donderdag, november 23, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Deloitte: Online bestedingen levensmiddelen verdrievoudigd
Deloitte: Online bestedingen levensmiddelen verdrievoudigd

Deloitte: Online bestedingen levensmiddelen verdrievoudigd

  • Nederland
  • De consument koopt vaker over de grens Bijna 6% van de Nederlandse consumenten bestelt weleens boodschappen online. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De frequentie van de bestellingen door de online shopper is daarnaast met meer dan 70% gestegen, waardoor de online bestedingen sinds vorig jaar zijn verdrievoudigd. Verder shopt de consument vaker buiten de landsgrenzen en koopt regelmatig levensmiddelen bij andere winkels dan een supermarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar de consumententrends binnen de supermarktbranche.
  • Deloitte
  • https://www.deloitte.com
  • dttresponsecenter@deloitte.com
  • http://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/Over%20Deloitte/articles/online-bestedingen-levensmiddelen-verdrievoudigd.html#dcom-content-par_standardcopy

Hoewel het aantal consumenten dat online bestelt toeneemt en ook de frequentie van deze bestellingen een stijgende lijn laat zien, nam de besteding per bestelling afgelopen jaar juist 20% af. Zo bestelde de online shopper in 2013 nog voor 103 euro aan levensmiddelen per bestelling en is dit bedrag in 2014 gedaald tot gemiddeld 76 euro per bestelling. Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: “Het aantal supermarktketens dat deze online service aanbiedt, is toegenomen. Zij hanteren lagere of geen minimale bestelgrootte. Bestaande aanbieders hebben in navolging hiervan hun minimale bestelgrootte ook verlaagd of afgeschaft en dit zorgt voor een gemiddeld lagere besteding per bestelling. Ondanks de lagere besteding per bestelling, zijn de totale online bestedingen in levensmiddelen verdrievoudigd.”

Beweegredenen bezoeken supermarkt

Voor 45% van de consumenten is de belangrijkste reden om niet online te kopen, de wens om de producten eerst te bekijken of vast te houden. Daarnaast worden de extra verzendkosten door 43% van de consumenten als reden genoemd om levensmiddelen niet online te kopen. Op Heij vervolgt: “Van de consumenten die nu niet online bestellen, is 15% van plan dit wel te doen als hun eigen supermarkt deze service gaat aanbieden. Verder is 10% van deze consumenten bereid om over te stappen naar een andere supermarkt indien de eigen supermarkt deze service niet aanbiedt.”

Een kwart van alle consumenten doet weleens boodschappen in het buitenland, waarbij de supermarkten in Duitsland veruit het populairst zijn. Aan deze bezoeken wordt gemiddeld 725 euro per jaar besteed. Dit is ruim 3,5% van alle bestedingen aan levensmiddelen. Ook branchevervaging speelt een rol in de volumedruk bij Nederlandse supermarkten. Ongeveer 70% van de respondenten koopt weleens levensmiddelen op een andere plek dan in de supermarkt, vooral op de markt, bij HEMA en Action. Hogere kwaliteit en betere prijs worden vaak als beweegredenen genoemd.

Over het ‘Consumentenonderzoek 2014′

Het ‘Consumentenonderzoek 2014′ is onderdeel van het rapport ‘Bedrijfsvergelijking 2014 Levensmiddelendetailhandel’. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2.400 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met behulp van Flycatcher Internet Research. Het rapport wordt tijdens de Foodretaildag op 9 september 2014 in Utrecht verder toegelicht.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top