dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Klanten denken mee bij zorginkoopgesprekken
Klanten denken mee bij zorginkoopgesprekken

Klanten denken mee bij zorginkoopgesprekken

  • Nederland
  • Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea gaat haar klanten nadrukkelijker betrekken bij de inkoopgesprekken met zorgverleners.
  • Zilveren Kruis
  • http://www.zilverenkruis.nl
  • info@zilverenkruis.nl

Klanten kunnen via een online enquête aangeven wat zij het belangrijkst vinden op het gebied van kwaliteit, prijs, reistijd en controle bij onder andere suikerziekte, hersenbloeding en longkanker. De uitkomsten neemt de verzekeraar, naast de landelijke kwaliteitseisen en richtlijnen van de artsen zelf, mee in de gesprekken met zorgverleners over de zorg die zij gaan leveren in 2014. De enquête staat tot eind april online. De resultaten maakt Zilveren Kruis in mei bekend.

Het is voor het eerst dat een zorgverzekeraar klanten op deze manier betrekt bij de zorginkoop gesprekken voor bepaalde ziekten. “Wat een zorgverzekeraar vanuit haar expertise belangrijk vindt, kan anders zijn dan wat een klant als ervaringsdeskundige belangrijk vindt. De ideeën van de klant zijn voor ons waardevolle informatie en een verrijking voor de afspraken die wij maken met zorgverleners over de zorg die zij van hen krijgen”, zegt Ben Crul, senior medisch adviseur. ”Is het van toegevoegde waarde nacontroles na een ziekenhuisbehandeling altijd in het ziekenhuis plaatsvinden of mag het ook bij de huisarts? En zo ja, onder welke voorwaarden? Is het belangrijk altijd de duurste zorg te vergoeden als de goedkopere zorg net zo goed is? En is het voor de klant acceptabel naar een ander ziekenhuis te gaan voor een behandeling als er een groot prijsverschil is met het ziekenhuis dat zijn of haar voorkeur heeft en wij om die reden geen contract met dit ziekenhuis of die afdeling sluiten? Dat zijn een paar voorbeelden van vragen die wij de klant voorleggen. Ik ben erg benieuwd naar hun ideeën en tips”.

De maand april staat bij de verzekeraar in het teken van het vormgeven van het inkoopbeleid. De stem van de klant is onderdeel van een nieuwe manier van afspraken maken met zorgverleners. Crul: “Tot nu toe maakten we gescheiden afspraken met onder andere huisartsen, fysiotherapeuten, apothekers en ziekenhuizen. Dat blijven we ook voor 2014 doen. Voor steeds meer ziekten heeft onze klant in de loop van zijn aandoening echter contact met meerdere zorgverleners. Waar mogelijk willen we daarvoor één pakket aan afspraken samenstellen, waarin we ook de wensen en tips van klanten willen meenemen.”

Consumenten vertrouwen erop dat zijn of haar zorgverzekeraar de zorgkosten vergoedt. Een zorgverzekeraar heeft echter meer taken. Zij zorgt ervoor dat de zorg die verleend wordt van goede kwaliteit en bereikbaar is, dat het veilig is en dat de kosten van de gezondheidszorg en dus de premie van klanten betaalbaar blijft. Met dat doel sluiten zorgverzekeraars overeenkomsten met bijvoorbeeld ziekenhuizen, fysiotherapeuten, audiciens en huisartsen.

Een overzicht van alle aandoeningen die voor 2014 nadrukkelijk bij de gesprekken op tafel komen en waarop de klant wordt bevraagd staat op www.zk.nl/mijntips. Ook klanten die met geen van deze aandoeningen te maken hebben, worden uitgenodigd om te reageren.

Over Chief Editor

Chief content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top