woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Culturele Instellingen / EYE: Tokyo Story en digitaal gerestaureerde Ozu-films in EYE en filmtheaters
EYE: Tokyo Story en digitaal gerestaureerde Ozu-films in EYE en filmtheaters

EYE: Tokyo Story en digitaal gerestaureerde Ozu-films in EYE en filmtheaters

  • Nederland
  • EYE brengt de klassieker Tokyo Story (1953) opnieuw uit in de theaters, naar aanleiding van de recente digitale restauratie van zes belangrijke titels uit het oeuvre van de Japanse filmmaker Yasujiro Ozu (1903-1963). Vanaf 14 mei zijn van de hand van de meesterfilmer ook vier gerestaureerde kleurenfilms te zien in het land – waaronder zijn eerste kleurenfilm Equinox Flower (1958) – en zelden vertoonde titels als Good Morning (1959) en Late Autumn (1960). Tijdens het aan de Japanse film gewijde najaarsprogramma vertoont EYE ook de Ozu-zwartwitklassieker Late Spring (Banshun) uit 1949.
  • image006
  • EYE
  • https://www.eyefilm.nl
  • info@eyefilm.nl

Tokyo Story, vanaf 14 mei in de filmtheaters en EYE, IJPromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl. Najaarsprogramma met o.a. ‘Tragische liefde in Japanse cinema’ vanaf 24 september 2015

Vanaf 14 mei brengt EYE de digitaal gerestaureerde klassieker Tokyo Story uit in de filmtheaters. De uitbreng sluit aan op de eerdere release van klassiekers als Gone with the Wind, Sunset Boulevard en Il conformista. Door jaarlijks tenminste vier grote titels uit de filmgeschiedenis landelijk te vertonen houdt het filmmuseum de herinnering aan historische meesterwerken levend.

De uitbreng van Tokyo Story en de programmering van vier Ozu-kleurenfilms in het mei-programma van EYE en in het land loopt vooruit op het grote overzicht dat het filmmuseum vanaf 24 september 2015 aan de Japanse cinema wijdt.

EYE staat dit najaar uitgebreid stil bij de geschiedenis van de Japanse film, onder meer met het programma ‘Tragische liefdes in de Japanse cinema’ en een cursus Japanse filmgeschiedenis. Ook is er aandacht voor de Japanse experimentele cinema. Het programma komt tot stand in samenwerking met curator Dick Stegewerns en de Universiteit van Leiden.

Over de restauraties

Ozu filmde overwegend in zwart-wit, maar koos eind jaren vijftig en begin jaren zestig ook voor kleur. Van de zes kleurenfilms zijn er nu vier gerestaureerd, als onderdeel van een grootschalig digitaal restauratieproject door de befaamde Japanse studio Shochiku, ter ere van Ozu’s 110e geboortejaar en vijftigste sterfjaar in 2013.

De vijf geselecteerde films (zie onder) zijn de afgelopen jaren op verschillende belangrijke festivals te zien geweest, waaronder die van Venetië en Berlijn. In het verlengde van de kleurenrestauraties wordt ook de Ozu-klassieker Late Spring (Banshun) gerestaureerd. Voor het zover is wordt deze fraaie zwartwitfilm alvast vertoond in het EYE-programma ‘Tragische liefdes in de Japanse cinema’. Na voltooiing van de restauratie is Late Spring (Banshun) ook landelijk te zien.

De vijf genoemde titels worden later dit jaar op dvd uitgebracht door Lumière in een verzamelbox. De dvd van Tokyo Story is in juni verkrijgbaar in de winkels.

Over Ozu

Yasujiro Ozu (Tokio, 1903 – 1963, Tokio) is wel ‘de meest Japanse van alle Japanse filmers’ genoemd, niet in het minst vanwege zijn voorkeur voor een spaarzame, uitgewogen filmstijl. In vrijwel al zijn films, meestal over de levens van de Japanse middenklasse, is de cameravoering statisch. Lang aangehouden opnamen, waarbij de camera 360 graden rondcirkelt vanuit een laag standpunt – 90 cm boven de grond, de ooghoogte van een zittende Japanse volwassene – waren Ozu’s favoriet.

The End of Summer (1961) draaide in de Gouden Beer-competitie van het filmfestival van Berlijn, waardoor zijn bekendheid bij het westerse publiek toenam. De Japanse filmmaker geldt als een van de grote cineasten van de 20ste eeuw en is vaak als inspirator genoemd door Europese filmers, onder wie illustere namen als Jean-Pierre Melville, Wim Wenders en Jim Jarmusch.

Digitale restauraties

Tokyo Story (Tokyo monogatari)

Yasujiro Ozu (JP, 1953, 136’ zwart-wit, Japans gespr., Nederlands ondert.)
Tokyo Story is een indringende observatie van de ver­vreemding tussen grootouders die op het platteland wonen, en hun stadse kinderen en klein­kin­deren in Tokio. Wanneer het bejaarde echtpaar naar de stad komt, blijken de kinderen zo druk met zichzelf en hun levens dat ze geen tijd voor hun ouders hebben. Een van Ozu’s meest drama­tische films.

Equinox Flower (Higan-Bana)

Yasujiro Ozu (JP, 1958, 118’, kleur, Japans gespr., Nederlands ondert.)
In zijn eerste kleurenfilm – een drama over het huwelijk van een dochter – gebruikt Ozu het rood als een van de belangrijkste compositiemidde­len. De filmtitel verwijst naar de amaryllisbloem.

Good Morning (Ohayo)

Yasujiro Ozu (JP, 1959, 94′, kleur, Japans gespr., Nederlands ondert.)
Een week uit het leven van zes gezinnen die in één huis wonen. Ouderlijke waarden en de kinderlijke zucht naar modern luid­ruchtig leven (de televisie!) worden met humor geobser­veerd.

Late Autumn (Akibiyori)

Yasujiro Ozu (JP, 1960, 128′, kleur, Japans gespr., Nederlands ondert.)
Variatie op Late Spring, met ditmaal een weduwe die haar dochter wil laten trouwen. Setsuko Hara speelde in 1949 de dochter en nu de moeder.

An Autumn Afternoon (Samma no aji)

Yasujiro Ozu (JP,1962, 113′, kleur, Japans gespr., Nederlands ondert.)
Ozu’s laatste film is eens te meer een krachtige schets van de waarden in het Japanse familieleven. Ook hier staat een vader-dochterrelatie centraal: de vader drinkt en zwelgt in zelfmedelijden en melancholie, terwijl zijn huwbare dochter nucht­er en realistisch is.

Late Spring (Banshun)

Yasujiro Ozu (JP, 1949, 108′, zwart-wit, Japans gespr., Nederlands ondert.)
Een van de bekendste titels uit Ozu’s oeuvre markeert het begin van diens naoorlogse filmstijl, waarin de regisseur zijn personages onderwerpt aan een diepgravende karakterstudie. Om zijn inwonende dochter aan te sporen een eigen leven te gaan lei­den, wendt een vader voor dat hij gaat hertrouwen. De dochter heeft uit toewij­ding aan het ouderlijk huis eerdere huwelijksaanzoeken geweigerd en dreigt te eindigen als oude vrijster. Ozu maakte de film onder de Amerikaanse bezet­ting.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top