zondag, september 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Fabius Opleidingen: 5 handige tips voor verkooptelefonisten
Fabius Opleidingen: 5 handige tips voor verkooptelefonisten

Fabius Opleidingen: 5 handige tips voor verkooptelefonisten

  • Nederland
  • Zoals je misschien wel weet, zit het grootste deel van de Nederlandse bevolking niet te wachten op telefonische verkoopgesprekken. Ze zijn namelijk met veel belangrijkere dingen bezig. En dan rinkelt die telefoon ineens, met een verborgen nummer, dat zal wel weer een verkoper zijn. Echter kunnen de juiste opening en een correcte introductie het gesprek een hele andere wending geven. Daarom vind je in dit artikel een aantal handige tips, zodat jij ook meer succes kunt behalen met telefonische verkoopgesprekken.
  • Fabius Opleidingen
  • http://www.fabiusopleidingen.nl
  • sannevermeulen1983@hotmail.com

1. Wees enthousiast

Een goede verkoper moet altijd vriendelijk en enthousiast zijn. Wanneer je zelf niet enthousiast bent over het product of de dienst, dan wordt de persoon aan de andere kant van de lijn dit waarschijnlijk ook niet. Glimlachen is aanstekelijk.

2. Ken je tekst

Kijk uit met wat je zegt. Een zin als: “Hoe was uw dag?” kan een negatieve werking op het gesprek hebben. Het komt erg onprofessioneel en slijmerig over. Wat ook erg populair is, is het openen met “Hallo” of “Hoi”. Deze openingen kun je ook beter vermijden.

Zeg altijd netjes “Goedemorgen meneer/mevrouw”. Laat zien dat je een professional bent en beperk je tot het verkoopgesprek. Stel jezelf op een korte en duidelijke manier voor en vraag controleer eerst of de prospect tijd heeft voor een gesprek.

3. Toon interesse en luister goed

Stel de juiste vragen en laat merken dat je goed luistert naar de antwoorden. Vraag waar nodig om opheldering wanneer iets niet duidelijk is. Geef tijdens het luisteren signalen dat je er nog bent en dat je begrijpt wat de ander zegt.

4. Een goede opening

Zorg voor een correcte en goed doordachte openingszin. Hieruit moet de prospect meteen het idee krijgen dat dit gesprek zinvol voor hem kan zijn. Begin niet meteen over het product of de dienst, maar begin met een mogelijk probleem of ongemak dat de prospect kan hebben.

5. Vermijd scripts

Een script geeft een goede structuur aan het verkoopgesprek, waardoor het handig is om een goede openingsboodschap en een aantal vragen op een papier voor je te hebben. Zo heb je toch een beetje houvast.

Echter wordt het sterk afgeraden om van het papier voor te lezen. Dit merkt de prospect meteen. Een tekst die je vertelt in je eigen woorden klinkt veel natuurlijker, wat vaak ook veel beter overkomt bij je gesprekspartner. Het afwerken van het script is niet het doel van het gesprek, maar het maken van een afspraak is het doel van het gesprek!

Over sannevermeulen

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top