zondag, november 19, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Chaudfontaine klinkt op Wereldwaterdag
Chaudfontaine klinkt op Wereldwaterdag

Chaudfontaine klinkt op Wereldwaterdag

  • Belgie
  • Chaudfontaine is eerste mineraalwaterbottelarij erkend voor duurzaam watermanagement Op Wereldwaterdag, op 22 maart, staan we wereldwijd even stil bij ons waterverbruik. Niet alleen is zuiver water een schaars goed, er zijn ook heel wat verborgen verbruikers. Denk maar aan de liters water nodig voor een product op tafel komt.
  • Coca-Cola Enterprises Belgium
  • https://cocacolabelgium.be
  • brusselsreceptiondesk@eur.ko.com
  • https://cocacolabelgium.be/persberichten/chaudfontaine-klinkt-wereldwaterdag/

Als referentie voor natuurlijk mineraalwater tekent Chaudfontaine voor een duurzaam waterbeleid. Dat bewijst het ‘European Water Stewardship’ – een primeur in de sector – maar ook de bescherming van de waterbron. “Denken op lange termijn is de enige juiste keuze. Zeker als je weet dat ons natuurlijk mineraalwater 60 jaar ondergronds reist en van een unieke kwaliteit is”, aldus aldus Jean-Louis Cornet, hydrogeoloog en productiedirecteur van de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine.

Gouden certificaat voor waterbeleid

Chaudfontaine is de allereerste mineraalwaterbottelarij die erkend wordt voor haar duurzaam watermanagement. Concreet bekroont het gouden ‘European Water Stewardship’-certificaat de jarenlange inspanningen om de thermale bron te beschermen en het watergebruik tot een minimum te beperken.

De afgelopen 10 jaar – sinds Chaudfontaine deel uitmaakt van Coca-Cola Enterprises – heeft de plant haar waterefficiëntie sterk verbeterd. Terwijl er in 2005 nog 4,53 liter water nodig was voor het bottelen van 1 liter Chaudfontaine, is dat vandaag nog maar 1,56 liter. Bovendien heeft Chaudfontaine nog ambitieuze plannen in waterefficiëntie.

Ook ambitieus energiebeleid

Thema van de Wereldwaterdag dit jaar is energie. Niet alleen voor haar waterbeleid maar ook voor haar energiebeleid kan Chaudfontaine indrukwekkende cijfers voorleggen. Coca-Cola Enterprises is erin geslaagd om het verbruik terug te dringen met 60%, van 267,4 kWh per 1.000 liter gebotteld water in 2005 naar 106,3 kWh in 2013.

Uniek hierbij is de recuperatie van de natuurlijke warmte van het mineraalwater bij het bottelen, om daarmee de site te verwarmen. Daarnaast heeft het bedrijf de wereldwijde ambitie om tegen 2020 de ecologische voetafdruk van zijn dranken met een derde te verminderen.

Bescherming van de waterbron

Sinds 2008 werkt Chaudfontaine aan een grootschalig project om de natuurlijke bron en de zuiverheid van het water te beschermen. Dit engagement kwam er met de hulp van de lokale inwoners en de steun van de Universiteit Luik en de gemeente Chaudfontaine.

Allereerst werd, in samenwerking met de universiteit, nauwkeurig de infiltratiezone bepaald: 250 hectare. In deze regio werden meer dan 1.000 woningen bezocht en alle vervuilingrisico’s in kaart gebracht: van tankstations en stookolietanks over veehouderijen tot rioleringen. Vandaag zijn er intussen al 300 tanks aangepast of vervangen. In totaal zal Coca-Cola Enterprises zo’n 500 maatregelen nemen om de lokale natuur en dit uitzonderlijke patrimonium te beschermen. Het project loopt tot 2015 en geniet de financiële steun van het Waalse Gewest. De totale investering bedraagt circa 1,3 miljoen euro.

Productiedirecteur en hydrogeoloog Jean-Louis Cornet: “Het water van Chaudfontaine is uniek in zijn soort. Het natuurlijk mineraalwater legt een weg af van meer dan 60 jaar, tot op 1.600 meter diepte. Uitzonderlijke geologische omstandigheden beschermen het water tegen elke vorm van vervuiling. Het is logisch dat we bijdragen waar we kunnen. Door op lange termijn te denken en te anticiperen op mogelijke risico’s, kunnen ook de volgende generaties genieten van dit zuivere kwaliteitswater.”

Bouw waterturbine in de Vesder

De overheid heeft intussen ook het licht op groen gezet voor de bouw van een waterturbine in de Vesder, dichtbij de productievestiging van Chaudfontaine. Op termijn zal de waterturbine jaarlijks 380.000 kWh groene energie opwekken, goed voor 2 tot 3% van het elektriciteitsverbruik van de Chaudfontaine-site en 150 ton minder CO2-uitstoot per jaar, het equivalent van het jaarverbruik van 100 gezinnen.

Chaudfontaine geldt als tweede belangrijkste merk van natuurlijk mineraalwater in België. Vandaag bemannen 190 vaste medewerkers de 3 productielijnen die jaarlijks ruim 13,65 miljoen kratten water produceren, goed voor een productie van 160 miljoen liter water per jaar. Daarvan is 79% bestemd voor België, 20% voor Nederland.

Over Chaudfontaine – www.chaudfontaine.com

Chaudfontaine geldt als tweede belangrijkste merk van natuurlijk mineraalwater in België. Vandaag bemannen 190 vaste medewerkers de 3 productielijnen die jaarlijks ruim 13,65 miljoen kratten water produceren, goed voor een productie van 160 miljoen liter water per jaar. Daarvan is 79% bestemd voor België, 20% voor Nederland.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top