vrijdag, december 15, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Connexxion: Een kijkje bij: het Regiecentrum OV
Connexxion: Een kijkje bij: het Regiecentrum OV

Connexxion: Een kijkje bij: het Regiecentrum OV

  • Nederland
  • Hoe zorgt Connexxion ervoor dat de dagelijkse gang van zaken rond de dienstregeling goed blijft lopen? Daarvoor is het Regiecentrum Openbaar Vervoer (ROV). Dat centrum houdt dag en nacht het openbaar vervoer in de gaten en grijpt in als er problemen zijn. Verkeersleider Michel Kroese vertelt ons er meer over.
  • Connexxion
  • http://www.connexxion.com
  • klantenservice@connexxion.nl
  • http://www.connexxion.com/nieuws_pers/396/een_kijkje_bij_het_regiecentrum_ov/3346/

Wat doet het ROV?

‘Het ROV is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dienstregeling van Connexxion in het hele land. We werken tijdens de spits met 10 medewerkers en elke collega is verantwoordelijk voor een bepaald gebied. Deze persoon houdt alles in de gaten en helpt chauffeurs als er vragen of storingen zijn. We letten op vertragingen en of bussen te vroeg komen. Bij een vertraging kijken we of de dienstregeling in gevaar komt. Soms kunnen we de chauffeur helpen, zodat de bus weer op tijd rijdt. Ook zijn er momenten dat we een reservebus moeten inzetten. We zorgen er in ieder geval voor dat de reizigers zoveel mogelijk kunnen vertrouwen op de dienstregeling.’

Werkt u voor al het openbaar vervoer in Nederland?

‘We werken puur en alleen voor Connexxion, zowel bus, trolley, als trein. Maar elke concessie, dus zeg maar elk reisgebied, heeft weer andere afspraken en eisen. En als we daar niet aan voldoen, kunnen we boetes krijgen. Bijvoorbeeld als we te vroeg bij een halte aankomen. Soms is dat goed te verklaren, bijvoorbeeld omdat we moeten omrijden via de snelweg in plaats van door een dorp. Het is dan logisch dat de chauffeur eerder aankomt bij een halte. Maar dat moeten wij dan wel goed vastleggen.’

Wat is uw functie?

‘Ik ben verkeersleider. Ik kijk of alles goed loopt en ik ben verantwoordelijk binnen mijn dienst voor de gang van zaken op het ROV. Ik kijk of er ergens extra aandacht nodig is en of er iemand moet bijspringen. Ik ben ook het aanspreekpunt voor de politie en andere meldkamers. Daar hebben we vrijwel dagelijks contact mee. Wij verzorgen ook de informatie voor onze klantenservice onze website en 9292.’

Wat gebeurt er bij een calamiteit?

‘Stel er is een aanrijding, dan verzorgen we de eerste opvang voor de chauffeur en reizigers. Indien nodig sturen we de hulpdiensten ter plaatse. We zorgen voor de dienstregeling, wat inhoudt dat we kijken of er reservebussen moeten worden ingezet. Daarnaast stemmen we alles af met de politie en andere hulpdiensten. Ook brengen we mensen binnen Connexxion op de hoogte, zoals mijn manager, afdeling klantenservice, de persvoorlichter en de manager operations.

Alles is erop gericht om zo betrouwbaar mogelijk openbaar vervoer te kunnen blijven leveren’

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top