maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / België / Koning Boudewijnstichting: Jongeren nemen het BELvue museum over
Koning Boudewijnstichting: Jongeren nemen het BELvue museum over

Koning Boudewijnstichting: Jongeren nemen het BELvue museum over

  • Belgie
  • Een nieuw parcours over België en zijn geschiedenis gepland in 2016
  • Koning Boudewijnstichting
  • http://www.kbs-frb.be
  • info@kbs-frb.be
  • http://www.kbs-frb.be/pressitem.aspx?id=315629&langtype=2067

Jongeren nemen het BELvue museum over In 2015 start het BELvue museum in Brussel, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, met een ambitieus project: de huidige permanente tentoonstelling over de geschiedenis van België wordt volledig gereorganiseerd. Op 21 juli 2016 zal het publiek de compleet nieuwe tentoonstelling over België en zijn geschiedenis voor het eerst kunnen ontdekken.

Het BELvue, het centrum voor democratie en geschiedenis, betrekt jongeren bij de uitbouw van het nieuwe parcours. Een team van min-25-jarigen buigt zich over het project en zijn concept.

In november 2015 sluit de permanente tentoonstelling van het BELvue museum haar deuren voor het publiek om een totale gedaantewisseling te ondergaan. Sinds de opening van het BELvue in 2005 belicht de tentoonstelling de grote momenten uit de geschiedenis van België, van de revolutie van 1830 tot vandaag.

Het concept van het nieuwe BELvue dat momenteel wordt uitgewerkt, wordt vanuit een andere invalshoek benaderd: het parcours is gestructureerd rond grote maatschappelijke thema’s die België zijn eigenheid verlenen: “Ons land heeft een jonge en bewogen geschiedenis en onze maatschappij evolueert snel. Wij vinden het dan ook belangrijk dat een museum over België een weerspiegeling is van de maatschappij waarin we leven”, aldus An Lavens, verantwoordelijke van het BELvue.

Tijdens de transformatiewerken van de permanente tentoonstelling zal het BELvue onderdak bieden aan tijdelijke tentoonstellingen en altijd animaties blijven aanbieden rond democratie en rechtvaardigheid.

Een museum voor en door jongeren

De realisatie van het nieuwe parcours werd weliswaar toevertrouwd aan het bedrijf Tijdsbeeld & Pièce Montée, maar het BELvue wil toch vanaf de start jongeren bij het project betrekken. “Ons publiek bestaat momenteel voor 40% uit jongeren, zowel in het museum, als voor de animaties, de tentoonstellingen en de activiteiten. Jongeren vormen bijgevolg onze belangrijkste doelgroep. We vonden het dan ook niet meer dan normaal om hen te betrekken bij de denkpistes over het nieuwe BELvue museum”, licht An Lavens toe.

In de lente van 2014 werd daarom een oproep gelanceerd en de “BELvue Bende” werd gevormd. Een twintigtal Franstalige en Nederlandstalige jongeren tussen 18 en 25 jaar ging meteen aan de slag. Een keer per maand komen ze samen om te brainstormen en hun ideeën over het concept van het nieuwe BELvue in te brengen. Ze bezoeken andere musea, doen straatinterviews, vragen feedback aan de museumbezoekers en op een weekend tijd bouwden ze zelfs een levensgrote zaal van hun “ideale museum”.

Hun ideeën en bespiegelingen worden vervolgens besproken met het team van het BELvue, zijn Wetenschappelijk Comité en Tijdsbeeld & Pièce Montée. Eens het concept van het nieuwe parcours definitief is, zullen de leden van de Bende brainstormen over animaties en activiteiten voor leeftijdsgenoten in het nieuwe museum.

De jongeren maken al deel uit van het team van het BELvue en willen voeling hebben met het publiek van het BELvue. Momenteel ontwikkelen zij een animatie voor de bezoekers van de Museum Night Fever op 7 maart 2015, de nacht van de Brusselse musea. Een fantastisch contactmoment tussen deze jongeren en de duizenden jongeren die het BELvue die avond een bezoek brengen.

Meer informatie over het nieuwe BELvue en de BELvue Bende: www.belvue.be, rubriek “BELvue 2016”.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top