donderdag, november 23, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Connexxion: Weer sneller beschikbaar voor incidenten met levensgevaar
Connexxion: Weer sneller beschikbaar voor incidenten met levensgevaar

Connexxion: Weer sneller beschikbaar voor incidenten met levensgevaar

  • Nederland
  • Ook zonder zwaailicht voorrang voor ambulances De ambulancediensten in ons land hebben er veel baat bij dat de ambulances bij kruisingen met verkeerslichten ook voorrang krijgen bij spoedritten, waarbij geen blauwe zwaailichten en ‘sirene’ worden gebruikt.
  • Connexxion
  • http://www.connexxion.com
  • klantenservice@connexxion.nl
  • http://www.connexxion.com/nieuws_pers/396/_weer_sneller_beschikbaar_voor_incidenten_met_levensgevaar/3137/

Als ambulances ook voorrang krijgen bij dit soort spoedritten (geen levensbedreigende situatie) zijn ze namelijk aanmerkelijk eerder beschikbaar voor incidenten waarbij wél sprake is van levensgevaar. Op jaarbasis levert dit tientallen uren extra inzetbaarheid op.

Dat heeft een gezamenlijk en grootschalige proef van Connexxion ambulancezorg en de gemeente Apeldoorn uitgewezen. De kosten van de proef, zo’n € 20.000, zijn betaald door de gemeente Apeldoorn.

Alleen al in een stad als Apeldoorn zijn er jaarlijks zo’n 3200 zogenaamde A2-ritten. Het gaat dan om spoedeisend vervoer naar kleine ongevallen, bijvoorbeeld een fietser die zijn been heeft gebroken en op straat ligt. In zo’n geval moet een ambulance binnen een halfuur bij de calamiteit zijn. Bij levensbedreigende situaties is dat een kwartier.

Verkeerslichtbeïnvloeding

Aan deze pilot deden tien ambulances mee. Zij waren alle uitgerust met handmatige verkeerslichtbeïnvloeding. Zo’n 75 procent van de verkeerslicht-installaties in Apeldoorn kon daarmee door het ambulancepersoneel ‘op groen’ worden gezet. Ambulancebemanning en patiënten zijn razend enthousiast. Patiënten krijgen hierdoor eerder hulp. Bovendien ervaren zij deze ritten als een groene golf, waarbij niet telkens hoeft te worden afgeremd of opgetrokken.

Naar het oordeel van Connexxion ambulancezorg, die actief is in vijf gebieden in Nederland, kan het systeem ook elders in het land grote tijdsbesparingen én extra rijcomfort voor de patiënten opleveren.

Als een ambulance op weg is naar een incident met levensgevaar krijgen alle ambulance in Apeldoorn al geruime tijd automatisch groen licht als er sprake is van levensgevaar. Connexxion ambulancezorg wilde echter weten of handmatige verkeerslichtbeïnvloeding bij A2-ritten (geen levensgevaar) ook zinvol is. In de proef, die tussen 1 augustus vorig jaar en 1 maart van dit jaar is gehouden, is dat bevestigd. De geschatte jaarwinst tot de plaats van de calamiteit is 117 uur en de tijdswinst naar het ziekenhuis is zelfs 235 uur.

Het systeem werkt zeer eenvoudig: de ambulancechauffeur kan een schakelaar op een klein kastje naast zich naar links, rechts, of naar voren duwen en vervolgens via een knop een radiosignaal sturen naar de verkeerslichtinstallatie. Als hij dat op zo’n 250 meter afstand van het verkeerslicht doet, spring het licht voor de gewenste rijrichting op tijd op groen en krijg de ambulance voorrang boven het andere verkeer, net zoals elke lijnbus.

Tijdwinst

Gijs Peteroff van Connexxion Ambulancezorg: “Bij een gemiddelde rit boeken we een tijdwinst van zo’n vierenhalve minuut. Maar het verschil kan aanzienlijk groter zijn. Als in Apeldoorn het verkeer en de verkeerslichten tegen zitten, kan een rit soms wel 45 minuten duren. Door de verkeerslichtbeïnvloeding kunnen we dat terugbrengen tot zo’n twintig minuten. Voor ons – en vanzelfsprekend ook voor de patiënt – is het erg belangrijk dat we geen vertraging meer hebben bij de verkeerslichten.”

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top