vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Geluidsprofiel tram en trein verraadt onderhoudsstatus
Geluidsprofiel tram en trein verraadt onderhoudsstatus

Geluidsprofiel tram en trein verraadt onderhoudsstatus

  • Nederland
  • Sinds kort vist meetinstituut Sensornet ze er zo uit: trams en treinen die naar de remise willen voor een beurt.
  • 120123, Sensornet, beeldmerk, zonder onderzin
  • Sensornet
  • http://www.sensornet.nl
  • sensornet@publiekswerk.nl
  • Sinds kort vist meetinstituut Sensornet ze er zo uit: trams en treinen die naar de remise willen voor een beurt. Geavanceerde algoritmen van Sensornet zetten voortdurende, nauwkeurige geluidsmetingen om in gedetailleerde profielen en combineren die met het dienstschema. De veranderingen in de tijd, laten zien welke wagens onderhoud nodig hebben. Dat ontlast de buurt, scheelt in onderhoud, voorkomt schade en beschermt de reputatie.

Geavanceerde algoritmen van Sensornet zetten voortdurende, nauwkeurige geluidsmetingen om in gedetailleerde profielen en combineren die met het dienstschema. De veranderingen in de tijd, laten zien welke wagens onderhoud nodig hebben. Dat ontlast de buurt, scheelt in onderhoud, voorkomt schade en beschermt de reputatie.

Een jaar lang inmiddels heeft Sensornet geluidsmetingen uitgevoerd voor de Stadsregio Haaglanden, waar de HTM en RET als vervoerders opereren. Doel was het verminderen van hinder door bij geluidspieken het spoor te slijpen of te smeren. Nu blijkt het ook mogelijk het tram- en treinonderhoud te optimaliseren met behulp van de geluidsmetingen.

Hoe stiller de trams en treinen, des te beter dat is voor omwonenden en voor de reputatie van de maatschappijen. Vandaar dat de regio Haaglanden aan Sensornet heeft gevraagd het geluid op verschillende punten te meten. De actuele toestand kunnen omwonenden inmiddels via http://www.sensornet.nl/project/haaglanden/ te bekijken. Daarnaast rapporteert Sensornet op welke punten de geluidsniveaus toenemen.

Smeren, slijpen, sleutelen
Als de geluidsniveaus bij gelijk gebruik toenemen, dan controleert de spoorbeheerder of er moet worden geslepen. Als het spoor in orde is, restte tot nog toe alleen het regelmatig smeren van de sporen, wat een bewerkelijk en kostbaar karwei is. Sensornet´s analyses van de metingen, bepalen nu ook welke wagen als eerste, of juist nog geen onderhoud nodig heeft.

Geavanceerde algoritmen
Directeur Ron Maas zegt: ”Sensornet is uiterst ervaren met de analyse van geluidsmetingen. We hebben daartoe geavanceerde algoritmen en programmatuur ontwikkeld. Oorspronkelijk onderscheidden we daarmee vliegtuig-, trein- en storingsgeluid, zoals van scooters. Nu onderzoekt Sensornet hoe geluidsmetingen van meerwaarde kunnen zijn voor de vervoerders. En het onderhoudsprogramma van treinen en trams kunnen sturen. Maatschappijen doen dan geen overbodig onderhoud meer en voorkomen grote kostenposten doordat wagens doorrijden met een euvel. Onze dienstverlening minimaliseert de geluidshinder en levert besparingen op de onderhoudskosten op. Doel is om tot een optimaal onderhoudsregime van materieel en spoor te komen.”

Over PublieksWerk

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top