vrijdag, september 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Coca-Cola goed op weg om tegen eind 2015 ‘waterneutraal’ te zijn; 2020-doelstelling rond watercompensatie nu al binnen handbereik
Coca-Cola goed op weg om tegen eind 2015 ‘waterneutraal’ te zijn;  2020-doelstelling rond watercompensatie nu al binnen handbereik

Coca-Cola goed op weg om tegen eind 2015 ‘waterneutraal’ te zijn; 2020-doelstelling rond watercompensatie nu al binnen handbereik

  • Internationale
  • In 2014 heeft Coca-Cola, samen met zijn wereldwijde bottelpartners, 94% van zijn gebruikte water via tientallen lokale waterprojecten teruggevoerd naar de gemeenschappen en de natuur. Een hele stap voor op schema, en het ziet er naar uit dat het einddoel om tegen 2020 het eerste ‘waterneutrale’ voedingsbedrijf te worden, al eind 2015 wordt gehaald.
  • Coca-Cola Enterprises Belgium
  • https://cocacolabelgium.be
  • brusselsreceptiondesk@eur.ko.com
  • https://www.cocacolabelgium.be/nl/persberichten/coca-cola-goed-weg-eind-2015-waterneutraal/

In 2004 kondigde Coca-Cola een ambitieuze 2020 doelstelling voor watercompensatie aan: het eerste voedings- en drankenbedrijf worden dat al het gebruikte water compenseert, door het via watercompensatieprojecten terug te geven aan mens en milieu. Op basis van de huidige stand van deze lokale projecten is dat al voor 94 procent gerealiseerd (zowel het water in afgewerkte dranken als het waterverbruik in het productieproces, op basis van het verkoopvolume van 2014).

Zodoende werd sinds 2004 naar schatting al 153,6 miljard liter water door middel van 209 waterprojecten in 61 landen gecompenseerd in de vorm van gezuiverd afvalwater. In 2014 was het volume water dat terugvloeide naar de gemeenschappen en de natuur, al opgelopen tot 126,7 miljard liter. De 2020-droom om wereldwijd het eerste ‘waterneutrale’ voedings- en drankenbedrijf worden, zou daarmee al eind 2015 werkelijkheid worden.

“Geen enkele grondstof is zo belangrijk voor de mens, ecosystemen en economieën als water. Als wereldwijd waterverbruiker heeft het Coca-Cola-systeem een speciale verantwoordelijkheid om deze grondstof te beschermen. Vandaar ons ambitieus doel om tegen 2020 waterneutraal te zijn,” vertelt Muhtar Kent, voorzitter en CEO van The Coca-Cola Company. “En we zullen dit natuurlijk ook blijven doen als we onze doelstelling volledig hebben gehaald.”

Het Coca-Cola-‘replenishment’ systeem is enerzijds gebaseerd op een efficiënter watergebruik in de fabrieken, en op waterzuivering anderzijds. Elk waterproject heeft specifieke doelstellingen, zoals het verzekeren of verbeteren van de toegang tot zuiver water en afvalwaterzuivering, het beveiligen van watergebieden, het ondersteunen van waterbescherming en verhogen van het bewustzijn rond kritische lokale wateraangelegenheden.

Ook in België

Ook in België lopen enkele van deze watercompensatieprojecten. Zo was Chaudfontaine de eerste bottelarij van mineraalwater die een Golden-certificaat ontving op de European Water Stewardship (EWS) Awards, als beloning voor het goede beheer van water. Vorig jaar startte Coca-Cola Belgium een samenwerking met Natuurpunt om de natuurlijke watergebieden van het Stappersven nabij Kalmthout in het noorden van België te beschermen. In dit unieke landschap loopt sindsdien een project om een uniek moeras- en watergebied te herstellen, dat de waterkwaliteit aanzienlijk verbetert en bedreigde soorten opnieuw alle kansen geeft.

Zodra projecten vastgelegd zijn, zorgen het bedrijf en zijn bottelpartners er samen voor dat die projecten duurzaam blijven in de gemeenschappen en water blijven compenseren. Deze en nieuwe projecten spelen vaak in op kwetsbare lokale waterbronnen en zorgen voor een compensatie van het bijkomende verkoopvolume naarmate Coca-Cola elk jaar verder groeit.

“Meer en meer bedrijven beseffen dat rekening houden met de natuur bij hun besluitvorming een verstandige bedrijfsstrategie is. Het engagement van Coca-Cola voor water bevestigt dat investeren in de natuur een zeer positieve meerwaarde kan hebben voor het bedrijf en de lokale gemeenschap,” vertelt Mark Tercek, president en CEO van The Nature Conservancy (TNC). “‘TNC is trots op zijn samenwerking met Coca-Cola en feliciteert het bedrijf en zijn bottelpartners met deze zeer belangrijke realisatie.”

TNC speelde een belangrijke rol bij het ontwerpen van de methodologie om de inspanningen voor wateraanvulling van Coca-Cola te kwantificeren en het in afgewerkte dranken gebruikte water te compenseren. De methodologie om de voordelen van wateraanvulling te berekenen, werd ook onderworpen aan een wetenschappelijk-technische controle om algemeen aanvaarde methoden en de nauwkeurigheid voor het vooropgestelde doel te verzekeren. De projecten worden jaarlijks geëvalueerd aan de hand van deze methodologie. Een overzicht van elk project en zijn specifieke compensatiewaarde is te vinden in het 2015 compensatieverificatierapport, dat wordt opgesteld door LimnoTech en geverifieerd door Deloitte.

Twee belangrijke bijdragen aan de watercompensatieactiviteiten van Coca-Cola zijn het Replenish Africa Initiative (RAIN) van The Coca-Cola Africa Foundation en het Every Drop Matters -partnership van het bedrijf met het United Nations Development Programme (UNDP). Via RAIN werkt Coca-Cola samen met Global Environment & Technology Foundation (GETF), United States Agency for International Development (USAID), Water and Sanitation for the Urban Poor (WSUP), Millennium Challenge Corporation, WaterAid, Water for People en andere organisaties en lokale overheden om tegen 2020 zuiver drinkwater aan naar schatting 6 miljoen Afrikanen aan te bieden. Via Every Drop Matters werken Coca-Cola en UNDP samen om de toegang tot zuiver water te verbeteren voor naar schatting meer dan 1 miljoen mensen in Oost-Europa en het Midden-Oosten, met projecten die gericht zijn op het herstel van watergebieden, duurzame landbouw, infrastructuurverbeteringen en aanmoedigen van het nodige waterbeleid. Meer informatie over de water-partnerships van het Coca-Cola-systeem vindt u hier.

In 2007 legden The Coca-Cola Company en zijn bottelpartners een ambitieus doel vast om tegen 2020 een hoeveelheid water die overeenkomt met het gebruik voor dranken en hun productie, veilig terug te voeren naar de gemeenschappen en de natuur. In deze doelstelling is de watervoetafdruk van de toenemende landbouwingrediënten die door het Coca-Cola-systeem worden gebruikt, niet inbegrepen. Een duurzame waterpraktijk maakt echter deel uit van de richtlijnen voor duurzame landbouw die Coca-Cola oplegt aan zijn leveranciers. De compensatieprojecten zijn het resultaat van partnerships met overheden, het maatschappelijk middenveld en de privésector. Coca-Cola berekent alleen compensatiekrediet voor de delen van het project die rechtstreeks door het Coca-Cola-systeem worden gefinancierd of ingesteld.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top