vrijdag, september 21, 2018
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Klanten en medewerkers van OSGMetrium enthousiast over Metris: Minder gepuzzel, meer inzicht en meer toekomstgericht advies
Klanten en medewerkers van OSGMetrium enthousiast over Metris: Minder gepuzzel, meer inzicht en meer toekomstgericht advies

Klanten en medewerkers van OSGMetrium enthousiast over Metris: Minder gepuzzel, meer inzicht en meer toekomstgericht advies

  • Nederland
  • In het onderwijs wordt steeds meer gekeken naar verbetering en kwaliteit. Vooruitdenken en gericht sturen zijn kernwoorden. Infotopics heeft het voor OSG & Metrium eenvoudig gemaakt: Met de implementatie van Metris, op basis van het Onderwijsmanagement Dashboards concept van Infotopics, wordt er nu efficiënter en krachtiger gewerkt. Klanten en medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden, de snelheid en de diepgang van het analyseren.
  • Infotopics B.V.
  • www.infotopics.nl
  • marielle.van.gorp@infotopics.nl
Foto OSGMetrium - Dhr. Zondervan en Dhr. Berg

Van links naar rechts: Henk Berg (Bestuursvoorzitter OSGMetrium), Pieter Zondervan (directielid OSGMetrium)

OSG & Metrium zijn twee stichtingen die dit jaar bestuurlijk zijn samengevoegd. Begin 2014 zullen OSG & Metrium volledig fuseren en verder gaan onder de naam OSGMetrium. De organisatie biedt administratieve en personele dienstverlening aan scholen en besturen in het Primair en Voortgezet Onderwijs. OSGMetrium is het grootste onderwijsbureau van Nederland.  Met ruim 500 deskundige medewerkers levert het diensten aan 2600 scholen en 700 schoolbesturen.

In september van dit jaar heeft OSG & Metrium een meerjarig contract getekend met Infotopics. Hiermee heeft Infotopics, dat zich al 10 jaar richt op de wereld van datavisualisatie en managementinformatie, een mooie opdracht binnengehaald. De partijen werken inmiddels al ruim een jaar samen en er kan met recht worden gesproken van Partnerschap. Met de implementatie van het Metris concept, wil OSGMetrium eraan bijdragen dat er uiteindelijk meer geld naar het onderwijs gaat stromen.

Dezelfde visie’

Pieter Zondervan, directielid van OSGMetrium vertelt:  “Onderwijsbureaus hebben steeds meer een adviserende functie en bij ons is dat gebaseerd op een efficiënte en foutloze administratie. Cijfers zijn prachtig maar je moet ze ook kunnen lezen, je moet er ook een gesprek over kunnen voeren met elkaar”. Toen de heer Zondervan in 2009 bij Metrium kwam, vond hij dat er een hoog Excel-gehalte was en dat elke medewerker een andere smaak van rapporteren had. Hij vond dat dat anders kon. Infotopics heeft hem vanaf het begin niet teleurgesteld. “Zij begrijpen de materie en we delen dezelfde visie. Natuurlijk zijn wij afnemer en zij de leverancier, maar het voelt anders en dat is goed. Vandaar de benaming Partnerschap.”

‘Klaar voor de toekomst’

Henk Berg, sinds begin dit jaar bestuursvoorzitter van OSGMetrium, legt uit: “Met Metris komt er nu veel meer waardevolle informatie naar boven. We willen graag meer richting geven in de advisering. Voorspellen, die kant gaan we op. Niet meer in de achteruitkijkspiegel kijken. Er is bijvoorbeeld veel energie gestoken in de ontwikkeling van een dashboard voor uitputting van het formatiebudget. Maar ook bijvoorbeeld voor de maandrapportage, als die ten opzichte van de begroting een verschil vertoont en je weet niet meer precies waarom, dan kun je doorklikken tot aan de factuur. Dat is prachtig. Geen gepuzzel meer maar één klik op de knop.”

Henk Berg gaat verder: “Metris heeft een zeer gebruikersvriendelijke userinterface. Het wijst zich vanzelf. Zo blijft er meer tijd over voor het daadwerkelijke adviseren aan de klant. En daar gaat het om, proactief zijn en samen met de klant vooruitdenken.” Alleen maar lovende woorden van de man die er samen met Pieter Zondervan en ruim 500 gekwalificeerde medewerkers voor zorgt dat OSGMetrium en haar klanten klaar zijn voor de toekomst.

‘Diepgaande analyses’

De regelmatige wijzigingen in de CAO van het onderwijs en beleidsregels van OCW, hebben vaak een enorme impact op de financiën van de school. Ook door de daling van het aantal leerlingen, ouder wordende leraren en de teruglopende bekostiging van het ministerie, wordt het spanningsveld steeds groter. De missie van de heer Berg is dan ook: “Onze klanten te helpen een groot deel van de bekostiging naar het onderwijs te laten gaan en daarmee de bureaucratie van het onderwijs te reduceren. Ik zou graag zien dat een groter deel van het geld direct aan het onderwijs besteed wordt. Dan kan onze klant, de school,  zich richten op waar ze goed in is: het organiseren van excellent onderwijs. Ik zie dit met behulp van Infotopics en Metris nu snel gebeuren.” Ook de heer Zondervan is het hiermee eens. “Klanten eisen dat we vooruitstrevend zijn. Dit dwingt ons om alles in bepaalde structuren vast te leggen: discipline. Het efficiency element zit hier eigenlijk in verstopt.”

‘Passie en bezieling’

Veel klanten maken al gebruik van Metris. Vanuit Metrium, dat in Noord-Nederland gehuisvest is, wordt het gebruik ervan nu steeds meer uitgerold over de rest van de organisatie en daarmee de rest van Nederland. Henk Berg: ‘Ik zie dat de medewerkers van Infotopics dezelfde passie en de bezieling hebben voor hun klanten en met enthousiasme samenwerken. Steeds meer klanten ervaren de resultaten als zeer vernieuwend en positief en we merken dat iedereen enthousiast is. Het motto is nu: vooruitdenken, het kan’.

Over infotopics

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top