zondag, september 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / DeJong&Verder: Kolossale prefab brugliggers voor nieuwe brug A9 over de Gaasp
DeJong&Verder: Kolossale prefab brugliggers voor nieuwe brug A9 over de Gaasp

DeJong&Verder: Kolossale prefab brugliggers voor nieuwe brug A9 over de Gaasp

  • Nederland
  • Als onderdeel van de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen bouwt het consortium IXAS twee nieuwe bruggen over de Gaasp. Eén van die nieuwe bruggen vervangt straks de oude brug. Haitsma Beton levert voor beide bruggen enorme voorgespannen kokerliggers, waarvan de grootste een lengte hebben van 57 meter, een breedte van 2,00 meter en een gewicht van 230 ton.
  • download (1)
  • DeJong&Verder
  • http://www.dejongev.nl
  • info@dejongev.nl

“Nee, het is net geen record. Want in mei 2014 leverde Haitsma al 68 meter lange en 240 ton zware kokerliggers voor een nieuwe brug in de N355 bij Zuidhorn: goed voor een wereldrecord. Maar met een lengte van 57 meter en een gewicht van 230 ton horen de HKP-liggers voor de brug over de Gaasp nog altijd tot de top”, zegt Jasper Doornbos, projectleider Haitsma Beton BV.

De brug is onderdeel van een megaproject. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

Onderdeel van het project is de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). In het oog springend bij dit deelproject is de 3 kilometer lange landtunnel, die daarmee de langste landtunnel van Nederland wordt. Bovenop de tunnel komt een park dat twee keer zo groot wordt als het Vondelpark. Daarnaast omvat het project de nieuwe brug over de Gaasp en de vernieuwing van 14 andere kunstwerken. Bouwconsortium IXAS (bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure) heeft het contract binnengesleept. In het contract is ook 20 jaar beheer en onderhoud vastgelegd. Het werk is in 2014 gestart en is klaar in 2021.

Brug over de Gaasp

De A9 wordt van 2×2 en een spitsstrook verbreed naar 2×5 rijstroken en een wisselstrook. Dat betekent dat de huidige brug over de Gaasp niet meer toereikend is. Daarom wordt de oude brug vervangen (de fundering wordt hergebruikt) en wordt er ten zuiden van de bestaande brug een tweede nieuwe brug gebouwd voor de wisselstrook en het verkeer van Holendrecht naar Diemen. Het verkeer van Diemen naar Holendrecht gaat straks volledig over de nieuwe noordelijke brug. De oude brug wordt pas vervangen nadat de zuidelijke brug gereed is. Het verkeer rijdt dan over de nieuwe zuidelijke brug en kan blijven doorstromen.

Doornbos vertelt: “De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Bij de bouw van de brug worden liggers toegepast met een lengte van 23 meter bij de kortste overspanning tot 57 meter bij de langste overspanning in het midden. Normaliter is de breedte van een kokerligger 1,48 meter, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van maar liefst 2,00 meter.”

“De keuze voor prefab liggers wordt in de eerste plaats ingegeven door de korte bouwtijd, weinig ruimte op de bouwlocatie en minimalisering van de overlast”, zegt Peter Schouten, projectdirecteur van IXAS. Hij vertelt dat het brugdek met de lange voorgespannen liggers in het werk in dwarsrichting wordt nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast. Schouten: “Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk in verband met het streven naar een maximale doorvaarthoogte en minimale hoogte van het wegdek ten opzichte van maaiveld. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten.”

Samenwerking

Haitsma Beton neemt ook de engineering van de liggers voor haar rekening, de scope en de bijbehorende taken zijn vooraf op elkaar afgestemd. Daarnaast voldoen de liggers aan een hoge afwerkingskwaliteit, namelijk CUR 100 klasse B1 voor schoon beton. “De brug moet namelijk niet alleen constructief optimaal zijn, maar er worden ook hoge eisen gesteld aan de vormgeving”, zegt Schouten.

Volgens de projectdirecteur is Haitsma Beton al in de ontwerpfase betrokken bij dit project: “Het is voor ons belangrijk dat er vanuit de producent wordt meegedacht richting de uitvoering. Dat leidt tot optimalisatie van het ontwerp, zoals hier de toepassing van de kokerliggers met nagespannen dwarswapening. Die naspanning wordt ook door Haitsma zelf uitgevoerd in het werk. Daarnaast is de productievolgorde volledig afgestemd op het legplan. In januari 2016 worden de liggers in enkele weken aangebracht, waarna de nieuwe zuidelijke brug in maart 2016 al open moet voor het verkeer. Haitsma is daarom eind maart 2015 al met de productie gestart en die loopt dit hele jaar door. Vervolgens gaan de langste liggers per schip naar de locatie en de kortere liggers per as. Dat is logistiek een grote uitdaging. Resumerend zijn we tot nu toe erg tevreden over de samenwerking.”

Over Haitsma Beton

Haitsma Beton is gespecialiseerd in het produceren van prefab betonnen elementen en heipalen voor bruggen, viaducten, stadions, parkeergarages en specifieke werken. Daarnaast produceert het bedrijf betonnen barriers. Het bedrijf ontwikkelt voortdurend nieuwe en betere producten en procédé’s, die zij afstemt op veranderende marktbehoeften, wet- en regelgeving en technische inzichten. Haitsma Beton is gevestigd in Kootstertille (Friesland). Kijk voor meer informatie op www.haitsma.nl.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top