maandag, september 25, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Hoe kom je gratis hoog in de zoekmachines?
Hoe kom je gratis hoog in de zoekmachines?

Hoe kom je gratis hoog in de zoekmachines?

  • Nederland
  • Gratis hoog in de zoekmachines is natuurlijk iets wat elke ondernemer wil. Dit is ook een van de meest gestelde vragen die ik krijg op mijn blog en forums of als ik met mensen over internet marketing praat.
  • Stay Hungry Marketing
  • www.stayhungrymarketing.nl
  • info@stayhungrymarketing.nl

Op zich is het ook een heel goede vraag en is het iets waar je absoluut de juiste dingen mee moet gaan doen en je in moet gaan specialiseren.

Zoekmachineoptimalisatie staat in grote lijnen voor het krijgen van gratis bezoekers via de zoekmachines. Er zijn heel veel verschillende manieren om veel bezoekers naar je website te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Google AdWords, waarbij je betaalt per klik of aan adverteren op andermans websites waar je betaalt om ergens te staan.

Met zoekmachineoptimalisatie daarentegen (ook wel SEO genoemd), kom je hoger in de zoekmachines te staan zonder iets te betalen en de bezoekers die je daaruit krijgt zijn volledig gratis. Dat is natuurlijk het ideaalbeeld van elke internetondernemer!

Lange termijn insteek

Om hoog in de zoekmachines te komen – en daar ook te blijven – moet je een langetermijnstrategie gaan hanteren. Je moet in het begin geen wonderen verwachten, want er gaat gewoon heel veel tijd overheen voordat je goede posities hebt in de zoekmachines.

Toch zijn er heel veel dingen waar je aan moet denken en waar je rekening mee kunt houden waardoor je sneller hoger in de zoekmachines zult komen. Maar nogmaals: verwacht in het begin geen wonderen!

Eindeloze discussies

Er zijn heel veel zogenaamde zoekmachineoptimalisatie experts die dagenlang met elkaar kunnen discussiëren over kleine details op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Er zijn wel duizend dingen waar je rekening mee kunt houden, maar in mijn optiek zijn er ongeveer tien dingen waar je op moet letten. Als je dat gewoon goed doet, dan ben je al voor 90% onderweg. Al die andere kleine details zijn randverschijnselen die veel minder belangrijk zijn dan de basis.

In deze blog ga ik je uitleggen wat echt de basis voor zoekmachineoptimalisatie is.

De twee meest belangrijke aspecten van zoekmachineoptimalisatie
Zoals ik net al zei zijn er heel veel dingen waar je rekening mee moet houden, maar in grote lijnen zijn er twee belangrijke aspecten. Als je deze twee aspecten goed meestert, dan zul je zien dat je structureel veel hoger in de zoekmachines zult komen.

Deze twee aspecten zijn on page en off page. Heel simpel uitgelegd: on page is alles wat er op je website gebeurt en off page is alles wat er buiten je website om gebeurt. In de blog vandaag worden aller-belangrijke on page factoren behandeld. Morgen volgen in het tweede deel van deze blogpost de off page factoren.

On page

Zoals ik zei: bij on page factoren gaat het erom wat er op je website gebeurt. Vandaag zal ik je precies vertellen wat je op je website moet doen om een betere positie te krijgen in de zoekmachines.

Content = king, daarna komt de rest

Wat het allerbelangrijkste is voor je website, is dat je goede content (oftewel teksten, video’s, audio of andere types content) op je website hebt die gewoon heel erg goed is. Heel veel zoekmachineoptimalisatie experts hebben het alleen maar over de kleine techniekjes die je moet toepassen, maar het meest belangrijke van een website is natuurlijk de content.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Marktplaats.nl. Deze website is niet zo groot geworden omdat de website zo goed zoekmachine geoptimaliseerd is, omdat het zo gebruiksvriendelijk is of omdat het er zo mooi uitziet.

Marktplaats.nl is zo populair omdat er gewoon heel veel relevante en regelmatige content op staat. De site kan nog zo mooi zijn, maar als er geen advertenties op zouden staan, zou er ook geen goede content op staan en zul je ook nooit hoog in de zoekmachines komen.

