dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Checklist: hoe mobile ready is jouw website?
Checklist: hoe mobile ready is jouw website?

Checklist: hoe mobile ready is jouw website?

  • Nederland
  • Veel bedrijven zien in dat ze mobile ready moeten zijn: een website dat er ook goed uitziet op een smartphone. Interessant is dan ook om te beoordelen hoe het ervoor staat met je eigen website. Hoe mobile ready ben jij?
  • mobiwebsite.nl
  • http://www.mobiwebsite.nl
  • info@mobiwebsite.nl

De generatie van vandaag wordt vaak gezien als de smartphone generatie. Veelzegge0nd is dat deze moderne generatie eerder het Internet raadpleegt dan een beroep doet op pa en ma. Samenhangend met het huidige mobiel tijdperk is dat websites hierdoor ook aan een metamorfose onderhevig zijn. Steeds meer bedrijven investeren in mobile marketing.

De meeste onder ons hebben vast gemerkt dat we veel vaker automatisch doorgestuurd worden naar een mobiele website. Of dat de keuze wordt gegeven om de mobiele applicatie te downloaden. Uiteindelijk met het doel om ook de smartphone gebruiker te kunnen bereiken. De eerste stappen zijn gezet, steeds meer websites zijn mobiel geschikt.

Interessant is dan ook om te beoordelen hoe het ervoor staat met je eigen website. Hoe mobile ready ben jij? Hieronder volgt een handige mobile ready checklist om te bekijken in hoeverre jouw website klaar is voor de smartphone generatie. Om mobile ready te zijn dient rekening gehouden te worden met de volgende factoren:

     1. Laadtijd 

  • Minder power. Smartphones kunnen veel, maar zijn minder krachtig dan een computer of laptop. Zo zal een smartphone er meer moeite mee hebben om een zware website te laden.
  • Afhankelijkheid van 3G verbindingen. Wanneer een smartphone een zware website ook nog eens moet laden bij een 3G verbinding dan gaat dit zowel tijd als data kosten. Bekijk daarom hoe snel jouw website laadt door dit niet alleen te proberen op een WiFi verbinding, maar ook op een 3G verbinding.

     2. Navigatiemenu

Hoe ziet het navigatiemenu op een smartphone? Zijn de menu-items goed aanklikbaar en is de tekst helder? Funest is het wanneer er ingezoomd moet worden om een navigatieknop aanklikbaar te maken. Zorg dat er gemakkelijk genavigeerd kunnen worden tussen de verschillende pagina’s.

     3. Content

Met content doelen we met name op de teksten en afbeeldingen. Is de tekst goed leesbaar, zonder te hoeven te scrollen of zoomen? Zijn de afbeeldingen goed zichtbaar? Let hierbij ook op de laadsnelheid van de afbeeldingen. Logischerwijs behoort deze zo laag mogelijk te zijn.

    4. Ander gebruiksgedrag

  • Vaak onderweg. De typische smartphone gebruiker is vaak onderweg en bekijkt in de trein even snel een website. Een smartphone heeft vaak haast en verwacht daarom dat een website snel laadt. Heikel punt is zoals eerder benoemd dat de 3G verbinding niet altijd meewerkt.
  • Touchscreen. Een smartphone gebruiker gebruikt het aanklikbare touchscreen om zich door een pagina te bewegen. Scrollen en zoomen zijn drempels en verlaagt het gebruiksgemak.
  • Aangepaste content. Website bezoekers scannen steeds meer. Vluchtig, zonder echt meer woord voor woord te lezen. Bij smartphone gebruikers is dit scangedrag nog een stuk hoger. Mobiele websites spelen hier al op in door overbodige pagina’s achterwege te laten en alleen de belangrijkste pagina’s voor mobiele bezoekers op te nemen in de website. Bedenk verder of het echt nodig is om Flash bestanden op te nemen in de website, aangezien deze veelal niet functioneren op smartphones. Steeds populairder worden sliders waarbij meerdere afbeeldingen voorbijkomen via een slideshow. Op een computerscherm ziet dit er best strak uit, maar op een kleiner scherm wordt dit al snel verwarrend. Bij bepaalde responsive designs is het mogelijk om deze voor smartphone gebruikers te deactiveren, en bij mobiele websites worden deze al vermeden.

    5. Call-to-action

Smartphone gebruikers hebben in meerdere mate een bepaald doel om jouw website te bezoeken. Wanneer een smartphone gebruiker je website bezoekt, wordt dit doorgaans gedaan met een vooropgestelde gedachte, een zekere actiebereidheid.

  • Contactinformatie. verhoog de zichtbaarheid van contactinformatie zoals een contactformulier, e-mailadres, of telefoonnummer. Vergemakkelijk het call-to-action proces. Zorg ervoor dat je mobiele bezoekers gemakkelijk contact kunnen leggen.
  • Social media. smartphone gebruikers zijn meestal erg actief op Social Media kanalen. Probeer om voor interactie te zorgen tussen jou en je bezoekers. Vergemakkelijk het ‘liken, ‘sharen’, en ‘tweeten’. Het liefst met duidelijke en handige Social Media icoontjes.

   6. Cross-platform

Hoe ziet jouw website eruit op verschillende besturingssystemen zoals Android en iOS? Elk besturingssysteem heeft z’n eigen willetje, dus zijn er ook tot zekere hoogte verschillen in hoe een website wordt afgebeeld. Pak er daarom verschillende toestellen bij om te kijken hoe jouw website presteert.

» Nou? Hoe mobile ready is jouw website? Alle bovenstaande punten zijn belangrijk, dus om echt te streven naar mobile readiness zul je dan ook aan alle criteria moeten voldoen. Niet onbelangrijk is verder om te kijken hoe groot het aandeel smartphone bezoekers is. Hoe hoger het aandeel mobiele bezoekers, hoe belangrijker bovenstaande punten zullen zijn. Ken je website bezoekers. Analyseer en leer. Doe daarom een mobiele analyse door te beoordelen hoe jouw website eruit ziet op een smartphone, hoe het gesteld is met de laadtijd, en door je website bezoekers te analyseren. Goed, trek je conclusies.

Over mobiwebsite.nl

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top