woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Chaudfontaine ziet duurzame inspanningen waterbeleid beloond met ‘European Water Stewardship’-certificaat
Chaudfontaine ziet duurzame inspanningen waterbeleid beloond met ‘European Water Stewardship’-certificaat

Chaudfontaine ziet duurzame inspanningen waterbeleid beloond met ‘European Water Stewardship’-certificaat

  • Belgie
  • Gouden certificaat bekroont 10 jaar duurzame inspanningen en investeringen Als referentie voor natuurlijk mineraalwater tekent Chaudfontaine voor een duurzame primeur. De mineraalwaterproducent ontvangt als eerste in de sector het gouden ‘European Water Stewardship’-certificaat. Een bekroning voor de jarenlange inspanningen en investeringen om het waterverbruik terug te dringen. Tegelijk koppelt Chaudfontaine een duurzaam watermanagement aan een doordacht energiebeleid én maatregelen voor de bescherming van de bron.
  • Coca-Cola Enterprises Belgium
  • https://cocacolabelgium.be
  • brusselsreceptiondesk@eur.ko.com
  • https://cocacolabelgium.be/persberichten/chaudfontaine-european-water-stewardship-certificaat/

“Als je weet dat ons natuurlijk mineraalwater 60 jaar ondergronds reist en van een unieke kwaliteit is, dan is denken op lange termijn de enige juiste keuze. Het waterbeleid in Chaudfontaine is een parel in onze duurzaamheidsstrategie”, aldus Jean-Louis Cornet, hydrogeoloog en productiedirecteur van de site van Coca-Cola Enterprises dat 10 jaar geleden de mineraalwaterbottelarij overnam.

Duurzaam certificaat: European Water Stewardship (EWS)

Chaudfontaine is de allereerste mineraalwaterbottelarij die erkend wordt voor haar duurzaam watermanagement. Concreet bekroont het gouden EWS-certificaat de jarenlange inspanningen om de thermale bron te beschermen en het watergebruik tot het strikte minimum te beperken.

De afgelopen 10 jaar – sinds Chaudfontaine deel uitmaakt van Coca-Cola Enterprises – heeft de plant haar waterefficiëntie dan ook sterk verbeterd. Terwijl er in 2005 nog 4,53 liter water nodig was voor het bottelen van 1 liter Chaudfontaine, is dat vandaag nog maar 1,56 liter. Het zuiniger omspringen met water is het gevolg van technologische innovaties, efficiëntere productieprocessen, een grondige monitoring én het dagelijkse engagement van de medewerkers.

Sabine von Wirén Lehr, European Water Stewardship Director: “Het implementeren van de EWS-norm heeft alle inspanningen van Chaudfontaine inzake watermanagement samengebracht, waardoor een coherente en geïntegreerde evaluatie van de waterprestaties van Chaudfontaine mogelijk was. Chaudfontaine heeft met uitstekende prestaties op het vlak van waterbeheer, waterkwaliteit en -kwantiteit en de bescherming van ecosystemen duidelijk aangetoond dat het op een duurzame en verantwoorde manier met water omgaat. Er is altijd nog ruimte voor verbetering, maar met het Gold Level EWS-certificaat is Chaudfontaine op de goede weg.”

Bovendien heeft Chaudfontaine nog ambitieuze plannen in waterefficiëntie. Jean-Louis Cornet, productiedirecteur en hydrogeoloog: “In 2020 willen we Chaudfontaine nog zuiniger produceren. In dat opzicht is het gouden ‘European Water Stewardship’-certificaat een mooie stimulans om verder te gaan op onze duurzame weg. Sinds jaar en dag is Chaudfontaine een referentie wat de zuiverheid van haar natuurlijk mineraalwater betreft. Vandaag geldt onze site ook als standaard in watermanagement, een knappe prestatie én een hele eer.”

