maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Heijmans: Geluidsmeting Muziekgebouw Frits Philips trekt volle zaal
Heijmans: Geluidsmeting Muziekgebouw Frits Philips trekt volle zaal

Heijmans: Geluidsmeting Muziekgebouw Frits Philips trekt volle zaal

  • Nederland
  • Tachtig dummy's van het Laboratorium voor Akoestiek, sommige met ingebouwde microfoons, bevolkten maandag het podium van Muziekgebouw Frits Philips. Ze waren er om de leden van een orkest te simuleren, nodig voor een geluidsmeting van de TU Eindhoven en adviesbureau Level Acoustics. Op een paar etalagepoppen na was het 1.000-koppige publiek in de zaal wel 'echt'. Het werd getrakteerd op een avondvullende voorstelling in het kader van de Dutch Design Week, met live muziek, een spectaculaire lasershow en lezingen over akoestiek en architectuur.
  • Heijmans
  • http://www.heijmans.nl
  • lwijnhoven@heijmans.nl
  • http://www.heijmans.nl/nl/nieuws/geluidsmeting-muziekgebouw-eindhoven-trekt-volle-zaal/

Volle bak

Normaal gesproken vinden akoestische metingen plaats in lege (concert)zalen. De aanwezigheid van publiek en orkest hebben echter een groot effect op de muziekbeleving. Daarom kozen Constant Hak en Remy Wenmaekers, wetenschappers van de Bouwkundefaculteit van TU/e en tevens adviseurs van Level Acoustics, ervoor de metingen in een bijna volle zaal uit te voeren. Remy Wenmaekers hierover: “In Aziatische landen krijgen ze het voor elkaar om mensen een half uur in de zaal te laten zitten om naar meetsignalen te luisteren.

Bij ons wordt je dat niet in dank afgenomen. Zeker niet als je ze afvuurt tijdens de pauze van een concert, waar mensen naartoe komen om te genieten van muziek. Het doel van dit experiment is dus in eerste instantie om te testen of het mogelijk is om meetsignalen te verwerken in een interessant muziekstuk, zodat je op een aangename manier een meting kunt doen in een zaal vol met mensen. Aangezien er zo’n 1.000 bezoekers waren, is de avond wat ons betreft zeker geslaagd. We gaan nu de meetgegevens analyseren om erachter te komen in hoeverre ze daadwerkelijk bruikbaar zijn.”

De plaatsing van dummy’s op het podium had nog een ander doel. “Orkestleden zitten vaak heel dicht bij elkaar op het podium en blokkeren zo elkaars geluid. Er is echter nauwelijks onderzoek naar deze effecten en de invloed van architectonische elementen, zoals reflectoren en verstrooiingselementen op de akoestiek binnen het orkest. We willen op deze manier leren hoe we nog betere zalen kunnen ontwerpen.”

Groeiende belangstelling

De akoestiek van gebouwen mag de laatste jaren op een groeiende belangstelling rekenen. Veel van de bezoekers in de zaal waren dan ook studenten Bouwkunde van de TU/e. Ze waren zeer geïnteresseerd in de details van de meting en de apparatuur die daarvoor werd gebruikt. “Architectural Acoustics is bij ons een keuzevak met vijf studiepunten”, zegt een student. “Daarbij leer je de theorie, maar ook de praktijk met analyses en simulaties. Alle onderdelen in deze concertzaal, zoals de wandpanelen, maar ook structuren in de plafonds die je niet ziet, hebben wij tijdens de opleiding geanalyseerd met wiskundige modellen. Maar dit soort proeven blijven toch onmisbaar om specifieke eigenschappen van de zaal te kunnen bepalen. Al is deze opstelling wel heel extreem.”

Remy Wenmaekers: “Akoestiek speelt niet alleen een rol in concertzalen en theaters. We houden ons ook bezig met woningbouw en met kantoorgebouwen. Daarbij gaat het echter vooral om de geluidsdemping van nieuwe producten en methoden. Neem bijvoorbeeld de flexkantoren die nu zo populair zijn. Aan de ene kant streef je daarmee een zekere mate van openheid na, maar aan de andere kant moet je ook voldoende privacy kunnen realiseren voor een vertrouwelijk gesprek.”

Kennis overdragen

Niet altijd laat het budget alle maatregelen toe die een akoesticus voorstelt. “Dan is het de uitdaging voor ons om er het maximale uit te halen, maar soms zijn kleine ingrepen al voldoende. Goed samenwerken met de bouwer is daarbij een eerste vereiste. Akoestiek is namelijk meer dan een ontwerpopgave. Wij proberen zo veel mogelijk van onze kennis en oplossingen aan de uitvoerende partij over te dragen, liefst tot op de werkvloer. Want je kunt nog zo veel tekeningen maken en maatregelen verzinnen, maar als monteur die de boel in elkaar moet draaien niet snapt wat de bedoeling is, gaat het niet lukken.”

Helaas wordt de akoesticus soms al na voltooiing van het Definitief Ontwerp naar huis gestuurd. “Achteraf hoor je dan dat het werk toch anders is uitgevoerd dan we hadden bedacht en tegenvalt. Terwijl we een alternatief hadden kunnen bieden. Samenwerking is volgens mij echt dé succesfactor in een project; zeker als er mogelijkheden zijn om zaken uit te proberen, bijvoorbeeld door mock-ups te maken. Dan kunnen wij ook geluidsmetingen doen en bepalen of de kwaliteit die we voor ogen hebben, wordt gehaald. Met een kleine finetuning is soms al veel winst te behalen. Als dat lukt, kunnen we de kwaliteit ook daadwerkelijk garanderen.”

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top