zaterdag, november 25, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Anderen / EYE: Arabische vrouwen achter de camera
EYE: Arabische vrouwen achter de camera

EYE: Arabische vrouwen achter de camera

  • Anderen
  • Met ‘Where Do We Go Now? - Arabische vrouwen achter de camera’ werpt EYE licht op een interessante ontwikkeling: de opkomst van de vrouwelijke filmregisseur in de Arabische wereld. EYE vertoont films van Arabische vrouwelijke filmmakers die de traditionele mannelijke dominantie in het Midden-Oosten en Noord-Afrika doorbreken en als boegbeeld gelden van culturele emancipatie. Hun films zetten op tal van manieren kanttekeningen bij de bestaande beeldvorming rond de man-vrouwverhouding en de rol van religie in de Arabische wereld.
  • image004 (1)
  • EYE
  • https://www.eyefilm.nl
  • info@eyefilm.nl

Met interviews, gasten, boekpresentatie en debat.
5 t/m 21 juni 2015 ‘Where Do We Go Now?- Arabische vrouwen achter de camera’, EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/now

De laatste decennia verschijnen er steeds meer films van vrouwelijke regisseurs, acteurs en kunstenaars. De Tunesische Moufida Tlatli was de eerste Arabische vrouw die in 1994 met Les silences du palais een lange speelfilm maakte die internationale bekendheid kreeg.

In het traditionele Midden-Oosten komen vrouwen steeds meer voor zichzelf op. Een deel studeert in het Westen aan de beste universiteiten, spreekt perfect Engels en bekleedt hoge functies als ze terugkeren. Ook in de filmwereld heeft dit zijn uitwerking: die verwelkomt steeds meer vrouwen die succesvol achter de camera staan en prijzen winnen op internationale filmfestivals. Denk aan Nadine Labaki (Libanon), Annemarie Jacir, Najwa Najjar (beide uit Palestina), Khadija Al-Salami (Jemen), Anna Roussillon (Libanon) en Ahd (Saoedie Arabië) die allen te gast zijn in EYE om deel te nemen aan een paneldebat.

Enkele films uit het programma ‘Where Do We Go Now?- Arabische vrouwen achter de camera’ zijn nog niet eerder in Nederland te zien geweest. De nadruk ligt op de beste films van vrouwelijke Arabische regisseurs van de laatste twee decennia. Zij maken persoonlijke liefdes- en familiedrama’s, vaak tegen de achtergrond van de politieke en sociale situatie in de desbetreffende landen. Daarbij zetten de makers kritische kanttekeningen bij gangbare ideeën over de positie van de vrouw in de Arabische wereld; de rol van de religie, de strijd om emancipatie en het verlangen naar democratie krijgen in hun films vaak een verrassend perspectief.

Het programma richt zich op de MENA-regio (Middle East North Africa), die ook onderwerp is van het in juni te verschijnen boek Cinema Made in the Middle East and North Africa van James Neil, dat essays en interviews bevat. De programmatitel ‘Where Do We Go Now?’ is ontleend aan de gelijknamige, succesvolle film van Nadine Labaki over de politieke situatie in Libanon, waar alle religies bij elkaar wonen. De universele vraag die daarbij rijst is: ‘Hoe moeten we samen verder?’, een vraag die ook opgaat voor het hele Midden-Oosten en Europa. EYE stelde het programma samen in samenwerking met Ludmilla Cvikova, onafhankelijk filmcurator.

Wetenschap in het Midden-Oosten in ‘Science and Islam’ op NPO Doc
Maandag 8, 15 en 22 juni om 20.25 uur op NPO Doc
In deze BBC reeks uit 2009 diept presentator Jim Al-Khalili de betekenis uit van de vele wetenschappelijke uitvindingen die plaatsvonden tussen de 8ste en 14de eeuw in de Islamitische wereld.

Voorlopige titellijst (titel, productiejaar, regisseur, geboorteland)
Les silences du palais (1994), Moufida Tlatli (Tunesië)
I Am the One who Carries Flowers to her Grave (2006) , Hala Abdallah (Syrië)
Caramel (2007), Nadine Labaki (Libanon)
Every Day Is a Holiday (2009), Dima El-Horr (Libanon)
Where Do We Go Now? (2011), Nadine Labaki (Libanon)
Sur la planche (2011), Leila Kilani (Marokko)
Coming Forth by Day (2012), Hala Lotfy (Egypte)
Chaos and Disorder (2012), Nadine Khan (Egypte)
Yema (2012), Djamila Sahraoui (Algerije)
Wadjda (2012), Haifaa Al-Mansour (Saoedie Arabië)
When I Saw You (2012), Annemarie Jacir (Palestina)
Rock the Casbah (2013), Laïla Marrakchi (Marokko)
My Love Awaits me by the Sea (2013), Mais Darwazah (Palestina)
Villa 69 (2013), Ayten Amin (Egypte)
Sanctity (La sainteté) (2013), Ahd (Saoedie Arabië)
Eyes of a Thief (2014), Najjwa Najjar (Palestina)
I Am Nojoom, Age 10 and Divorced (2014), Khadija Al-Salami (Jemen)
Nearby Sky (2014), Nujoom Alghanem (Verenigde Arabische Emiraten)
Je suis le peuple (2014), Anna Roussillon (Libanon)

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top