donderdag, oktober 19, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Internet & ICT / Klantenservice 3.0: Tips om de klantervaring te optimaliseren
Klantenservice 3.0: Tips om de klantervaring te optimaliseren

Klantenservice 3.0: Tips om de klantervaring te optimaliseren

  • Nederland
  • Vandaag de dag is alles en iedereen online, waardoor consumenten tegenwoordig een steeds snellere en betere klantenservice verwachten. De klant is koning en deze wilt ook zo behandeld worden als het op service aankomt. Voor een optimale klantervaring moet je als bedrijf in de huid van de klant kunnen kruipen om te begrijpen wat de wensen en behoeften van de klant zijn. Door klantenservice op 3.0 niveau aan te bieden zorg je voor een optimale klantervaring.
  • Shop4
  • malu@shop4.nl

Wat is klantenservice 3.0?
Waar klantenservice 1.0 puur ging om klantenondersteuning via de telefoon of email, draait klantenservice 2.0 al meer om de online bereikbaarheid via social media kanalen zoals Facebook en Twitter. Maar het kan nog beter en nog sneller: klantenservice 3.0. Dit houdt in dat bedrijven het klantgedrag beter in beeld krijgen, de klant begrijpen, weten welke gevoelens zij tegenover het bedrijf hebben en de klant persoonlijk benaderen, waardoor de klant zich verbonden voelt met het bedrijf. Een voorbeeld van een bedrijf dat klantenservice 3.0 al toepast, is Shop4. Shop4 is een innovatief bedrijf dat gespecialiseerd is op het gebied van tablet- en telefoonaccessoires en streeft naar een optimale klantervaring bieden aan zowel bestaande als nieuwe klanten.

1. Laat de klant de contactmogelijkheid kiezen
Een klant met een dringende vraag wilt maar éen ding: zo snel mogelijk geholpen worden. Snelle en optimale service maakt het verschil tussen een tevreden klant of een klant die naar jouw concurrent overstapt. Contact via de email of telefoon kan lang duren, bijvoorbeeld als een klant in de wacht staat. Niets is voor de klant vervelender dan een lang keuzemenu of telkens horen hoeveel wachtenden er nog zijn. Daarom bieden al veel bedrijven klantenservice via social media zoals Twitter of Facebook aan. Whatsapp is nog redelijk nieuw onder bedrijven, maar deze vorm van klantenservice geniet steeds meer de voorkeur bij consumenten, weet Shop4. Wanneer de klant een snelle respons verwacht zal hij of zij voor WhatsApp willen kiezen. Als bedrijf kun je via WhatsApp snel reageren, men kan eventueel een afbeelding meesturen en via WhatsApp ben je altijd en overal online.

2. Personaliseer de customer experience
Als je je klanten kent, weet je hoe je hen van de beste service kunt voorzien. Dit resulteert in tevreden klanten. Shop4 streeft bijvoorbeeld naar een persoonlijke klantbenadering en oprechte service. Zo spelen zij in op zowel positieve als negatieve recensies, om te zorgen dat alle klanten met een tevreden gevoel geholpen zijn en een positieve ervaring met het bedrijf hebben. De mening van jouw klanten kennen en waarderen is een kans om als bedrijf te blijven groeien, verbeteren en in te leven in de klant.

3. Maak het de klant gemakkelijk
Als het op online winkelen via een webshop aankomt, wilt de klant het liefst binnen een paar klikken bestellen en betalen. Betalen via iDeal, Paypal, Afterpay, creditcard of bijvoorbeeld bankoverboeking: laat de klant kiezen uit zijn favoriete betaalmethode. Gratis en snel leveren is een punt dat nog niet alle webwinkels toepassen. De klant zal echter de voorkeur geven aan de webwinkel waar verzenden of retourneren gratis is en de bestelling de volgende werkdag al in huis is. Hoe meer gemak voor jouw klanten, hoe positiever de klantervaring, hoe kleiner de concurrentie voor je bedrijf.

Over Chantal Reurings

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top