woensdag, december 13, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Contentmarketing versus campagnedenken
Contentmarketing versus campagnedenken

Contentmarketing versus campagnedenken

  • Nederland
  • Contentmarketing is een hippe term in de marketing- en communicatiewereld.
  • Responsive Webdesign Bureau
  • http://www.responsivewebdesignbureau.nl
  • info@responsivewebdesignbureau.nl

Contentmarketing is een hippe term in de marketing- en communicatiewereld. Tegenwoordig wordt contentmarketing jammer genoeg vaak gelijkgesteld met een Facebookupdate per dag. De kenmerken van contentmarketing gaan echter verder dan Facebookupdates.

  • Contentmarketing verschilt met campagnedenken. Campagnes vinden in een bepaalde periode plaats en zijn heel intensief. Contentmarketing zet je nooit af. Content blijft komen. Campagnes zijn op die manier onderdeel van contentmarketing
  • Contentmarketing gaat verder dan sociale media. Content kun je delen op sociale media, maar ook op je eigen media en via paid media. Contentmarketing staat los van het kanaal, het gaat om het verhaal.
  • Contentmarketing gaat meer over het verhaal achter het product dan over het product zelf.
  • Contentmarketing mag niet vrijblijvend zijn: het doel is om het beslissingsproces van de klant te beïnvloeden.

Doelstellingen van contentmarketing

Een contentstrategie heeft vier doelen

  1. Opbouwen van reputatie. Bekend staan als expert in je vakgebied is uitermate belangrijk. Relevante en inhoudelijke sterke content versterkt de positionering van je bedrijf. Laat zien dat jouw bedrijf de trends volgt, dat je interessante artikelen leest en zelf vernieuwing brengt. Zo word je als expert in je vak gezien en stijgt bovendien de algemene bekendheid van je bedrijf.
  2. De relatie met de klanten op een positieve manier onderhouden. Verdeel met vaste regelmaat content. Zo blijven klanten in contact met je bedrijf. Ze worden niet lastiggevallen met aanbiedingen, maar ze krijgen waarde. Als je veel waarde biedt, mag je trouwens af en toe een aanbieding lanceren. Zolang het een absolute minderheid is, accepteren fans dat.
  3. Nieuwe klanten aantrekken. De content wordt gedeeld met bestaande klanten en fans. Als de content sterk genoeg is, wordt die door hen gedeeld met hun persoonlijke vrienden. Zo komt je bedrijf met nieuwe mensen in contact. Via relevante content wordt de interesse van deze nieuwe mensen geprikkeld om met het bedrijf kennis te maken. Verder komen nieuwe klanten via Google in contact met de content van een bedrijf.
  4. Het bereik op sociale media verhogen. Een goede content zorgt automatisch voor een groter bereik op sociale media. Zo groeit het draagvlak en de impact van de content. Een groter bereik maakt het gemakkelijker om de drie hiervoor genoemde doelstellingen te realiseren.

Je website bestaat slechts om je content te leveren. Vraag jezelf dus af of die content echt niet beter kan.

Contentmarketing in zes stappen

Contentmarketing vraagt een andere manier van werken dan de klassieke campagneaanpak. Met behulp van deze zes stappen kan een bedrijf een contentstrategie en -mentaliteit in de organisatie implementeren.

  1. Kies de juiste topics. Kies onderwerpen waarin de organisatie kan uitblinken en kan differentiëren ten opzichte van het bestaande contentaanbod.
  2. Zorg voor een stevige technische onderbouw. Content heeft slechts impact als de technische onderbouw daarop berekend is.
  3. Stel een contentagenda op. Contentmarketing gaat om planning met flexibiliteit. Zorg voor een contentagenda die ruimte biedt om in te spelen op realtime gebeurtenissen.
  4. Maak een deel conversatiewaardige content. Content kan inhoudelijk goed zijn, maar om de content conversatiewaardig te maken, is er meer nodig. Content moet er goed uitzien, gebruikersvriendelijk zijn…
  5. Manage de contentconversaties. Als consumenten praten over de content, is het belangrijk om deze conversaties te monitoren.
  6. Meet de impact. Om de resultaten van de contentstrategie goed te begrijpen en te verbeteren, is het belangrijk om een aantal parameters te volgen.

 

www.responsivewebdesignbureau.nl

 

In deze artikelen staat een mooie verzameling van content

Contentstrategie verschillende methodes

Content marketing 3 tips voor perfecte kopteksten

Zoekmachine optimalisatie en content marketing gaan hand in hand

Zoekmachine optimalisatie vs. content: wie is de nummer #1?

Over Responsive Webdesign Bureau

Als Zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist helpen we ondernemers met het winstgevender maken van hun webshop of website m.b.v. conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Dagelijks zijn we bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom zoekmachine marketing.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top