woensdag, september 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Cor Sul senior adviseur: Kritische Succes Factoren in het MKB
Cor Sul senior adviseur: Kritische Succes Factoren in het MKB

Cor Sul senior adviseur: Kritische Succes Factoren in het MKB

  • Nederland
  • Het zijn niet alleen grote bedrijven die duidelijke doelstellingen nodig hebben om succesvol te opereren. Voor ondernemers in het MKB geldt dat evenzeer en is het vaststellen van Kritische Succes Factoren een onmisbaar hulpmiddel.
  • business-163464_640
  • Cor Sul senior adviseur
  • www.csjuistemoment.nl
  • corsultation@gmail.com
  • Knipsel

Bij grotere bedrijven worden KSF’s (Kritische Succes Factoren) gebruikt om aan te geven hoe de doelstelling bereikt kan worden. Hiermede wordt richting gegeven aan de leiding en de medewerkers en er wordt mee voorkomen dat men van de gekozen paden afraakt. Helaas wordt het gebruik van KSF’s bij het MKB veel minder toegepast. Dat is jammer, want juist in de tijd na de crisis is het van groot belang een duidelijke richting te bepalen. De markt blijkt veranderd, internet is niet meer weg te denken, de concurrentie is feller. De belangrijkste verandering t.o.v. de tijd voor de crisis is wel die welke de klant heeft ondergaan. De klant staat centraal en laat dat blijken ook.

Als ondernemer, leverancier, producent, winkel, dienstverlener, is de eerste KSF het centraal stellen van de klant. Om die stelling waar te maken kan men gebruik maken van prestatie indicatoren. Afhankelijk van de aard en de grootte van de onderneming kunnen deze talrijk zijn en elk onderdeel van de onderneming raken.

De klant centraal stellen

Daarmee wordt in een keer aangegeven wat de beste houding is in een wereld waar de klant een overgroot aandeel heeft in het succes van een onderneming. Overigens wordt dit standpunt  overtuigend uitgedragen door marketing toppers uit Amerika en Europa.

Kleinere ondernemingen ontbreekt het nog al eens aan tijd en menskracht om te onderzoeken hoe bij hen de stand van zaken is t.a.v. de klant. Desondanks is het voor het beleid van nu en in de toekomst noodzakelijk om stil te staan bij hun huidige positie t.o.v. de markt en vooral de klant. Het kan daarom heel nuttig zijn om bv. met behulp van een deskundige buitenstaander een onderzoek te doen naar de stand van zaken op het gebied van klantenbinding, klantvriendelijkheid, klantenwerving en klantcontacten zoals die er nu voorstaat.

De oplossing

Met de wetenschap dat ook in het MKB succes alleen mogelijk zal zijn indien de klant centraal gesteld wordt, is er nu een mogelijkheid de huidige positie te laten onderzoeken met behulp van  ”Mijn vriend de klant Check”. Hierbij wordt samen met de ondernemer een lijst van prestatie indicatoren geselecteerd. Indicatoren die er allen toe doen om de Kritische Succes Factor “de klant centraal stellen” waar te maken.

Over Cor Sul

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top