Bescherming van de waterbron

Coca-Cola Enterprises wordt in zijn duurzame aanpak ondersteund door de lokale gemeenschap van Chaudfontaine en werkt nauw samen met het Waalse Gewest. Zo werkt de onderneming sinds 2008 aan een grootschalig project om de natuurlijke bron en de zuiverheid van het water te beschermen. Dit engagement kwam er met de hulp van de lokale inwoners en de steun van de Universiteit van Luik en de gemeente Chaudfontaine.

Allereerst werd, in samenwerking met de universiteit, nauwkeurig de infiltratiezone bepaald: 250 hectare. In deze regio werden meer dan 1.000 woningen bezocht en alle vervuilingrisico’s in kaart gebracht: van tankstations en stookolietanks over veehouderijen tot rioleringen. Vandaag zijn er intussen al 300 tanks aangepast of vervangen. In totaal zal Coca-Cola Enterprises zo’n 500 maatregelen nemen om de lokale natuur en dit uitzonderlijke patrimonium te beschermen. Het project loopt tot 2015 en geniet de financiële steun van het Waalse Gewest. De totale investering bedraagt circa 1,3 miljoen euro.

Jean-Louis Cornet: “Het water van Chaudfontaine is uniek in zijn soort. Het natuurlijk mineraalwater legt een weg af van meer dan 60 jaar, tot op 1.600 meter diepte. Uitzonderlijke geologische omstandigheden beschermen het water tegen elke vorm van vervuiling. Het is logisch dat we bijdragen waar we kunnen. Door op lange termijn te denken en te anticiperen op mogelijke risico’s, kunnen ook de volgende generaties genieten van dit zuivere kwaliteitswater.”

Investering in waterturbine

De overheid heeft intussen ook het licht op groen gezet voor de bouw van een waterturbine in de Vesder dichtbij de productievestiging van Chaudfontaine. De totale investeringskost – gedragen door verschillende partners, waaronder een aparte vennootschap die de groene energie zal beheren – bedraagt meer dan 900.000 euro.

Op termijn zal de waterturbine jaarlijks 380.000 kWh groene energie opwekken, goed voor 2 tot 3% van het elektriciteitsverbruik van de Chaudfontaine-site en 150 ton minder CO2-uitstoot per jaar, het equivalent van het jaarverbruik van 100 gezinnen. De waterturbine is een mooi vervolg in de duurzaamheidsstrategie van Coca-Cola Enterprises. De groep wil tegen 2020 15% van de energie verbruikt in de productievestigingen halen uit lokale, hernieuwbare of koolstofarme energiebronnen. Door de combinatie van de geothermische installatie die nu al actief is en de waterturbine, zal die doelstelling in Chaudfontaine behaald kunnen worden.

Ook ambitieus energiebeleid

Duurzaamheid zit in het DNA van Chaudfontaine. Coca-Cola nam de bottelarij in 2003 over en investeerde sindsdien 103,5 miljoen euro. Niet alleen verminderde het bedrijf het waterverbruik in het productieproces, ook op het vlak van energie tekent Chaudfontaine indrukwekkende cijfers op. In 8 jaar is Coca-Cola Enterprises erin geslaagd om het energieverbruik terug te dringen met 60%, van 267,4 kWh per 1.000 liter gebotteld water in 2005 naar 106,3 kWh in 2013.

Uniek hierbij is de recuperatie van de natuurlijke warmte van het mineraalwater bij het bottelen, om daarmee de site te verwarmen. Coca-Cola heeft ook geïnvesteerd in efficiëntere productielijnen en thermische isolatie maar ook de oprichting van een gespecialiseerd energieteam dat nauwgezet het verbruik opvolgt en snel ingrijpt waar nodig. In 2011 werd het eerste ISO 50001-certificaat in België uitgereikt aan deze site voor zijn uitzonderlijk energiemanagement.

De continue energie-inspanningen kaderen binnen de globale duurzame aanpak van Coca-Cola Enterprises. Het bedrijf heeft de wereldwijde ambitie om, tegen 2020, de ecologische voetafdruk van zijn dranken met een derde te verminderen. Bovendien heeft Coca-Cola Enterprises zich als doel gesteld om meer verpakkingen te recycleren dan er gebruikt worden.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top