zaterdag, september 23, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Goudse terrassen twisten, maar wat willen de klanten?
Goudse terrassen twisten, maar wat willen de klanten?

Goudse terrassen twisten, maar wat willen de klanten?

  • Nederland
  • Een bonte verzameling van terrassen aan de randen van de unieke Goudse markt zorgt al jaren voor discussies tussen de gemeente en de uitbaters. Nu nog de klanten aan het woord.
  • BILD1878
  • Cor Sul senior adviseur
  • www.csjuistemoment.nl
  • corsultation@gmail.com
  • Artikel geschreven in het kader van de klant centraal stellen. Website hierover: www.mijnvrienddeklant.nl
  • BILD1879

Al vele jaren is er een discussie gaande over het terrassenbeleid in Gouda en dan met name die op de Markt. De hoofdrolspelers zijn het gemeente bestuur en de uitbaters van de restaurants plus terrassen. Deze twee spelers kunnen het nog steeds niet eens worden over hoe de reeks van terrassen definitief vorm gegeven moeten worden. De horeca vindt de bemoeizucht van de gemeente te groot en vindt dat zij de vrijheid moeten hebben om de klanten te vertroetelen. In de hele discussie was dit de eerste keer dat het begrip “Klanten” naar buiten kwam.

Stadsmarketing

De bestuurders van Gouda roepen om het hardst dat er binnenkort toch wel 1 miljoen bezoekers per jaar Gouda moeten aandoen. Dat zijn dus allemaal klanten van Gouda net zo goed als de inwoners en bedrijven die met hun personeel de stad bevolken. Bij de horeca ondernemers loopt het water vast uit de mond bij de gedachten dat zij zulke aantallen bezoekers (klanten dus) zouden kunnen ontvangen.

In 2013 publiceerde Marinka Peters al een artikel over het terrassen probleem. Zij maakte daarin melding van een enquête onder ca. 200 personen aan wie gevraagd werd wat men van de Goudse terrassen vond. De uitkomst daarvan was niet bijzonder positief. Gemiddeld kwam uit dit onderzoekje een waardering tevoorschijn van een mager zesje. Velen vonden de uitstraling in dat jaar lijken op een soort tentenkamp. Maar het moet worden gezegd, hier kwamen zowaar klanten aan het woord.

Daarna en met name in 2015 werd er door de beide partijen ideeën uitgewisseld, voorstellen gedaan om het uiteindelijk niet eens te worden. Over de belangrijkste partij, de klanten, werd niets meer vernomen.

Waartoe dit alles leidt?

De gemeente, hier vertegenwoordigd door de wethouder Daphne Bergman, is teleurgesteld en zet nu de hakken in het zand. Op 1 september j.l. kwam het bericht dat de gemeente de oude regels voor de terrassen weer strenger gaat handhaven. De horeca ondernemers zijn nu op z’n zachtst gezegd pissig, hebben geïnvesteerd in vlonders (tegen koude voeten), grote parasols, afdichtingen en meubilair. Daarmee wordt het voor de klanten overigens wel moeilijker om te kiezen of ze warm en gezellig binnen of warm en gezellig buiten willen zitten.

Het grote gemis

De gemeente heeft onderzocht wat de beste oplossing zou zijn voor de indeling van de terrassen. Daarvoor ging men zelfs over de landgrenzen heen en kwam ze uit in de plaats Brugge. Zoals men het daar had aangepakt was op het lijf geschreven voor Gouda. Alsof er geen aantrekkelijke voorbeelden zijn in steden zoals Breda, Den Bosch, Maastricht of Haarlem. Maar diezelfde gemeente rept geen woord over de wens van de klanten, die miljoen bezoekers, inwoners en bedrijven dus. Bovendien ontbreekt de argumentatie van de keuze. Wat zijn b.v. de voordelen voor de klanten t.o.v. de huidige situatie.

Bij de horeca ondernemers heeft men het alleen over het vertroetelen van hun klanten. Een goed onderzoek naar de wensen van al die klanten is tot heden niet boven water gekomen. Daar was in de afgelopen jaren natuurlijk voldoende tijd voor geweest. Bovendien zouden zij met een gedegen enquête een goed stuk gereedschap hebben in de onderhandelingen met de gemeente.

“De klant centraal stellen” is voor beide partijen echter nog niet doorgedrongen. Als zij gezamenlijk een aantal ontwerpen hadden laten maken, netjes in 3D en desnoods met enkele maquettes, dan had men die aan bezoekers, bewoners en bedrijven kunnen voorleggen. Dan zou het nu wel duidelijk zijn geweest waar de klant voor gekozen had. Wat nu een illusie is zou dan werkelijkheid kunnen zijn; beide partijen trekken samen op om een klantgerichte oplossing ten uitvoer te brengen.

Over Cor Sul

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top