Als je nu zoekt op een bepaald artikel dat op Marktplaats worden aangeboden, zul je vaak op de eerste pagina in Google Marktplaats.nl tegenkomen. Dit was ook in de tijd dat Marktplaats nog helemaal niet zoekmachine geoptimaliseerd was.

Content is dus het meest belangrijke op je website.

Als je bijvoorbeeld een blog hebt, dan is het belangrijk om regelmatig te bloggen over het onderwerp waarop jij gevonden wilt worden. Ook hier zijn heel veel theorieën over, bijvoorbeeld dat je zoekwoord dichtheid een bepaald percentage moet zijn, dat zo vaak het woord erin voor moet komen en heel veel andere zaken.

Toch is het meest belangrijke dat de content gewoon goed is en dat het ook zogenaamd ‘nieuwswaardig’ moet zijn – oftewel dat andere mensen het gaan ‘liken’, ‘retweeten’ of erover gaan bloggen. Dan heb je namelijk weer een extra off page factor, wat we later zullen behandelen.

Dus content = king en daarna komt de rest!

Op on page factoren heb je zelf de meeste invloed – eigenlijk alle invloed. Off page heb je veel minder invloed. Het is namelijk moeilijk om te managen wat andere mensen over jou gaan vertellen. Op jouw website daarentegen kun je het allemaal zelf managen. Je hebt zelf dus de meeste invloed.

Heel veel ondernemers zijn heel erg bang om bijvoorbeeld reacties toe te laten op hun website, want stel je voor dat iemand een negatieve reactie achterlaat.

In mijn optiek is dit echter de compleet verkeerde mindset. Jij als ondernemer hebt dan juist alle invloed en hebt zelfde touwtjes in handen.

Ik heb liever dat iemand een klacht op mijn website achterlaat, dan dat ze dit doen op een andere website. Daar ben je namelijk de complete controle kwijt.

Daarnaast heb je heel veel invloed op de zoekmachine positie omdat je zelf zoveel content kunt toevoegen als je wilt.

Als jij elke dag één blogpost schrijft, dan zal dat een veel minder groot effect hebben dan wanneer je elke dag drie blogposts zou schrijven. Hetzelfde geldt natuurlijk als jij maar één blogpost per week zou schrijven. In dat geval loop je ver achter ten opzichte van een concurrent die bijvoorbeeld elke dag een blogpost zal schrijven.

Met on page factoren heb je alles dus eigenlijk zelf in de hand.

Be consistent of non-existent
Als je hoog in de zoekmachines wilt komen, dan heeft het geen zin om af en toe even heel veel content te plaatsen of af en toe allemaal linkjes naar je website te krijgen. Het allerbeste is om structureel de juiste dingen te doen.

Hierbij raad ik je bijvoorbeeld aan om zeer regelmatig te bloggen. Als jij bijvoorbeeld elke dag een blogpost kunt schrijven, dit ook elke werkdag doet en het een jaar lang volhoudt, dan heb je over een jaar 250 blogposts.

In je Analytics statistieken zul je zien dat dit wonderen doet voor je zoekmachine rankings.

Als je het af en toe doet, zul je ook zien dat je statistieken af en toe omhoog en naar beneden gaan, maar het mooiste is natuurlijk dat je structurele groei ervaart.

Structureel de juiste dingen doen
Doordat jij structureel de juiste dingen gaat doen op je website, zul je dus ook structureel hoger in de zoekmachines komen. Voeg dus structureel content toe en link alles structureel goed naar elkaar toe.

Dubbel voordeel: waardevolle informatie en betere zoekresultaten
Op het moment dat jij regelmatig goede informatie op je website zet, is dit niet alleen goed voor de zoekmachines maar is dit ook waardevolle informatie voor de bezoekers die vanuit de zoekmachines komen.

Zo kom je niet alleen hoger in de zoekmachines, maar werk je ook aan de band die je aangaat of creëert met de lezer van jouw blog.

Schrijf voor je bezoeker in plaats van voor de zoekmachine
Als je teksten schrijft, schrijf ze dan absoluut zo dat je bezoeker hier het meeste aan heeft in plaats van de zoekmachine.

