zaterdag, maart 28, 2020
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Internet & ICT / Hoe je van contentmarketing een succes maakt
Hoe je van contentmarketing een succes maakt

Hoe je van contentmarketing een succes maakt

  • Europa
  • Voor een succesvol bedrijf is een goede contentmarketingstrategie onmisbaar.
  • Stay Hungry Marketing - Online Marketing Intelligence
  • www.stayhungrymarketing.nl
  • info@stayhungrymarketing.nl

Voor een succesvol bedrijf is een goede contentmarketingstrategie onmisbaar. Het is immers de belangrijkste manier om je verhaal en kennis met de buitenwereld te delen. Dit betekent overigens niet dat content alleen zorgt voor hoge verkoop. Maar wanneer je het goed uitvoert komen klanten wel bij de sales terecht.

De uitdaging van content marketing
Onlangs vond er tijdens het evenement Performance Marketing Insights een interessante paneldiscussie over contentmarketing plaats. Het is een relatief nieuwe discipline waar nog veel bedrijven aan moeten wennen. De vraag is welke plek je contentmarketing binnen een bedrijf geeft. Hoort het bij puur bij marketing, of dient het over de hele afdeling ingezet te worden? In een gemiddeld bedrijf is de content afdeling zowel op kanaal- als afdelingsniveau te vinden.

Weinig budget voor het verhaal
Volgens marketingexperts kan een onderneming anno 2016 niet meer zonder een goede contentmarketingstrategie. Het vertelt namelijk het verhaal van je bedrijf. Marketing kan helpen om dit nog verder te versterken. Wel stelt een managing director tijdens de paneldiscussie dat content marketing vaak weinig aandacht krijgt. Het verhaal en het budget dat deze afdeling ontvangt wordt namelijk afgeleid van het merk.

Klantbeleving centraal
Andere content marketing managers stellen dat het vertellen van het bedrijfsverhaal interessant is voor iedere afdeling binnen een bedrijf. In feite zou contentmarketing er tussenin moeten staan. Dit gebeurt echter niet omdat een bepaalde afdeling een verhaal bedenkt dat niet interessant is voor een andere afdeling. Om dit te voorkomen is het wellicht verstandig om naar de gehele klantbeleving- en behoefte te kijken, zo wordt gesteld.

Multidisciplinair
Bovendien is het niet heel ingewikkeld om contentmarketing in het gehele bedrijf on te zetten. Het kent namelijk al een geïntegreerde aanpak, en is daardoor multidisciplinair. Zodoende zou het voor marketing, sales en de klantenservice niet moeilijk moeten zijn. Wel is er voor een succesvolle aanpak een goede strategie nodig, en die ontbreekt nog wel eens. Dit bleek onder andere uit een onderzoek van het gerenommeerde Content Marketing Institute. Die stelde vast dat inmiddels tachtig procent van de bedrijven content marketing gebruikt. Desondanks heeft slechts 50 procent een strategie op papier gezet.

Sterke strategie
Voor goede resultaten hebben bedrijven een gedocumenteerde strategie nodig. Alleen dan kunnen ze daadwerkelijk strategische resultaten behalen uit content marketing. Denk bijvoorbeeld aan de verkoopaantallen die stijgen, en het toenemen van de naamsbekendheid. Sommige Nederlandse bedrijven hebben het effect van een sterke contentmarketingstrategie al ervaren. Zo ontwikkelde een Nederlands bedrijf in India een video over investeringen voor millennials. Geïnteresseerden leren onder andere welk soort investeringen er allemaal mogelijk zijn.

Meer conversie
Een slimme marketingstrategie biedt zowel een bedrijf als consumenten voordelen. Zo kan het volgens marketing experts leiden tot meer conversie en potentiële klanten. Wanneer consumenten bijvoorbeeld een video kijken verschijnt er op een gegeven moment een link naar een ander artikel. Daarin lezen de millennials hoeveel ze kunnen verdienen met een bepaalde investering. Wellicht wekt dit hun interesse nog meer aan. De kans is aanwezig dat ze een van de diensten van het bedrijf gaan gebruiken. Uiteindelijk begint alles met het overbrengen van kennis over investeringen.

Authenticiteit uitstralen
In het panel discussieerden marketingexperts ook over de essentie van contentmarketing. Volgens de panelleden zou goede contentmarketing authenticiteit moeten uitstralen. Om zo ‘echt’ mogelijk over te komen werken sommige bedrijven bijvoorbeeld niet samen met commerciële bloggers, omdat deze actief zijn voor meerdere merken. Ze missen daardoor de authenticiteit die veel bedrijven juist willen uitstralen. In plaats daarvan wordt veel samengewerkt met kleinere bloggers. Deze trekken weliswaar een minder groot publiek, maar zijn vaak meer betrokken bij hun blog. Ook willen ze net als een bedrijf graag een verhaal vertellen.

De noodzaak van investeringen
Investeringen zijn noodzakelijk om contentmarketing te laten blijven draaien, aldus een panellid. Het bedrijf Teradata Marketing Applications gebruikt bijvoorbeeld sinds dit jaar contentmarketing rondom hun data management platform. Ze gebruiken daarvoor allerlei soorten content. Denk aan blogs, maar ook webinars en ronde tafel gesprekken. Deze strategie blijkt zijn vruchten af te werpen. Inmiddels is de eerste deal al gesloten.

Prestaties meten
Authenticiteit en veel investeringen vormen volgens het panel belangrijke pijlers van een goede contentmarketingstrategie. Maar om het succes te meten dienen de kritieke prestatie indicatoren (KIP’s) in orde te zijn. Vergelijk het met een feest die je organiseert. Een dag na het feestje wil je weten hoeveel gasten er zijn komen opdagen, en of ze lang zijn gebleven. Ook wil je weten of ze het gezellig vonden en of ze nog eens terug willen keren. Hetzelfde principe geldt voor content marketing. Je moet een mooi ‘feest’ weten te organiseren die gasten graag nog een keer willen beleven.

Betrokkenheid bij content
De KPI’s van contentmarketing vertonen overeenkomsten met de indicatoren waaraan marketingresultaten worden getoetst. Daarbij gaat het zowel om kwantiteit als kwaliteit. Sterker nog, kwaliteit van de content is het belangrijkste omdat personen het in dat geval graag willen delen. Het gaat dus om de betrokkenheid, en niet hoe vaak je blog is gelezen. Willen personen je content delen of komen ze later terug? Dan zit je in de juiste richting. Het multidisciplinaire aspect van content marketing komt hier wederom terug. Je kunt het namelijk op vrijwel elk kanaal delen.

Stay Hungry Marketing 
Westeinde 57
2512GV Den Haag
Tel: +31 (0)70 221 08 42
info@stayhungrymarketing.nl
www.stayhungrymarketing.nl

Over Stay Hungry Marketing

Stay Hungry Marketing is een allround full-service internet marketing bureau, al sinds 2008 de specialist in zoekmachineoptimalisatie, webdesign, conversie optimalisatie en Google AdWords om de behoeftes van bedrijven om gevonden te worden op het internet.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top