dinsdag, januari 23, 2018
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Nederland / Kabinet versterkt dienstverlening aan internationale ondernemers
Kabinet versterkt dienstverlening aan internationale ondernemers

Kabinet versterkt dienstverlening aan internationale ondernemers

  • Nederland
  • De dienstverlening aan het internationaal opererende mkb wordt versterkt. Dat schrijft minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de minister biedt het buitenland meer kansen dan nu door het Nederlandse mkb worden gepakt. 'Vooral op verre markten is nog veel meer te halen.'
  • Ministerie van Algemene Zaken
  • http://www.rijksoverheid.nl
  • info@minaz.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/07/07/kabinet-versterkt-dienstverlening-aan-internationale-ondernemers.html

Bekendheid

Uit een inventarisatie blijkt dat ondernemers niet altijd weten welke ondersteuning ze kunnen krijgen van de overheid, onder meer via ambassades, consulaten en Netherlands Business Support Offices. Dit terwijl de dienstverlening zeer wordt gewaardeerd door de mkb-ers die wel hun weg vinden naar deze dienstverlening.

De overheid gaat ondernemers daarom persoonlijk aanschrijven om ze op de mogelijkheden te wijzen. Daarnaast wordt samen met de MKB Servicedesk en Fenedex een speciale app ontwikkeld, die bedoeld is als wegwijzer voor ondernemers. Sinds begin dit jaar kunnen bedrijven bij RVO terecht als hét centrale loket voor alle informatie over internationaal ondernemen.

Pilot

Uit de inventarisatie bleek ook dat de geconsulteerde mkb-bedrijven het logisch en acceptabel vinden om te betalen voor specifieke dienstverlening. Het kabinet wil daarom onderzoeken of het beprijzen van meer producten en diensten een bijdrage kan leveren aan betere dienstverlening. Daartoe gaat voor het einde van dit jaar, in goed overleg met het bedrijfsleven, een pilot van start in Frankrijk, Duitsland en Brazilië. Bij de invoering van een eigen bijdrage voor zakenpartnerscans is gebleken dat ondernemers enerzijds met serieuzere plannen komen en anderzijds hogere verwachtingen hebben van de dienstverlening.

Het aanbod van producten en diensten wordt in de pilot-landen gestandaardiseerd op basis van een producten- en dienstencatalogus. Voor een aantal maatwerkdiensten wordt een eigen bijdrage gevraagd. Basisdiensten – zoals het beantwoorden van eerstelijns vragen – blijven kosteloos. Hetzelfde geldt voor de inzet van economische diplomatie, bijvoorbeeld bij het bemiddelen in handelsgeschillen en het verkrijgen van markttoegang.

Tevens wordt in de pilot-landen aan bedrijvenclusters de mogelijkheid geboden om een sectorspecialist op een ambassade te plaatsen. Dit kan een uitgezonden ambtenaar zijn die deels door het bedrijfsleven wordt gefinancierd, of een door de bedrijven gedetacheerde expert.

Uitbreiding

Starters International Business wordt uitgebreid. Onder deze regeling krijgen ondernemers een coachingstraject dat naar een internationale aanpak leidt. Het aantal aanbieders van deze diensten is fors uitgebreid. Bovendien kunnen ondernemers nu eenmalig tegen een gereduceerd tarief deelnemen aan een economische missie.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top