woensdag, januari 24, 2018
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Danone: Eén op de vijf Nederlanders kiest voor ‘Het Nieuwe Eten’
Danone: Eén op de vijf Nederlanders kiest voor ‘Het Nieuwe Eten’

Danone: Eén op de vijf Nederlanders kiest voor ‘Het Nieuwe Eten’

  • Nederland
  • De Nederlandse eetgewoontes veranderden. We eten steeds vaker wanneer we daar zin in hebben en niet omdat de klok half zes slaat. Met name Generatie Y laat de vaste maaltijdstructuur steeds vaker los. Plannen van maaltijden doet Generatie Y ook beduidend minder dan de Babyboomers. De jongere generatie kan de verleiding van een snack twee keer zo moeilijk weerstaan als de 50+ generatie. Nederlanders Generatie Y snackt dan ook het meest van alle generaties en kent ook de meeste ‘Guilty Snackers’. Vrouwen snacken met name gezond en zoet, mannen vooral vet en hartig. Fruit blijkt de meest favoriete snack van Nederlanders en de ‘guilty snack pleasures’ variëren van het in een keer ongegeneerd een zak chips leegeten tot het aan de mond zetten van een pak hagelslag. Nederlanders zijn over het algemeen echte Happy Snackers, die snacken omdat het gewoon lekker is en voelen zich niet schuldig als er eens iets minder verantwoords tussen zit. Dit blijkt uit onderzoek van Danone, voor de introductie van hun nieuwe merk Oikos.
  • Danone
  • http://www.danone.nl
  • info@danone.com
  • http://www.danone.nl/OverDanone/Nieuws/

Generatie Y versus Generatie X

Ons eetgedrag verandert. Generatie Y vervangt steeds vaker de traditionele eetmomenten ontbijt, lunch en diner door meerdere kleine eetmomenten per dag. Bijna 20% van de Nederlanders van alle Nederlanders geeft aan geen vaste maaltijdmomenten en tijden meer te hebben. Daar waar Generatie X en de Babyboomers nog op gezette tijden aan tafel gaan en vasthouden aan drie hoofdmaaltijden is dat voor Generatie Y niet zo vanzelfsprekend meer (76,5% tegenover 63,8%). Zij plannen hun activiteiten niet meer rond eetmomenten, maar plannen eetmomenten rond activiteiten. Ruim de helft van de jongeren eet wanneer zij trek hebben en houdt zich minder aan gezette tijden. Van Generatie X houdt slechts 12,1% er een flexibel eetpatroon op na. Ook het type snack verschilt per generatie. Zo neemt Generatie X vooral oudhollandse snacks zoals ontbijtkoek en kaas, terwijl de jongeren liever zoete koekjes of zoutjes zoals chips en nootjes eten.

Mannen versus vrouwen

Snacken werkt voor vrouwen ook anders dan voor mannen. Het lijkt erop dat vrouwen meer in control willen zijn dan mannen en kiezen voor gezonder en zoeter. Mannen kiezen voor vetter en hartiger. Ruim een kwart van de mannen eet wanneer ze zin hebben tegen 16% van de vrouwen. Vrouwen plannen daarentegen meer wat ze eten op de dag dan mannen, maar laten zich daarentegen ook weer vaker verleiden iets te eten wat ze eigenlijk niet van plan waren en voelen zich daar dan vervolgens weer schuldig over.

Vrouwen bewustere snackers

Vrouwen blijken gezondere snackers te zijn dan mannen. Driekwart van de vrouwen eet fruit en een kwart eet komkommer, snoeptomaatjes wortels of paprika als snack, terwijl ruim de helft van de mannen fruit neemt en slechts 13,2% van hen naar de rauwkost grijpt. Ook opvallend is dat een kwart van de vrouwen yoghurt tussendoor neemt, terwijl maar 16,5% van de mannen dit als snack eet. Mannen nemen juist weer vaker warme snacks zoals bitterballen (11,8% vs 7,4% van de vrouwen) en worst (21,8% vs 12% van de vrouwen).

