maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / DNBulletin: Wat vindt Nederland van het eurobiljet?
DNBulletin: Wat vindt Nederland van het eurobiljet?

DNBulletin: Wat vindt Nederland van het eurobiljet?

  • Nederland
  • Wat vindt Nederland van het eurobiljet? DNB zorgt er voor dat de eurobankbiljetten in Nederland de weg naar het publiek vinden. Maar wat weet en vindt het Nederlandse publiek eigenlijk van het eurobiljet? DNB peilt dit elke twee jaar via een onderzoeksbureau. Het laatste onderzoek in 2013 leert dat Nederlanders de biljetten waarderen met een rapportcijfer 6,8 en dat men vertrouwen heeft in de echtheid van de biljetten en er daarom nauwelijks op controleert.
  • DNB
  • http://www.dnb.nl
  • info@dnb.nl
  • http://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-2013/dnb296916.jsp

Vals biljet of niet?

Echtheidskenmerken geven aan of een biljet echt is of vals. De kennis hierover blijkt over de jaren stabiel. Gemiddeld weten Nederlanders 2,6 kenmerken spontaan op te noemen, waarvan het watermerk veruit het meest genoemde is. Overigens weet men vervolgens niet te zeggen wat de afbeelding is van het watermerk (antwoord: zelfde bouwwerk als op de voorzijde). Natuurlijk zijn er verschillen tussen de Nederlanders onderling. Zo kennen mensen in hogere sociale klassen gemiddeld 1 kenmerk meer dan mensen in lagere sociale klassen, terwijl zij minder vaak met contant geld afrekenen dan laatstgenoemde groep.

De kans dat men een vals biljet in handen krijgt is laag en komt ruwweg uit op 0,002% per jaar, bij benadering is dat de kans op een grote prijs in de staatsloterij. Nederlanders vertrouwen er dan ook op dat hen dat niet zal gebeuren. Het gemiddelde rapportcijfer voor het vertrouwen in de echtheid van bankbiljetten is 7,3. Dat is dan ook mogelijk de verklaring waarom maar weinig mensen een ontvangen biljet op echtheid checken. Maar liefst twee derde van de Nederlanders heeft in de afgelopen vijf jaar geen echtheidscontrole gedaan op een eurobiljet. En voor de toekomst geven de ondervraagden aan dat hier geen verandering in komt. Daarom zal het een nog grotere uitdaging zijn dan het al is om het publiek te interesseren voor de echtheidskenmerken.

Waardering bankbiljetten

In rapportcijfers is de waardering voor de eurobiljetten een 6,8 en deze waardering is vrij stabiel over alle jaren, waarbij het 5-eurobiljet met een 4,7 duidelijk lager wordt gewaardeerd dan het 20-eurobiljet (7,2). Wordt dit gemiddelde wat nader bekeken, dan blijkt dat Nederlanders in toenemende mate onverschillig zijn geworden over de vormgeving; men vindt de eurobiljetten niet mooi en ook niet lelijk. Over het uiterlijk van de hoge coupures eurobankbiljetten kan men door de relatieve onbekendheid ermee weinig zeggen.

Mogelijk zal de waardering voor het nieuwe euro 5 biljet wat beter zijn, maar dit biljet is na het onderzoek uitgegeven, op 2 mei 2013. Dit biljet was wel al aangekondigd ten tijde van het onderzoek. Overigens zeggen maar 20% van de geënquêteerden iets gehoord of gezien te hebben van deze promotie, waarvan het merendeel heeft onthouden dat er een nieuw 5 eurobiljet aankomt. Van de nieuwe kenmerken had men nog niet veel opgepikt, slechts 4 van de 1,020 ondervraagden wisten dat het nieuwe watermerk een portret van Europa voorstelt. Verrassend was de bevinding dat de waardering van het design van het eurobiljet los staat van de kennis over echtheidskenmerken.

Kwaliteit

Wanneer Nederlanders gevraagd wordt om een prioritering aan te brengen in de functies van het bankbiljet, wordt waardeherkenning als belangrijkste functie aangemerkt. Overigens vindt men dat dat goed is gelukt door het een rapportcijfer van 7,7 te geven. Minder te spreken is men over de tweede functie van het bankbiljet: te kunnen zien of een biljet echt is of vals (5,7). De derde functie is de gebruiksvriendelijkheid van het biljet, zoals het makkelijk passen in de portemonnee en wordt gewaardeerd met een goed cijfer: 7,1. De minst belangrijke functie is volgens de ondervraagden de boodschap die de afbeeldingen op de eurobiljetten beogen over te brengen (openheid, samenwerking en communicatie tussen mensen). De uitvoering van deze boodschap wordt negatief gewaardeerd met een 5,2.

Nederlanders zijn tevreden over de kwaliteit van de biljetten in de portemonnee; 72% vindt de bankbiljetten in het algemeen schoon. Dat geldt echter niet voor de veel gebruikte coupure van 5 euro, dat slechts door 40% van de geënquêteerden schoon wordt geacht. Het 50-eurobiljet daarentegen wordt door 9 van de 10 mensen schoon gevonden.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top