dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Connexxion: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste optie
Connexxion: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste optie

Connexxion: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste optie

  • Nederland
  • Het werkbezoek van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) aan de Valleilijn heeft de politieke discussie over het doortrekken van de treinverbinding weer doen opwaaien.
  • CarlaDik_intern1
  • Connexxion
  • http://www.connexxion.com
  • klantenservice@connexxion.nl
  • http://www.connexxion.com/nieuws_pers/396/valleilijn_doortrekken_naar_arnhem_beste_optie/3233/

Dik-Faber sprak afgelopen donderdag met onder andere Coen Storm (manager Connexxion), Carl Bieker (provincie Gelderland) en reizigersvereniging Rover over de uitbreiding van de Valleilijn. En als het aan de ChristenUnie ligt, worden de plannen om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem nogmaals serieus bekeken door staatssecretaris Mansveld.

De Valleilijn is populair, het aantal reizigers tussen de spoorverbinding tussen Amersfoort- Ede/Wageningen blijft groeien. Reizigers beoordelen de dienstverlening gemiddeld met een 7,6. Van alle treinen rijdt 98% op tijd. Coen Storm: “Het komt wel eens voor dat we reizigers moeten laten staan op het station. We hebben 170 zitplaatsen, maar in de spits hebben we tot aan 250 reizigers tegelijkertijd aan boord. Daarom willen we elk kwartier een trein op het hele traject.”

Onderzoek ProRail

Uit onderzoek van ProRail blijkt dat de beste oplossing ligt in het doortrekken van de lijn naar Arnhem. Het is niet alleen meest kostenefficiënte oplossing, maar levert ook het meeste gemak voor de reizigers. Want zo’n 60% van de reizigers moet in Ede-Wageningen overstappen op de NS-trein naar Arnhem. Voor deze oplossing moet het spoor op een enkele plek verdubbeld worden. De totale investering bedraagt zo’n 25 tot 30 miljoen euro.

Hoofdrailnetconcessie

Het werkbezoek van Dik-Faber bracht landelijke, regionale en lokale politiek bij elkaar. Die aandacht is hard nodig, omdat binnenkort in de Tweede Kamer wordt gesproken over de hoofdrailnetconcessie. Als dit hele spoorpakket wordt gegund aan de NS, zijn er tot 2024 geen mogelijkheden meer voor Connexxion om de Valleilijn uit te breiden.

Enthousiast

Dik-Faber was na afloop enthousiast over de prestaties van de Valleilijn en de plannen voor de toekomst: “De Valleilijn is het levende bewijs dat regionale vervoerders meer uit lokale lijnen kunnen halen. Ik hoop dat er nu snel wordt geïnvesteerd. De regio studeert al zeker sinds 2008 op de lijn, het geld ligt op de plank, de schop moet nu eindelijk eens de grond in!”

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top