maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Fraude en corruptie grootste reputatierisico’s; Onderzoek Deloitte: slechts 19% van organisaties voorbereid op reputatieschade
Fraude en corruptie grootste reputatierisico’s; Onderzoek Deloitte: slechts 19% van organisaties voorbereid op reputatieschade

Fraude en corruptie grootste reputatierisico’s; Onderzoek Deloitte: slechts 19% van organisaties voorbereid op reputatieschade

  • Internationale
  • Belangrijkste redenen voor reputatieschade bij bedrijven liggen op het vlak van corruptie, fraude, cyberveiligheid en productenrisico’s. Een opkomend en snelgroeiend risico is relaties met derden. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de wereldwijde Reputation@Risk Study 2014, uitgevoerd door Deloitte en Forbes Insights.
  • Deloitte
  • https://www.deloitte.com
  • dttresponsecenter@deloitte.com
  • http://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/Over%20Deloitte/articles/fraude-corruptie-grootste-reputatierisico.html

De respondenten gaven aan dat de oorzaken van reputatierisico’s meestal betrekking hebben op ethiek en integriteit (55%), zoals fraude, omkoping en corruptie, veiligheidsrisico’s (45%), fysieke en cyberveiligheid, en product- en dienstenrisico’s (43%). Aida Demneri, director bij Deloitte en verantwoordelijk voor Corporate Compliance: “Deze risico’s zullen naar verwachting de komende drie jaar de belangrijkste oorzaken van reputatieschade blijven. Daarnaast zien we dat relaties met derden een snelgroeiend nieuw risicogebied is. Ondernemingen worden in toenemende mate aansprakelijk gesteld voor handelingen van hun leveranciers en verkopers.”

Het onderzoek laat zien dat de meeste ondernemingen (76%) menen een sterke reputatie te hebben. “Haaks hierop staat dat slechts 19% van de ondernemingen aangeeft de mogelijke reputatierisico’s te kunnen beheersen”, aldus Demneri.

Gevolgen van reputatieschade

Gevraagd naar de gevolgen van reputatieschade vreest 41% voor omzetverlies en verlies van merkwaarde. 37% van de onderzochte bestuurders aan onderzoek door regelgevers ook een zeer belangrijke consequentie te vinden. De sector die dit het meeste vreest is de financiële dienstverlening (45%). “Bedrijven zijn actief in een steeds uitdagender wereldwijde omgeving waarin één megagebeurtenis of een combinatie van gebeurtenissen de strategische doelstellingen, reputatie en/of het voortbestaan van een organisatie serieus kan bedreigen”, aldus Gerrie Lenting, partner Financial Crime & Reputatie bij Deloitte.

Bestuurders blijken vooral onzeker over risico’s waarover zij geen direct controle kunnen uitoefenen. Dit betreft onder andere afgeleide ondernemingskwesties en problemen bij derden (47%), aanvallen van de concurrentie (44%) en gevaar of ander onheil (44%).

Stakeholders hebben invloed op merkwaarde

Klanten zijn volgens een overgroot deel van de respondenten (81%) de belangrijkste stakeholders voor het behoud van een goede reputatie. Andere stakeholders zijn regelgevers (73%), topmanagement (68%), werknemers (68%) en investeerders (65%). ‘Ondernemingen zijn bezorgd over de gevolgen van reputatieschade’, meent Demneri. “Zowel de interne als externe stakeholders hebben sterke invloed op de merkwaarde van een onderneming. Om deze relaties te beheren en reputatierisico’s te mitigeren, is het belangrijk dat gebruik wordt gemaakt van de technologie zoals bijvoorbeeld data-analyses en brand monitoring tools

Het beheersen van risico’s is wel goed belegd binnen de meeste organisaties. Zo geeft 88% van de bestuurders aan dat reputatie een van de belangrijkste strategische issues op de agenda van de CEO is.

Ten slotte geven de respondenten aan dat organisaties investeren in het verbeteren van het beheer van reputatierisico. Meer dan de helft van de ondernemingen (57%) zegt van plan te zijn reputatierisico aan te pakken door te investeren.

De Reputation@Risk survey is uitgevoerd onder meer dan 300 bestuurders van bedrijven uit de vijf grootste bedrijfssectoren verdeeld over EMEA, Azië en de Verenigde Staten. Eerder onderzoek de ‘Strategic Risk Survey’ dat Deloitte met Forbes Insight uitvoerde, is hier te vinden. De initiatieven volgen uit het Deloitte Center for Crisis Management dat is ingericht om organisaties optimaal voor te kunnen bereiden op, en te begeleiden bij en na een crisis.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top