woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Connexxion: Na vijftien jaar zijn draagvleugelboten verleden tijd
Connexxion: Na vijftien jaar zijn draagvleugelboten verleden tijd

Connexxion: Na vijftien jaar zijn draagvleugelboten verleden tijd

  • Nederland
  • De man in het blauwe winterjack staat al een kwartiertje in zijn eentje te blauwbekken bij het Connexxionhuisje waar je normaal gesproken de kaartjes koopt voor de Fast Flying Ferry. Vandaag is het kantoortje gesloten. Passagiers mogen op deze oudejaarsdag gratis meevaren.
  • FFF_afscheid_131231_400px
  • Connexxion
  • http://www.connexxion.com
  • klantenservice@connexxion.nl
  • http://www.connexxion.com/nieuws_pers/396/na_vijftien_jaar_zijn_draagvleugelboten_verleden_tijd/3223/

“U komt hier waarschijnlijk voor hetzelfde als ik”, zegt de man tegen de eerstvolgende bezoeker. “Ik woon hier in Velsen en ben in al die jaren nog nooit met die draagvleugelboot mee geweest. ’t Kwam er domweg niet van. Vandaag dan maar, hè, de laatste dag dat die boten nog varen….”, klinkt het met enige melancholie in zijn stem. “En het is vandaag bovendien gratis. Mooi gebaar van Connexxion.”

Hij is niet de enige die op deze gedenkwaardige dag naar het Pontplein in Velsen-Zuid is gekomen. Langzaam stroomt het vol: vertegenwoordigers van de provincie Noord-Holland, schippers en oud-schippers, mensen die zich het afgelopen jaar hebben ingezet voor het behoud van deze unieke openbaarvervoersverbinding, de media en vooral ook met foto- of filmcamera gewapende Velsenaren die voor het eerst vier draagvleugelboten tegelijk kunnen vastleggen: de Catharina-Amalia, de Karla, de Klaas Westdijk en de Rosanna. De GVB-pontveren – tot voor kort ook van Connexxion – die via het Noordzeekanaal Velsen-Noord met Velsen-Zuid verbinden, moeten het met aanzienlijk minder aandacht stellen.

Vier miljoen passagiers

Sinds de veerverbinding tussen Velsen-Zuid en de Ruyterkade (achter het CS in Amsterdam) op 27 april 1998 in gebruik werd genomen, zijn bijna vier miljoen mensen meegevaren. Een respectabel aantal. De vier in Oekraïne gebouwde schepen van het type Voskhod 2M-FFF, bieden plaats aan 79 passagiers en twee schippers en op het achterdek is plaats voor zo’n 25 tot 30 fietsen.

Toen de provincie Noord-Holland in de loop van 2013 besloot dat de verbinding moest worden opgeheven, leidde dat tot een storm van protesten. De draagvleugelboten waren bij de bevolking geliefd: bij de jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken van al het openbaar vervoer in heel Nederland eindigde de veerdienst altijd in de top-drie.

Maurice van de Meche, manager water en tours van Connexxion, herinnert daar fijntjes nog eens aan als hij in zijn afscheidsspeech alle aanwezigen toespreekt. Nadat de genodigden in de Klaas Westdijk nog een tochtje over het Noordzeekanaal hebben gemaakt is het bijna voorbij. De man in het blauwe windjack keert vrijwel gelijktijdig terug van een snel retourtje Amsterdam met de Karla. Als een van de laatsten verlaat hij het Pontplein. “Toch wel leuk hoor! Was een mooie vaart.”

De schippers van de draagvleugelboten komen ’s avonds voor een laatste maal bijeen. Met een paar oliebollen om het nieuwe jaar en een nieuwe toekomst in te luiden. De zes die bij Connexxion in vaste dienst zijn, hebben allemaal emplooi gevonden, onder meer als buschauffeur.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top