Type snackers

Niet iedereen snackt op dezelfde manier. Er kunnen dan ook verschillende type snackers worden onderscheiden. Nederlanders zijn echte Happy Snackers (37,1%). We snacken omdat we het gewoon lekker vinden en voelen ons niet schuldig als er eens een minder verantwoorde snack tussen zit. Een kleine 3% van de Nederlanders is een Super Snacker en is niet te stoppen wanneer hij/zij eenmaal begint. Slechts 2% van de Nederlanders duikt ‘s nachts wel eens de koelkast in voor een midnight snack. Bijna 3,5 % snackt vooral stiekem, en vertelt dit aan niemand (Sneaky Snacker). 13,1% herkent zich het meest in het profiel van de Guilty Snacker en voelt zich na het snacken vrijwel altijd schuldig. De Party Snacker (10,5%) snackt alleen tijdens gelegenheden scoort is voor 10,5% het meest herkenbaar. 11,8% van de respondenten ziet zichzelf als een Smart Snacker en is heel bewust bezig met zijn voeding en snacks. Een echte planner. Snacken ten gevolge van emoties doet ook nog eens 7,5% van de respondenten (Emo Snacker).

Generatie Y maakt zich enerzijds het minst druk over hun snackgedrag, maar is tevens de groep die zich het meest schuldig voelt over wat ze zoal tussendoor snaaien. Bijna 20% van Gen Y behoort tot de categorie Guilty snackers. Babyboomers voelen zich beduidend minder schuldig over hun snackgedrag dan jongere generaties. In de groep 60+ zit het laagste percentage Guilty Snackers (6,1%) en het hoogste percentage Party Snackers (15,6%)(bij feestjes en gelegenheden).

Flevoland voert de lijst aan als het gaat om Midnight & Super Snacking. Party Snackers gaan vooral in Limburg en Friesland te keer. Emo Snackers zijn vooral te vinden in Zeeland. Groningen telt het hoogste percentage Guilty Snackers. Van alle provincies is Smart Snacking het populairst in Noord Holland.

Zeeuwen minste snackers, Flevoland meest traditioneel

In de stad zijn de regels losser dan in kleinere gemeenten en op het platteland. Er is meer verleiding, de maaltijd wordt vaker vervangen door een kleine maaltijd of een snack. In het Westen hebben mensen minder vaste maaltijdmomenten dan in de rest van het land, in het Oosten wordt het minst gepland wat er wordt gegeten. Zowel in de noordelijke als zuidelijke provincies houdt men zich nog aan de klok en de drie vaste maaltijdmomenten per dag. In deze regio’s laten mensen zich ook minder vaak verleiden iets tussendoor te eten wat je niet had gepland.

Friesland, Groningen, Flevoland en Zeeland zijn de meest traditionele provincies. In Zeeland wordt er het minst gesnackt. Slechts 7,1% van de Zeeuwen laat zich leiden door het hongergevoel, tegen 19,3% van de rest van de Nederlanders. Zeeuwen laten zich dan ook niet zo makkelijk verleiden iets tussendoor te snacken wanneer zij dit niet van plan waren.Opvallend is dat in Flevoland men zich meer houdt aan vaste eetmomenten, dan dat men doet in andere provincies. Bijna alle Flevolanders eten iedere dag drie vaste maaltijden: ontbijt, lunch en diner. Ook geven zij bijna allemaal aan op vaste momenten te eten, terwijl bijvoorbeeld maar tweederde van de mensen uit Noord-Holland zich aan deze vaste eetmomenten houdt. In Flevoland vervangt dan ook bijna niemand weleens een hoofdmaaltijd voor een snack, terwijl 12,5% van de inwoners van Noord-Holland dit wel doet.

Wat snacken we?

We snacken wat af als we trek hebben. De meest typische snacks die Nederlanders eten bij honger of trek zijn:

- Fruit (66,4%)
- Boterhammen, crackers en rijstwafels (35,5%)
- Kaas (34,3%)
- Zoete koekjes (30,6%)
- Ontbijtkoek (30,3%)
- Koude hartige zoutjes (chips etc) (29,1%)
- Soep, gewone of instant (24,5%)
- Candybars & Chocolade (24,4%)

Wat zijn nou typische snackmomenten?

