maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / DNB: Nederlanders gebruiken pinpas meer in het buitenland
DNB: Nederlanders gebruiken pinpas meer in het buitenland

DNB: Nederlanders gebruiken pinpas meer in het buitenland

  • Nederland
  • De totstandkoming van de Europese betaalruimte (SEPA) heeft het voor consumenten gemakkelijker gemaakt om in andere eurolanden met een Nederlandse pinpas te betalen, of om geld over te maken naar andere eurolanden. De pinpas wordt in het buitenland inderdaad meer gebruikt.
  • Grafiek-1_tcm46-314650
  • DNB
  • www.dnb.nl
  • info@dnb.nl
  • http://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-2014/dnb314652.jsp
  • Grafiek-2_tcm46-314651

Grafiek 1: Door Nederlanders meest gebruikte betaalmiddelen in andere eurolanden, verschil t.o.v. 2006 (procentpunten)

Maar betalingen náár het buitenland (bijvoorbeeld voor online aankopen) komen nog steeds weinig voor. Mogelijke verklaring hiervoor is dat (vaak ten onrechte) het beeld bestaat dat betalen naar het buitenland duurder, trager en minder gebruiksvriendelijk is dan binnen Nederland. Dit blijkt uit een recent onderzoek van DNB naar het betaalgedrag van consumenten.

Gemakkelijker pinnen in het buitenland

Consumenten hebben de afgelopen jaren bij het betalen te maken gekregen met verschillende veranderingen. Aan de toonbank is het nieuwe pinnen ingevoerd, en bij overschrijvingen en incasso’s hebben Nederlandse rekeningnummers plaatsgemaakt voor internationale (IBAN). Deze veranderingen hebben niet alleen in Nederland plaatsgevonden, maar in alle eurolanden. Betalingen binnen het eurogebied zijn dus meer op elkaar gaan lijken. Dit is allemaal onderdeel van SEPA. Eén van de doelen van SEPA is dat consumenten met één bankrekening en één set betaalinstrumenten overal in Europa terechtkunnen. Concreet houdt dit bijvoorbeeld in dat Nederlanders ook in het buitenland met hun Nederlandse pinpas kunnen betalen, op dezelfde manier als in eigen land. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat zij dit inderdaad vaker zijn gaan doen (zie grafiek 1), maar ook dat er nog steeds grote verschillen zijn met hun betaalgedrag in Nederland. In vrijwel alle betaalsituaties betalen Nederlanders in het buitenland vaker met cash, en minder vaak met hun pinpas dan in Nederland.

De ervaringen van Nederlanders met pinnen in andere eurolanden zijn sinds 2006 positiever geworden. Toch zijn consumenten nog altijd minder tevreden over de acceptatie van hun pinpas dan bij betalingen in Nederland. Bijvoorbeeld omdat er geen betaalautomaat aanwezig is of het onduidelijk is of wel met een Nederlandse pas betaald kan worden. Het komt, ook in het eurogebied, nog voor dat alleen lokale betaalpassen geaccepteerd worden. Hier is dus nog ruimte voor verbetering. Ook vinden Nederlanders pinbetalingen in andere eurolanden minder gebruiksvriendelijk dan in eigen land, onder andere door slecht leesbare betaalautomaten en technische storingen. Ook de ‘betaalervaring’ is soms anders dan consumenten in Nederland gewend zijn: de betaalautomaat ziet er anders uit of de pas moet aan de caissière gegeven worden. Meer standaardisatie hierin kan het gebruiksgemak verhogen.

SEPA leidt (nog) niet tot meer betalingen naar het buitenland

Ruim 20% van de Nederlandse consumenten heeft in 2013 ten minste één betaling naar een ander euroland verricht, bijvoorbeeld voor het boeken van een vakantie of een aankoop bij een buitenlandse webwinkel. Dit aandeel is in de periode 2006-2013 stabiel gebleven. Ook de meest gebruikte betaalmiddelen zijn al jaren hetzelfde: internetbankieren is verreweg het populairst, gevolgd door de creditcard en PayPal. Incasso’s worden nauwelijks gebruikt, zelfs niet voor vaste lasten. Dit is verklaarbaar: in 2013 zullen zeker nog niet alle buitenlandse bedrijven in staat zijn geweest tot grensoverschrijdende incasso’s. Bij betalingen op afstand is er dus (nog) geen sprake van een verandering in het gedrag van Nederlandse consumenten.

Sinds 2006 zijn Nederlanders wel tevredener geworden over de kosten en de snelheid van overboekingen naar andere eurolanden. Desondanks ervaren zij deze nog altijd als duurder, trager en minder gebruiksvriendelijk dan overboekingen binnen Nederland (zie grafiek 2). Opvallend is dat dit vooral geldt voor mensen die het afgelopen jaar geen betalingen naar andere eurolanden verricht hebben. Mogelijk weten deze mensen niet dat zij kosteloos kunnen overboeken naar andere eurolanden en dat deze betalingen de volgende werkdag al bijgeboekt worden. Dit negatieve beeld kan hen belemmeren om betalingen naar het buitenland te verrichten. Meer voorlichting kan een oplossing hiervoor zijn. Verder kan gewerkt worden aan snellere verwerking en verhoging van de gebruiksvriendelijkheid van overschrijvingen naar andere eurolanden, zodat consumenten nog meer voordeel uit SEPA kunnen halen.

Grafiek 2: Tevredenheid over overboekingen via internetbankieren (bijlage)

Lees meer over hoe Nederlandse consumenten in 2013 betaalden in en naar het buitenland en wat zij vinden van de verschillende betaalmogelijkheden in de DNB Factsheet ‘Grensoverschrijdend betaalgedrag door Nederlanders in 2013′, gebaseerd op een enquête gehouden in het voorjaar van 2014.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top