dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Checkout optimalisatie webwinkel
Checkout optimalisatie webwinkel

Checkout optimalisatie webwinkel

  • Nederland
  • U hebt veel bezoekers en uw webwinkel heeft een prachtig ontwerp. U weet uw bezoekers goed door uw webwinkel te leiden en als het goed is weet uw bzoekers te overtuigen van uw bedrijf en uw producten. De bezoekers komen op de productdetailpagina’s en stoppen massaal producten in de winkelmand van uw webwinkel. SCORE! Wederom veel producten verkocht en klanten erbij! Of toch (nog) niet…?
  • Responsive Webdesign Bureau
  • http://www.responsivewebdesignbureau.nl
  • info@responsivewebdesignbureau.nl

Het percentage mensen dat iets in hun winkelmandje stopt en gaat afrekenen ligt (afhankelijk van het onderzoek dat je leest) rond de 35%. Na deze actie vallen er dus nog een heleboel shoppers uit het proces, ofwel de funnel: maar liefst 65%. Dit cijfer is afgeleid uit een heleboel verschillende onderzoeken.

Door middel van het optimaliseren van de checkout, ofwel afrekenproces, valt er nog veel winst te behalen voor de webwinkelier. Zoals de percentage aangeven is dit zeker een onderdeel waarvan u niet kunt veroorloven om dit achterwege te laten: dat kost u veel omzet! Als we praten over het online checkoutproces, dan hebben we het over proces van afrekenen, dus van de virituele winkelmand tot het uiteindelijk plaatsen van de bestelling.In dit artikel gaan we het hebben over het proces van checkout-optimalisatie, zodat u ervoor kunt zorgen dat zoveel mogelijk mensen de checkout succesvol afronden en een product makkelijker bestellen in uw webwinkel. Aan de hand van de onderdelen Vormgeving, Tekst, Formulieren, Navigati. Flow en Focus worden steeds een aantal aandachtspunten aangestipt. Door deze punten in gedachten te houden bij het opzetten, uitwerken, testen en aanpassen van de afrekenprocedure, is er veel winst te behalen voor uw webwinkel. Maar liefst 65% van de mensen die iets in het winkelwagentje stopt, haakt af in het afrekenproces

Het uiterlijk van een webwinkel is enorm belangrijk. De vormgeving van het checkoutproces misschien nog wel meer. Hieronder vind u enkele richtlijnen gerelateerd aan de visuele weergave en indeling van de checkoutpagina’s.

Duidelijke foutmelding

Zorg dat het duidelijk is voor de concument wanneer hij een fout heeft gemaakt en wat hij kan doen om deze op te lossen (zonder technische jargon). Zorg ervoor dat de foutmelding goed opvalt (hoog visueel contrast) en plaats deze altijd in de buurt van de fout (en niet alleen bovenaan de pagina). De melding moet begrijpelijk en kort zijn.

Zorg voor een duidelijke ‘koop als gast’ optie

Maak het visueel duidelijk dat de mogelijkheid bestaat om een bestelling te plaatsen zonder in te moeten loggen. Vaak wordt de nadruk gelegd op het registreren als nieuwe klanten en staat het afrekenen als gast er verborgen bij. Natuurlijk wilt u als webwinkelier het liefst geregistreerde leden en moet u de voordelen daarvan benadrukken. Maar dat wilt niet zeggen dat u afrekenen als gast dan zoveel mogelijk moet verbergen.

Gebruik één kolom voor formulieren

Het invullen van een formulier van meerdere kolommen blijkt erg lastig te zijn voor consumenten. Soms wordt één van de twee kolommen over het hoofd gezien of ongerelateerde velden ingevuld waardoor foutmeldingen ontstaan.

Geef de primaire actie de prominenste knop

Consumenten lezen niet of zo weinig mogelijk. Als ze naar de volgende stap willen, is de kans groot dat ze gewoon klikken op de knop die het prominenst aanwezig is. Zorg er dus voor dat de primaire actie op de betreffende pagina ook is weergegeven met de prominenste knop op die pagina. Gebruik een dergelijke knop niet op andere plaatsenvoor secundaire acties. Wel kunt u dezelfde knop bijvoorbeeld bovenaan en onderaan de pagina plaatsen. Voorwaarde is wel dat ze tot dezelfde actie leiden.

Beperk het aantal opties

Geef consumenten keus, maar niet te veel. Keuze zorgt ervoor dat ze zelf de touwtjs in handen (denken te) hebben. Verwar de consument niet met te veel opties. Qua verzendopties zijn consumenten meestal geïnteresseerd in twee varianten: goedkoop of snel. Het tonen van meerdere verzendopties is dan niet functioneel.

Zorg dat de winkelmand met inhoud altijd zichtbaar is

Zorg ervoor dat de winkelmand altijd zichtbaar is in het kwadrant rechtboven op uw webwinkel. Probeer altijd zo veel mogelijk informatie te tonen, zoals het aantal producten, totaalprijs, en bij voorkeur de afbeeldingen van de producten. Doe dit ook tijdens het gehele checkoutproces zodat de consument altijd zicht heeft op de producten die hij gaat aanschaffen

Personaliseer uw content

Toon alleen opties de relevant zijn voor de betreffende consument. Als u al weet dat een consument van buiten de EU uw producten koopt, laat dan de betaaloptie IDeal achterwege, daar gaat hij toch geen gebruik van maken. En als de consument in het begin van het bestelprocedure al een bepaalde keuze heeft gemaakt, blijf dan niet alternatieven geven voor de optie.

Leg niet te veel nadruk op couponcodes

Toon deze optie niet of niet te opzichtig aan de consument. Als u dit wel doet dan voelt de consument alsof hij te veel betaalt, omdat er blijkbaar veel wordt gedaan met couponcodes die hij niet heeft. Daarnaast zorgt een opzichtige couponbox ervoor dat consumenten online gaan zoeken naar couponcodes voor bestellingen die ze ook wel geplaatst hadden zonder de couponcode. Dat kost u dus weer marge!

Weest voorzichtig met cross-selling

Als de gebruiker iets aan zijn winkelmand toevoegt en de inhoud van de winkelmand gaat bekijken, zie je op veel webwinkels dat er naast het product in de winkelmand nog verschillende andere producten staan: de zogenaamde cross-sellproducten (of kassakoopjes). Slim van de webwinkelier, want op die manier kun je op het laatste moment nog wat extra producten onder de aandacht brengen. Op sommige webwinkels wordt echter zoveel nadruk gelegd op kassakoopjes dat het verschillende gebruikers in verwarring brengt. Heb ik het product nu inderdaad toegevoegd aan mijn winkelmand? Ben ik op een andere categoriepagina terechtgekomen? Is er wat fout gegaan en zitten er nu andere producten in mijn winkelmand? Zorg er voor dat het duidelijk is dat dit de pagina met de inhoud van de winkelmand is, welke items in de winkelmand zitten en maak duidelijk onderscheid tussen de winkelmand en de aanbevolen kassakoopjes.

Bron: www.responsivewebdesignbureau.nl

Over Responsive Webdesign Bureau

Als Zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist helpen we ondernemers met het winstgevender maken van hun webshop of website m.b.v. conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Dagelijks zijn we bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom zoekmachine marketing.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top