woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Beleving is geen modewoord, het is realiteit geworden
Beleving is geen modewoord, het is realiteit geworden

Beleving is geen modewoord, het is realiteit geworden

  • Nederland
  • Beleving is een begrip geworden en we willen het steeds meer ondergaan. In de virtuele wereld worden we ermee overspoeld maar in de fysieke wereld valt er nog veel te doen om beleving in te voeren.
  • wow-706857_640
  • Cor Sul senior adviseur
  • www.csjuistemoment.nl
  • corsultation@gmail.com

Een paar jaar geleden werd het woord “beleving” als modewoord gezien. Het werd ook vaak te pas en te onpas gebruikt. Inmiddels is beleving de omschrijving geworden van het ondergaan van welbevinden, verrassing, voldoening en van een plezierige ervaring.  En dat is nu juist wat de huidige consument wil ervaren. Het gaat daarbij niet alleen om de particuliere consument maar ook om de zakelijke klant.

Het voeden van de hang naar “beleving”.

Ongemerkt gebeurt dat voeden elke dag zonder dat we het beseffen. We ondergaan het. De meest actieve op dit gebied is het medium televisie. Een eenvoudige achtergrond voor een spreker of voor een discussie programma volstaat niet meer. Daar hoort een passende ambiance bij; optimale belichting en geraffineerde kleuren en belichting. Neem het journaal. Elke omroep heeft daar een eigen en specifieke entourage voor gemaakt. Daarnaast hebben nieuwe technieken het mogelijk gemaakt om prachtige 3D decors te creëren. Zo is alles waar we wel eens van dromen te verwezenlijken. Virtueel wel te verstaan.

Websites zijn de nieuwe etalages.

Beleving bestond vroeger ook wel, maar dan anders. Voor degenen die het zich kunnen herinneren hoeven alleen maar te denken aan de Sinterklaas etalages van de Bijenkorf. De rol is voor een groot deel overgenomen door de websites. Ook daar staat inmiddels niets in de weg om de techniek vrij spel te geven. Beelden, foto’s, kleuren, filmpjes; ze overspoelen onze beeldschermen.

En dan de sociale media. Of het nu facebook,  smartphones of internet betreft, alles is oproepbaar en dus zichtbaar. Voor alle beeldende media geldt echter de voorwaarde tot succes dat de beelden en de informatie  ”pakkend” zijn. We zappen op elk apparaat. Niet goed, niet snel geladen, niet boeiend, niet de verwachte informatie en hup, we zappen naar de volgende.

Hoe verder in de echte wereld?

De klant in de breedste zin van het woord is dus verwend en dat zal niet veranderen. Dat betekent een eis tot verandering of aanpassing van winkeliers, leveranciers, producenten, dienstverleners en noem maar op. Zich afzetten tegen internet en andere media heeft geen zin. Het gaat er voortaan om de klant ook de beleving te geven die hij verwacht. Dat vraagt om creativiteit, durf, inlevingsvermogen en bereidheid tot verandering. De klant moet daarin altijd centraal staan. Die wil het net zo prettig ervaren om in de werkelijke ruimte te vertoeven als in de virtuele wereld.

Daarvoor zijn talloze, vaak heel simpele oplossingen. Ook in de houding jegens de klant is nog veel te verbeteren. Een goed persoonlijk contact zal het vaak kunnen winnen van een presentatie op een van de media. Er zijn enorm veel kleine en grote kritische succes factoren te bedenken die bij elkaar een groot succes creëren. Voorwaarde is dat men uitgaat van de stelling “mijn vriend de klant”. Als de klant ervaart dat hem/haar zowel virtueel als in werkelijkheid hetzelfde “wow-effect” overkomt, is er op het gebied van klantenwerving, -binding en -tevredenheid enorm veel te bereiken. Beleving is overal mogelijk.

Over Cor Sul

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top