woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Eerste testen noodaanlanding in Den Helder geslaagd
Eerste testen noodaanlanding in Den Helder geslaagd

Eerste testen noodaanlanding in Den Helder geslaagd

  • Nederland
  • Rijkswaterstaat en TESO testen de nieuw gebouwde noodaanlanding in Den Helder.
  • Rijkswaterstaat
  • Rijkswaterstaat
  • press@rijkswaterstaat.nl
  • http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/mei2014/eerste_testen_noodaanlanding_in_den_helder_geslaagd.aspx

Gisteren, dinsdag 13 mei, zijn de eerste twee testvaarten goed verlopen en vandaag volgen nog twee testvaarten. Bij positief resultaat is de noodaanlanding klaar voor gebruik.

De noodaanlanding ligt in de marinehaven van Den Helder en moet bij langdurige stremming de veerhaven vervangen.

De eerste testresultaten

Om de testen uit te voeren zijn er op dinsdag 13 mei en woensdag 14 mei twee extra afvaarten van en naar Texel tussen de normale dienstregeling door. Dinsdag kwam om 09.50 uur de eerste boot aan bij de noodaanlanding en na het lossen en laden vertrok hij volgens plan om 10.20 uur weer naar Texel. Ook de boot in de middag ging volgens testschema.

Tijdens het testen doet de bemanning van de TESO ervaring op met het afmeren op de noodaanlanding. Ook oefent TESO de logistiek van het laden en lossen van auto’s en passagiers. De Koninklijke Marine zorgt ervoor dat de Marinehaven vrij is voor de MS Dokter Wagemaker om naar de noodaanlanding te varen.

Dit verliep op dinsdag allemaal volgens het draaiboek. Een puntje van verbetering is de begeleiding van het verkeer vanaf het TESO opstelterrein naar de noodaanlanding. Dit kan efficiënter door meer verkeersregelaars in te zetten. Rijkswaterstaat verwerkt deze en andere ervaringen in het draaiboek voor gebruik van de noodaanlanding. De samenwerking tussen TESO, Rijkswaterstaat en Koninklijke Marine is goed verlopen.

Burgemeester Giskes van Texel deed op woensdagochtend ook mee aan de testvaart: ‘Het is een geruststellende gedachte dat de noodaanlanding nu ook echt werkt. Ik ben erg blij met het resultaat van deze gezamenlijke inspanningen.’

Alleen bij langdurige stremming

De veerboot wijkt alleen uit naar de noodaanlanding wanneer de veerhaven van Den Helder langdurig gestremd is door bijvoorbeeld een langdurige storing of een schadevaring. Het kost namelijk tijd om de noodaanlanding klaar te maken voor gebruik, omdat de noodbrug, die nodig is voor de verbinding tussen wal en schip, uit Lauwersoog moet komen.

Met de gemeenten Texel en Den Helder is afgesproken dat de noodaanlanding binnen twee dagen (48 uur) ingezet moet kunnen worden. Deze 48 uur gaat in vanaf het moment van stremming, inclusief het besluit om de noodaanlanding in te zetten, het transport van de noodbrug van Lauwersoog naar Den Helder en de montage. De noodbrug is opgeslagen in Lauwersoog, omdat hij beschikbaar moet zijn voor alle veerhavens in de Waddenzee.

De noodaanlanding wordt dus niet gebruikt bij kortdurende storingen, zoals begin vorige week, of wanneer de veerdienst gestremd is door hoog of laag water.

Onderdeel van reconstructie veerhaven

De realisatie van de noodaanlanding is onderdeel van de reconstructie van de veerhaven Den Helder. Bij gebruik van de noodaanlanding, die ongeveer 200 meter van de veerhaven bij Fort Harssens ligt, kunnen de auto’s van het onderdek en alle passagiers aan de vaste wal komen. De noodaanlanding is geschikt voor de veerboot Dokter Wagemaker en de nieuwe veerboot, die naar verwachting zomer 2016 in de vaart komt.

De grootschalige opknapbeurt aan de veerhaven bestaat uit het vervangen van de lange pontfuik en de aanleg van een automatisch afmeer systeem voor de TESO.

Over Content Editor S .

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top