Er zijn heel veel theorieën over dat je een bepaald percentage woorden terug moet laten komen in je blogpost. In mijn optiek is het echter veel beter om dit eigenlijk achterwege te laten en volledig te focussen op het bieden van heel veel waardevolle informatie voor je bezoeker.

Als je je bezoeker veel waardevolle informatie geeft, dan zal Google (oftewel de zoekmachines) dit ook zeker gaan waarderen en zul je je website daardoor ook weer hoger in de zoekmachines plaatsen.

Google is gigantisch slim en Google ziet echt het verschil tussen een kwalitatief goed artikel en een kwalitatief minder goed artikel. Ik raad je dus absoluut aan om te schrijven voor je bezoeker in plaats van voor de zoekmachines.

Content = King!
Misschien vraag je je af: “Waar moet ik dan allemaal over schrijven?”

Dit is ook een vraag die ik heel vaak krijg van cursisten. Ze hebben zoiets van: “Na drie pagina’s schrijven heb ik alles wel verteld over mijn bedrijf.” Dat is natuurlijk de grootste onzin want ondernemers kunnen wekenlang over hun bedrijf praten. Als ze dan vervolgens moeten bloggen, denken ze ineens dat er helemaal geen informatie te geven is.

Mijn advies aan jou is dus: vraag waar vraag naar is. Zet op je website bijvoorbeeld een grote knop met de tekst ‘Stel je vraag hier’.

Als je op elke vraag die gesteld wordt een antwoord geeft in de vorm van een blogpost en dit structureel elke dag doet, dan zul je zien dat dit wonderen doet voor jouw rankings in de zoekmachines.

Relevante content
Het is wel heel erg belangrijk dat de content op je website redelijk relevant is. Als jij een website hebt over paardrijden, dan is het niet slim om daar content op te plaatsen over internet marketing – en andersom natuurlijk ook niet.

Als jij content schrijft die binnen één categorie heel erg relevant is, dan zal Google jou daar ook pluspunten voor geven. Zorg er dus voor dat de content op je website redelijk relevant is.

Het maakt overigens echt niet uit als je een keer een blogpost schrijft die niets te maken heeft met het onderwerp waar je website over gaat.

Kijk maar eens naar Winst.nl: in grote lijnen gaat het over internet marketing, maar als ik een keer een artikel schrijf over hoe leuk ik het heb gevonden in het Tikibad in Duinrell, dan is het echt niet zo dat Google mij een mindere positie geeft in de zoekmachines. Wees daar dus niet al te bang voor.

Regelmatige content
Zorg ervoor dat je regelmatig content op je website site. Wat ik eerder ook zei: je moet niet in één klap heel veel content erop zetten en dan vervolgens drie maanden niets doen. Het is veel beter om bijvoorbeeld drie maanden elke dag een klein beetje te doen dan in één keer heel veel te doen.

Google gaat elke dag je website langs en kijkt of er ook iets veranderd is. Als er niets is veranderd, zal Google je geen pluspunten gaan geven. Als er daarentegen wel iets is veranderd, dan zal Google kijken of de content relevant is. Zo ja, dan krijg je weer een paar pluspunten en zorg je er ook voor dat je hoger in de zoekmachines komt.

Zorg dus voor regelmatige content.

Iets anders wat heel erg belangrijk is met regelmatige content is dat je een blogfunctie hebt op je website, oftewel dat mensen kunnen reageren op je website.

Jouw artikel kan bijvoorbeeld vijfhonderd woorden zijn, maar wanneer jij vijftig reacties hebt, kan het maar zo zijn dat de totale omvang van je artikel wel twee- of drieduizend woorden is.

Al die woorden worden door Google geïndexeerd en elk relevant woord zorgt er weer voor dat je pluspunten krijgt bij Google.

Dit was de basis wat on page factoren betreft. Lees hier deel twee van deze blog over zoekmachine optimalisatie: Zoekmachine optimalisatie (part two). Hierin zal ik alle belangrijke off page factoren behandelen.

Succes!

Over Stay Hungry Marketing

Stay Hungry Marketing is een allround full-service internet marketing bureau, al sinds 2008 de specialist in zoekmachineoptimalisatie, webdesign, conversie optimalisatie en Google AdWords om de behoeftes van bedrijven om gevonden te worden op het internet.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top