maandag, november 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Coca-Cola: Op dun ijs: wie geeft om de ijsbeer? “Ijsberen hebben onze steun nodig”
Coca-Cola: Op dun ijs: wie geeft om de ijsbeer? “Ijsberen hebben onze steun nodig”

Coca-Cola: Op dun ijs: wie geeft om de ijsbeer? “Ijsberen hebben onze steun nodig”

  • Internationale
  • Zien we over één generatie de ijsbeer enkel nog in films, boeken of de zoo? Feit is dat de (steeds warmere) toekomst er alles behalve rooskleurig uitziet. Door het smeltende Noordpoolijs ondervinden moederijsberen steeds meer moeilijkheden om hun jongen op een veilige plek ter wereld te brengen en in leven te houden. WWF en Coca-Cola bundelen hun krachten om aandacht én concrete steun te vragen voor dit probleem.
  • Coca-Cola Enterprises Belgium
  • https://cocacolabelgium.be
  • brusselsreceptiondesk@eur.ko.com
  • https://cocacolabelgium.be/persberichten/dun-ijs-geeft-ijsbeer/

Elk decennium 11% minder zee-ijs, een temperatuur die op de Noordpool tweemaal sneller stijgt dan elders op de planeet: je hoeft geen marien bioloog te zijn om te weten dat dit nefast is voor de meest iconische bewoner van het noordpoolgebied, de ijsbeer, die steeds minder voedsel of geschikte plaatsen om te jongen vindt. Coca-Cola en WWF vragen voor het tweede jaar op rij aandacht voor de ijsbeer in de ‘Arctic Home’ campagne die start op 16 september. Meer concreet roepen de 2 organisaties mensen op om te doneren op www.arctichome.eu. Coca-Cola verdubbelt daarbij elke gift aan het steunfonds voor de bescherming van de ijsbeer.

EEN THUIS VOOR ELK GEZIN

Coca-Cola en WWF vestigen nu opnieuw de aandacht op de schrijnende beelden van moederijsberen en hun jongen, vaak ten dode opgeschreven door het slinkende ijs. Afstanden tussen voedselplaatsen worden onoverbrugbaar, de jongen verdrinken of ze wagen zich te dicht bij de bewoonde wereld, waar andere gevaren op de loer liggen. 7 op de 10 ijsbeerjongen overleven hun eerste levensjaar niet: https://nl.arctichome.be/the-problem/

“Niemand blijft onbewogen bij het leed van deze prachtige dieren. Daarom bundelen we de krachten met WWF. Zij hebben de wetenschappelijke expertise, wij de marketing-technische”, legt Gaetan Van de Populiere, Marketing Director Coca-Cola België uit. “Want om de ijsberen te helpen, moet je ze eerst bestuderen, en dat kost veel geld. Eén halsband kost zo’n 10.000 euro, een onderzoeksteam ter plaatse al vlug 25.000 euro per dag. We willen zoveel mogelijk schenkers aanspreken, alle beetjes helpen.”

Coca-Cola zal namelijk elke gift verdubbelen, tot een maximum van één miljoen. Het geld gaat naar concrete doelen: de onderzoeksteams, hun uitrusting, traceringbanden en volgcamera’s, enzovoort (zie bijlage – downloadbaar in perskit hieronder).

MOEDERS OP DE DOOL

Gert Polet van WWF, hoofd afdeling Species & Landscapes in Nederland: “IJsberen werpen hun jongen in een hol in de sneeuw, ze komen blind en kaal ter wereld en zijn voor voedsel en warmte volledig afhankelijk van hun moeder. Maar als gevolg van klimaatverandering ontstaat zee-ijs nu pas later in de herfst, zodat moederijsberen steeds moeilijker zo’n geschikte ‘kraamkamer’ voor hun jongen vinden.”

“De steun van Coca-Cola is cruciaal, want het is nog niet te laat”, gaat Gert Polet verder. “In de VS is na de eerste Arctic Home campagne in 2011 de publieke wil om de ijsbeer te beschermen van 38 naar 52% gestegen. Ook werd in 2013 met een deel van de opbrengst het International Polar Bear Conservation Forum opgericht, met deelnemers uit Canada, Rusland, Noorwegen, Denemarken en de VS. Kortom, samen kunnen we écht een verschil maken, een wereld zonder ijsberen is simpelweg ondenkbaar. De ijsbeer is hét symbool van de Noordpool; als zij kunnen overleven, dan zullen ook de andere ecosystemen er als geheel overleven.”
Meer info of een donatie doen? Kijk op www.arctichome.eu

Enkele weetjes:

  • De Noordpool is de airco van onze planeet. De enorme laag ijs en sneeuw weerkaatst de zonnewarmte en speelt een belangrijke rol in de regeling van het klimaat.
  • Er wonen vier miljoen mensen op een gebied van 30 miljoen km2. Met tal van diersoorten is het noordpoolgebied een van de belangrijkste voedselleveranciers voor de hele wereld.
  • Volgens de voorspellingen zal het zomerijs binnen één generatie (20 à 30 jaar) bijna helemaal verdwenen zijn.
  • Coca-Cola heeft de opbrengst van het eerste jaar besteed aan onderzoek in het gebied ‘Last Ice Area’, een gebied van 1,4 miljoen km2; of Frankrijk en Spanje samen.
  • Arctic Home bracht wereldwijd 7,3 miljoen dollar in het laatje tijdens het eerste jaar van de campagne in Canada en de VS in 2011.
  • Een team van onderzoekers in het noordpoolgebied kost zo’n 25.000 euro per dag.
  • De ijsbeer staat sinds 2006 op de lijst van kwetsbare diersoorten (IUCN -International Union for the Conservation of Nature).

Over Coca-Cola en WWF

De drie jaar durende campagne Arctic Home – waarin Coca-Cola jaarlijks 1 miljoen euro aan WWF zal schenken – werd verleden jaar in 16 Europese landen gelanceerd. De campagne maakt deel uit van de internationale samenwerking die sinds 2007 bestaat tussen The Coca-Cola Company en WWF. Die samenwerking is gericht op de bescherming van belangrijke rivierbekkens en duurzame landbouw, maar ook op het verminderen van het waterverbruik en het verlagen van de CO2-uitstoot van het bedrijf.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top