews.com/nieuws/entry/family-practice-begeleiden-van-ondernemersfamilies

Meneer Wilwertz, wat is voor een bank het verschil tussen een familiebedrijf en een klassieke onderneming? Is er een verschil met andere cliënten op het gebied van financiering, advies of begeleiding?

“Banque de Luxembourg is in de eerste plaats een vermogensbeheerder. Ondernemersfamilies, die cruciaal zijn voor de welvaartcreatie in Europa, behoren dan ook tot ons cliënteel. In Luxemburg kunnen ze elke dag opnieuw rekenen op een alomvattende en aangepaste dienstverlening voor de ontwikkeling van hun onderneming. Wij zijn echter de enige Luxemburgse bank die bij de voorbereiding van de overdracht van het familiebedrijf niet alleen aandacht besteedt aan hun financiële vermogen, maar ook aan niet-financiële aspecten zoals familiegeschiedenis, waarden en knowhow. Voorts hebben wij samen met de leerstoel ‘Ondernemersfamilies’ van het ICHEC (Brussel) opleidings- en bewustmakingsprogramma’s opgezet die specifiek gericht zijn op kinderen van ondernemers.

Wordt de overdracht van een familiebedrijf altijd tijdig voorbereid door ondernemers of denken ze er dikwijls te laat aan?

“Een ondernemer is een actieve dromer. Zijn notie van tijd is doorgaans relatiever en daarom heeft hij de neiging dergelijke beslissingen voor zich uit te schuiven. Het doorgeven van de fakkel wordt dan ook vaak uitgesteld. Juist daarom is het onze taak die kwesties ter sprake te brengen zodra kinderen de leeftijd hebben bereikt waarop ze zich afvragen of ze al dan niet actief willen meewerken in het familiebedrijf. Heel wat ondernemers willen – terecht – die beslissing van hun kinderen niet beïnvloeden, maar daardoor bestaat het gevaar dat er helemaal niet over wordt gepraat. Als ik die ondernemers twee tips mag geven, dan is dat eerst en vooral om hun kinderen op de betrokken leeftijd te laten weten dat ze, indien gewenst, welkom zijn in het familiebedrijf, op voorwaarde dat daarover op voorhand duidelijke afspraken worden gemaakt. En de tweede tip is dat ze al hun kinderen dezelfde informatie moeten geven over het familiebedrijf, zodat ze een weloverwogen keuze kunnen maken. Na de overdracht van het familiebedrijf kunnen echter strategische conflicten ontstaan tussen familieleden. De belangen van de verschillende betrokkenen en de onderneming lopen niet altijd gelijk.

Wat is uw rol op dat gebied? Bestaan er goede praktijken?

“Het is met familiebedrijven zoals met andere ondernemingen: hun voortbestaan en financiële gezondheid zijn een noodzakelijke vereiste. Maar afgezien daarvan beschikken eigenaars van familiebedrijven over een enorme vrijheid om normen, goede praktijken en gebruiken zelf te bepalen, volgens hun eigen visie en waarden, zoals het meer benadrukken van menselijke aspecten in plaats van winst, aandacht voor de lange termijn enz. Het is dan ook een uitdaging om met alle betrokkenen rond de tafel te gaan zitten en samen passende oplossingen voor het bedrijf uit te dokteren. Op die manier proberen wij met de family practice van Banque de Luxembourg onze cliënten bij te staan. Enige hulp op het gebied van familiebestuur kan nooit kwaad, noch voor de familie, noch voor de onderneming. Ook op dat vlak bieden wij bijgevolg vaak ondersteuning, door te helpen zoeken naar een consensus in plaats van te werken met standaardoplossingen.”

Voor meer informatie over ’10×6 Family Business: from generation to generation’ verwijzen wij naar de website van de Paperjam Club.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top