vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Het belang van krachttraining voor vrouwen
Het belang van krachttraining voor vrouwen

Het belang van krachttraining voor vrouwen

  • Nederland
  • Als ik aan een willekeurige vrouw vraag waarom ze cardio doet en geen krachttraining krijg ik meestal één van de volgende antwoorden: “Met cardio verbrand ik de meeste calorieën.”, of: “Van krachttraining word ik veel te gespierd.”.
  • Bodymentors1_zps8b4554c1 (1)
  • Bodymentors
  • www.bodymentors.com
  • stefan@snapmedia.nl

Dat vrouwen veel te gespierd worden van krachttraining is echter een fabel: Het opbouwen van veel spiermassa is voor mannen al een hele uitdaging, laat staan voor vrouwen. Als vrouw zie je er echt niet zomaar uit als een bodybuilder. Dit heeft te maken met de verschillen in hormoonbalans tussen mannen en vrouwen. Om spieren op te bouwen is onder andere de productie van het hormoon testosteron van belang. Testosteron wordt zowel door mannen als vrouwen geproduceerd. Vrouwen produceren echter slechts 1/15de deel van de hoeveelheid testosteron die een man produceert.

Hierdoor is het voor vrouwen veel moeilijker om ‘mannelijke’ spiermassa op te bouwen. Dit komt mede door de beperkte aanwezigheid van vrij testosteron in het bloed, die daadwerkelijk zorgt voor de fysiologische veranderingen. Dit aandeel is bij vrouwen zeer beperkt ten opzichte van de totale hoeveelheid testosteron in het lichaam. Dit betekent dat vrouwen veel makkelijker ‘vrouwelijke spiermassa’ opbouwen en geen ‘mannelijke spiermassa’ waarvoor ze vaak bang zijn. Onder ‘vrouwelijke spiermassa’ versta ik spierdefinitie en een kleine toename van spiermassa waardoor betere contouren ontstaan.

Wat je vandaag de dag echter steeds vaker ziet, is dat vrouwen onvoldoende testosteron aanmaken om het vrouwelijke figuur te behouden c.q. te verbeteren en dat te veel van dat testosteron wordt geconvergeerd naar oestrogeen (oestrogeendominantie). Vrouwen produceren dan teveel oestrogeen waardoor er een disbalans ontstaat. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een verkeerde levensstijl, waaronder (negatieve) stress, weinig nachtrust, de verkeerde training en een ontoereikend voedingspatroon met te veel E-Nummers, zout en geraffineerde suikers. Het gevolg hiervan is onder andere meer opslag van lichaamsvet op probleemzones als benen en billen.

Een effectief middel om dit probleem tegen te gaan is zware krachttraining. Spiermassa is namelijk nodig om lichaamsvet te verbranden. Met setjes van 30 herhalingen bicep curls met 1 kg dumbbells, springen op een bosu ball en/of groepslessen ga je het gewenste resultaat nooit bereiken. Wat je nodig hebt om je doel te bereiken is de ‘mannelijke’ kant van de gym, waar je met uitdagende gewichten oefeningen doet als de bench press, squat, deadlift, et cetera. Van belang is je comfortzone te verlaten en het uiterste in jezelf op te zoeken.

Intensieve krachttraining zorgt bovendien voor de ontwikkeling van EPOC (excess post-exercise oxygen consumption), ook wel de ‘after burn’ genoemd. Dit betekent dat je rustmetabolisme 24 tot tot 72 uur na de training nog steeds verhoogd is. Dit betekent dat je meer calorieën verbrand in rust en niet alleen tijdens de training zoals bij langdurige cardio het geval is. Bovendien zorgen langdurige en frequente vormen van cardio voor overmatige aanmaak van het hormoon cortisol (stresshormoon).

Samenvattend:

  • Vrouwelijke spiermassa zorgt voor de verbranding van lichaamsvet, ook als je thuis op de bank zit. Het ‘after burn’ effect draagt hieraan bij;
  • Spiermassa zorgt voor de definitie en contouren in het vrouwenlichaam.

Conclusie:

  • Verminder langdurige en frequente vormen van cardio, neem zware krachttraining als basis en richt je daarnaast meer op korte en intensieve vormen van cardio zoals interval training, Tabata of heuvelsprints;
  • Daag jezelf uit met zware gewichten en oefeningen en kom uit je comfortzone. Uiteraard is van belang de gewichten rustig op te bouwen en te letten op de uitvoering om blessures te voorkomen.

Heel veel succes!

www.bodymentors.com

Over Responsive Webdesign Bureau

Als Zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist helpen we ondernemers met het winstgevender maken van hun webshop of website m.b.v. conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Dagelijks zijn we bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom zoekmachine marketing.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top