maandag, november 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / De ROI op contentinvesteringen conversie return on content
De ROI op contentinvesteringen conversie return on content

De ROI op contentinvesteringen conversie return on content

  • Nederland
  • Een bekend gezegde in de reclamewereld luidt: de helft van al mijn investeringen in reclame is weggegooid geld. Alleen ik weet niet welke helft.
  • Responsive Webdesign Bureau
  • http://www.responsivewebdesignbureau.nl
  • info@responsivewebdesignbureau.nl

Een bekend gezegde in de reclamewereld luidt: de helft van al mijn investeringen in reclame is weggegooid geld. Alleen ik weet niet welke helft. Investeringen in contentmarketing zijn inmiddels zo goed te meten, dat eenvoudiger is dan ooit om te weten te komen of contentmarketing geld oplevert of alleen maar geld kost. Return on content. De ROI op contentinvesteringen. Daar zoeken bedrijven naar.  Onderzoek naar customer media wordt sinds jaar en dag uitgevoerd. Dergelijke onderzoeken hebben zich al lang gericht op vraagstukken als een mogelijke verbetering van de loyaliteit onder consumenten die de customer media lezen. Maar ook koopintenties, imago en reputatie werden en worden gemeten.

Nu contentmarketing een discipline is geworden die zich voor een groot deel online afspeelt, willen veel marketeers op een nieuwe manier meten. Ze willen primair weten of contentmarketing leidt tot hogere sales of op z’n minst tot een toestroom van leads (leadgeneratie). Afgeleide doelstellingen – reputatie, loyaliteit, branding – blijven belangrijk. Maar vallen op dit moment een beetje weg tegen de makkelijker meetbare doelstellingen. Zoals leadgeneratie.

Wie het gehele contentmarketingproces goed heeft ingericht, komt uiteindelijk uit bij het moment dat de kassa kan gaan rinkelen. Dat is het conversiemoment in de eigen online omgeving. (Print laten we hier buiten beschouwing, omdat daar het meten slecht beperkt mogelijk is op harde doelstellingen, zoals leadgeneratie.) Wie Het Grote Plaatje erbij pakt, ziet dat de tocht van een consument richting de ladingspagina  langs een aantal stappen is verlopen. Heel goede content is gemaakt en naar de timeline van de consument gebracht. Die bekijkt en waardeert (hopelijk) die content. Alles is in het werk gesteld om de gebruikerservaring optimaal te laten zijn. De content is afgestemd op de behoefte. De inhoud is goed, evenals de vorm. De consument is naar homebase geleid; de contentsite. De contentomgeving binnen de corporate website. Die er dus anders uitziet dan een platte webshop. Of een statische corporate webomgeving.

Conversatie

Dan begint het spel van het verder services van de klant. Als je de klant binnenboord houdt, kan dat leiden tot een conversatie. De klant wil meer weten over jouw organisatie. Over jouw producten. Daar beginnen veel marketeers pas echt te meten: hoeveel mensen zijn dat? Toch moet je een stap eerder beginnen met meten. Hoeveel mensen komen in aanraking met jouw content en waar gebeurt dat? Daar kun je de conversie van berekenen. Als jij media-aandacht hebt gekocht, bijvoorbeeld in een domein van Sanoma, weet je vooraf, dankzij de vriendelijke accountmanager van Sanoma, hoeveel mensen in potentie jouw content(link) gaan zien. Het aantal mensen dat verder komt, is meetbaar. Dat is de eerste stap om te meten. De volgende stap die je kunt meten, is hoeveel mensen de content helemaal lezen (og bekijken). Ook kun je meten wie de content deelt met anderen. En via welke kanalen. Omdat je alle mogelijkheden om te delen aanbiedt, weet je vrij snel of jouw publiek erg Google+ minded is, of Facebook – of Twitter minded. Daarna kun je meten of mensen meer content willen bekijken in jouw omgeving.  En welke content daarin het beste scoort. Allemaal erg eenvoudig te meten. Ten slotte kun je meten wie gebruikmaakt van aanmeldformulieren voor meer informatie of wie zelfs iets gaat bestellen. Alles is meetbaar. En alles is relatief eenvoudig meetbaar. Als die metingen leveren inzichten op, die je als het goed is een heel heldere richting uitsturen. Je weet namelijk welke content tot de snelste en beste resultaten leidt.

Investeren

Meten is een kwestie van investeringen (kosten) en opbrengsten. Wat je dus doet is proberen om alle kosten die gemaakt zijn om tot een lead te komen mee te nemen. Wat je hopelijk zult merken is dat de investeringen incontentmarketing steeds meer resultaat opleveren. Advertising moet je altijd herhalen. Bij contentmarketing blijft de content vindbaar. En blijft de doelgroep bij je.  Tenminste, als je content goed is. Het eerste jaar in contentmarketing is vrijwel per definitie het duurste jaar. Daarna, als je alle kanalen goed hebt ingeregeld, wordt het goedkoper. Het toevoegen van een video of een blog is voordeliger dan het eerst bouwen van de gehele omgeving waar de blogs en video’s gelezen en bekeken kunnen worden. Het opbouwen van je publiek kost geld. Maar als het publiek eenmaal jou als bron heeft gevonden, hoef je dat publiek alleen maar tevreden te houden met op tijd nieuwe, informatieve of inspirerende content.

In deze artikelen staat een mooie verzameling van content

En nu: aan de slag met contentmarketing

Geweldige content betekent geweldige links

Doelgroepmarketing voor betere resultaten

Links, PageRank en de jacht naar de hoogste op zoekresultatenpagina’s zijn zo ingebakken in de SEO-branche

Over Responsive Webdesign Bureau

Als Zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist helpen we ondernemers met het winstgevender maken van hun webshop of website m.b.v. conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Dagelijks zijn we bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom zoekmachine marketing.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top