Een ruime meerderheid van Nederland grijpt regelmatig in de namiddag (60%) en ’s avonds op de bank (58%) naar een snack. Ook ‘on the go’ snacken we wat af. Mannen laten zich vaker verleiden tot een snackje, omdat ze niet hebben ontbeten. Vrouwen snaaien meer voor de lunch en het avondeten. Is dat misschien het borrelmoment voor de maaltijd of het zogenaamde ‘overbrugmomentje’?

Zoals te verwachten snacken jongeren over de hele linie frequenter dan de rest. Elk moment is een moment voor een tussendoortje, als je niet hebt ontbeten, voor de lunch, ’s middags voor het eten en ook na het sporten is een typisch eetmomentje. Mannen snacken meer onderweg, vrouwen vaker thuis. Jongeren snacken beduidend meer ‘on the go’ dan de rest.

En wat doet het met ons als we niet op tijd kunnen eten?

Een knorrende maag en je slap voelen zijn de meest vervelende gevolgen van niet op tijd iets kunnen eten om de trek te stillen. Vrouwen geven vaker dan mannen aan ongelofelijk chagrijnig te worden en alleen nog maar aan eten te kunnen denken. Mannen hebben vooral last van hun knorrende maag en zeggen een gebrek aan concentratie te krijgen. Babyboomers (60+) gaan het meest gebukt onder de knorrende maag, jongeren worden meer dan gemiddeld chagrijnig en hebben te maken met een gebrek aan concentratie.

Ook zien we hier weer een aantal opvallende regionale verschillen. De knorrende maag speelt het meest op in Flevoland, de slapte slaat vooral toe in Gelderland en de Limburger lijkt het minst te pruimen bij een hongerklap. Het chagrijn slaat meer dan gemiddeld toe en kan alleen nog maar aan eten denken. Dat geldt overigens ook voor inwoners van de grote stad. De hongerklap lijkt hier meer frustratie en chagrijn met zich mee te brengen dan elders in het land

Waar we ons schuldig over voelen: Guilty pleasures

Op de vraag voor welk snackgedrag de Nederlander zich misschien wel een beetje schaamt, komt met ruim een kwart het in een keer leegeten van een zak chips als grootste guilty pleasure naar boven. Hagelslag zo uit het pak eten (5,5%), pindakaas of chocoladepasta rechtstreeks uit de pot eten (6,7%) en een slagroom bus aan je mond (5%) zijn andere guilty pleasures. Generatie Y schaamt zich meer voor hun snackgewoontes dan Babyboomers. Bijna de helft van de Nederlanders heeft geen snackgewoonte waar hij of zij zich voor schaamt … zeggen ze. Friezen en Zeeuwen hebben de minst beschamende snackgewoontes. Vooral Groningers schamen zich voor het in een keer leeg eten van een zak chips en in Drenthe loopt het schaamrood meer dan gemiddeld op bij het eten uit de pot.

Top 5 typische Hollandse snacks

Dat Nederland een echt snack land is, mag geen verrassing heten. Als meest typische en unieke snacks van Hollandse bodem zien Nederlanders:

1. Drop (44,9%)
2. De bitterbal (43,1%)
3. Stroopwafels (39,6%)
4. Haring (35,2%)
5. Kroket (33,5%)

Yoghurt als snack

Bijna alle Nederlanders (90,4%) zien yoghurt als een gezonde snack en het geeft ruim twee derde van de Nederlanders dan ook een goed gevoel wanneer zij met yoghurt hun trek stillen. Hoewel yoghurt door veel Nederlanders op regelmatige basis gegeten wordt als ontbijt of lunch, is het als snack nog relatief onbekend. 41,3% eet echter yoghurt nooit als snack. In omringende Europese landen is yoghurt als snack beter bekend. Danone introduceert daarom Oikos, een nieuwe snack yoghurt, inspelend op veranderende eetgewoonten van de jongere generatie.

Over Oikos van Danone

Een nieuwe yoghurt op een frisse fruitlaag, waarbij dubbel zoveel melk gebruikt wordt als bij gewone yoghurt. Dit maakt Oikos rijk aan proteïnen, lekker stevig en vol van smaak. Oikos is er in de smaken passievrucht, bosbes, perzik en aardbei. Oikos is te vinden in het zuivelschap.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top