woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Free publicity
Free publicity

Free publicity

  • Nederland
  • Free publicity... Wat is het? Hoe werkt het? En wat kan ik ermee?
  • Schrijfburo Terwisscha & Wagenaar
  • http://www.schrijfburo.nl/free-publicity
  • gwendyjoyce@gmail.com

Wanneer een bedrijf gratis aandacht in de media krijgt, wordt dit ook wel free publicity genoemd. Bij veel bedrijven is free publicity genereren opgenomen in de communicatiestrategie. Bijvoorbeeld in de vorm van een artikel in de krant, online door middel van een gastblog op een vakinhoudelijke site, of aandacht op radio of televisie.

Free publicity krijg je niet zomaar..

Om free publicity te genereren is het belangrijk dat je iets nieuws of opmerkelijks te melden hebt. Of jouw nieuws daadwerkelijk genoeg nieuwswaarde heeft en dus aandacht verdient, bepaalt uiteindelijk de redactie van het betreffende medium.

De traditionele vorm voor het verkrijgen van free publicity is het versturen van een persbericht. Maar het is al lang niet meer vanzelfsprekend dat zo’n bericht automatisch wordt opgepakt door de media die je het stuurt. Een bedrijf kan er ook voor kiezen om een pr- of communicatiebureau in te schakelen dat free publicity genereert. Zij kunnen bedrijven advies geven over het genereren van free publicity op basis van hun doel, doelgroep en budget. Is het doel bijvoorbeeld om bezoekers te trekken naar de opening van hun bedrijf? Willen ze hun klantenkring uitbreiden? Of wil het bedrijf meer naamsbekendheid creëren? Samen met een pr- of communicatiebureau kan er eventueel een overzichtelijk free publicityplan, inclusief kostenoverzicht worden gemaakt. Want free publicity is niet helemaal gratis. Het kost tijd en dus geld om bijvoorbeeld een kwalitatief bericht op te stellen en de juiste kanalen, timing en doelgroep te kiezen.

Tips

Free publicity is niet te garanderen, maar de volgende tips vergroten wel de kans op publiciteit:

  • Begin op tijd met netwerken
  • Ga op onderzoek uit welke media het beste aansluiten bij de doelgroep
  • Zorg voor een website waar informatie makkelijk te vinden is
  • Zorg voor bekendheid door actief te zijn op de social media
  • Maak een free publicityplan. al dan niet in samenwerking met een pr- of communicatiebureau
  • Geen nieuws? Creëer dan nieuws. Bijvoorbeeld door een onderzoek(je) te doen dat aansluit op jouw product of dienst

Over Joycederuiter

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top