maandag, juli 16, 2018
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Bouwcombinatie BAM-TBI reduceert CO2-uitstoot door toepassing Laagenergie Asfaltbeton bij Sluiskiltunnel
Bouwcombinatie BAM-TBI reduceert CO2-uitstoot door toepassing Laagenergie Asfaltbeton bij Sluiskiltunnel

Bouwcombinatie BAM-TBI reduceert CO2-uitstoot door toepassing Laagenergie Asfaltbeton bij Sluiskiltunnel

  • Nederland
  • Aannemerscombinatie BAM-TBI past Laagenergie Asfaltbeton (LEAB) toe bij het asfalteren van de onderlagen van de wegen van en naar de Sluiskiltunnel. Bij de productie van LEAB wordt een energiebesparing van circa dertig procent behaald. De CO2-uitstoot neemt eveneens met circa dertig procent af.
  • Koninklijke BAM Groep nv
  • http://www.bam.nl
  • info@bam.nl
  • http://www.bam.nl/pers/persberichten/bouwcombinatie-bam-tbi-reduceert-co2-uitstoot-door-toepassing-laagenergie

Vandaag is gestart met het asfalteren van de weg tussen de tunnel en het viaduct Axelsche gat. In de loop van dit jaar volgen de andere wegvakken, de tunnel en de toeritten. In het voorjaar van 2015 wordt de deklaag van geluidsreducerend asfalt aangebracht. In totaal verwerkt BAM Wegen op een traject van bijna negen kilometer circa 110.000 ton asfalt.

Innovatieve productietechniek

LEAB is een innovatie van BAM Wegen, die in toenemende mate wordt toegepast op rijks- en provinciale wegen. Recent zijn ook binnenstedelijke wegen in Bergen op Zoom en Breda voorzien van LEAB. Het asfalt is afkomstig van de asfaltcentrale APM in Bergen op Zoom. LEAB levert een forse energiebesparing op en is kwalitatief even sterk als traditioneel asfalt. Ook internationaal is er steeds meer interesse voor de toepassing van LEAB. BAM Wegen heeft de innovatieve productietechniek onder meer in Japan en Duitsland geïntroduceerd.

Achtergrond

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent -Terneuzen. Deze brug staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en het vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent -Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent -Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

De Sluiskiltunnel heeft twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa elf meter. De nieuwe verbinding is in totaal zes kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top