maandag, november 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Internet & ICT / Een op de zes Nederlanders heeft moeite met digitale ontwikkelingen
Een op de zes Nederlanders heeft moeite met digitale ontwikkelingen

Een op de zes Nederlanders heeft moeite met digitale ontwikkelingen

  • Nederland
  • Hoewel Nederlanders dagelijks op het werk en privé sterk afhankelijk zijn van internet en mobiele apparaten, heeft een op de zes moeite om mee te gaan met digitale ontwikkelingen. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Studentaanhuis onder 1.007 Nederlanders. Van de 55-plussers geeft zelfs een op de vier aan nieuwe software, digitale apparaten en toepassingen lastig te vinden. En ook voor jongeren zijn de resultaten opvallend: een op de vijf jongeren (18-24 jaar) is bang iets verkeerd te doen bij een probleem met een digitaal apparaat.
  • Studentaanhuis.nl
  • info@studentaanhuis.nl

Bij digitale ontwikkelingen en problemen komen frustraties kijken. Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich gefrustreerd als mobiele apparaten niet doen wat ze willen; bij jongeren is dit zelfs 69 procent. Hoe zelfredzaam zijn we in deze gevallen van nood? Drie kwart van de mannen zegt issues met mobiele apparaten het liefst zelf op te lossen; ruim een kwart van de mannen vindt dat zijn partner dat niet zelfstandig kan. Van de vrouwen zegt een op de drie weleens de neiging te hebben om een mobiel apparaat uit het raam te gooien als het niet doet wat zij wil. En ruim een op de tien vrouwen verwacht dat haar partner alle problemen met mobiele devices oplost.

Nederlanders kunnen niet zonder internet
Dertien procent van de ondervraagden schaamt zich wanneer hij of zij een klein probleem met een mobiel apparaat niet zelf kan oplossen: ouderen zelfs meer (veertien procent) dan jongeren (tien procent). Toch kan bijna de helft van de Nederlanders niet zonder toegang tot het internet. Zonder internettoegang voelt meer dan een op de drie zich namelijk buitengesloten en een kwart zelfs hulpeloos. Meer dan een op de tien jongeren voelt zich zelfs eenzaam zonder toegang tot social media. Daarom heeft zeventig procent van de Nederlanders overal in huis een goede wifi-verbinding.

Computerhulp
Voor mensen die niet graag hulp vragen aan anderen, maar toch verbonden willen blijven met het internet en de buitenwereld, biedt Studentaanhuis Computerhulp. IT-studenten helpen klanten thuis bij problemen met trage of vastgelopen apparaten, en het installeren van software of printers, en geven individuele les over het gebruik van bijvoorbeeld computerprogramma’s, internet en e-mailen. Zij weten alles over onder andere computers, tablets, smartphones, digitale televisies en mediaboxen. Meer dan duizend studenten helpen dit jaar meer dan honderdduizend huishoudens met hun digitale problemen. In 2015 werd 97 procent van de problemen al bij het eerste bezoek opgelost. Studentaanhuis levert daarnaast Bespaarhulp door economiestudenten bij mensen thuis.

Over het onderzoek
Studentaanhuis gaf onderzoeksbureau Multiscope de opdracht onderzoek te doen naar digitale problematiek in Nederland. In totaal werden 1.007 mensen ondervraagd. Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd in week 31 van 2016. 49 procent van de respondenten is man en 51 procent vrouw. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking op leeftijd en geslacht.

Over Studentaanhuis
Studentaanhuis levert laagdrempelige, betaalbare Computerhulp en Bespaarhulp bij mensen thuis. Deze serviceverlener heeft ruim duizend deskundige IT- en economiestudenten in dienst, die in de meeste gevallen per fiets naar hun afspraken gaan. De IT-studenten helpen onder andere bij problemen met trage of vastgelopen apparaten, en het installeren van software of printers, en geven individuele les over het gebruik van bijvoorbeeld computerprogramma’s, internet en e-mailen. Zij weten alles over computers, tablets, smartphones, digitale televisies, mediaboxen, slimme thermostaten etcetera. De economiestudenten zijn gespecialiseerd in het helder inzichtelijk maken van de mogelijkheden om te besparen op kosten voor energie, internet, televisie, telefonie en verzekeringen. Zo creëert Studentaanhuis een win-winsituatie: de klant krijgt betaalbare professionele hulp aan huis en de student doet relevante werkervaring op. Studentaanhuis is opgericht in 2009 en heeft bijna honderdduizend leden. Voor meer informatie: www.studentaanhuis.nl.

Over Content Editor N

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top