zondag, oktober 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Nederland / Koningsdag, the day after: wat gebeurde er op social media?
Koningsdag, the day after: wat gebeurde er op social media?

Koningsdag, the day after: wat gebeurde er op social media?

  • Nederland
  • Meer posts over Koningsdag dan vorig jaar, #koninginnedag nog steeds populair en natuurlijk hebben we het ook op social media over het weer
  • www.lvtpr.com.
  • info@lvtpr.nl

Ondanks de lage temperatuur was Koningsdag 2017 weer een groot feest. Zeker ook op social media. Net als ‘offline’ blijkt het weer daar een hot (of juist koud?) issue. En wist je dat ook de hashtag #koninginnedag nog steeds populair is? Feit is dat iedereen graag deelt wat hij of zij doet: er werden meer berichten over Koningsdag gepost dan de voorgaande jaren.

De opmerkelijkste conclusies

 

  • Tegen alle verwachtingen in was het weer goed: twee keer zo veel posts over zon dan over regen.
  • In totaal 58.216 berichten op Facebook, Instagram en Twitter met #koningsdag of #kingsday
  • 15.825 keer gesproken over Koning Willem. Meer dan 20.000 keer over Willem Alexander. De hashtag #willemalexander50 is meer dan 8.000 keer gebruikt.
  • Ook andere leden van de koninklijke familie zijn populair: meer dan 10.000 berichten over Maxima. Amalia werd bijna 4.400 keer genoemd.
  • Andere populaire hashtags: #oranje, #tilburg en #amsterdam.
  • Posts zonder hashtag: zo’n 146.122 berichten over Koningsdag.
  • Opvallend: veel posts met de hashtag #koninginnedag. Bij nadere bestudering blijken deze posts vooral over de toekomst te gaan: als Amalia haar vader opvolgt vieren we Koninginnedag namelijk op 7 december. Brrrrr.
  • Natuurlijk houden we ook van klagen: 4 procent van alle berichten was negatief van toon. Gelukkig staat daar 33 procent positieve berichtgeving tegenover.
  • Ook in andere landen werd enthousiast gepost over Koningsdag. Het ministerie van Buitenlandse Zaken (@MinBZ) vierde mee. Ambassades van over de hele wereld stuurden felicitaties naar de koning. Na Nederland verschenen de meeste koningsdagberichten in België. Op de derde plek? Mali! Wellicht hebben de Nederlandse militairen hun eigen feestje op social media gevierd?
  • De meest invloedrijke post was van @NOS (bijna 900.000 volgers) over gemaakte selfies in Tilburg.
  • En natuurlijk haakten veel bedrijven weer in op #koningsdag, waaronder Heineken en Bavaria. Maar ook Netflix, Chocomel, Bol.com, AllSecur en WNF kwamen met grappige berichten.

(Statistieken en cijfers social media: Coosto)

Over LVTPR
LVTPR werk voor ruim zeventig klanten in uiteenlopende sectoren in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Vanuit vestigingen in Amsterdam, Brussel (België) en Bunnik ondersteunt het bureau bedrijven in doelgroepgerichte PR: van strategie en concept tot en met de uitvoering, en met communicatie via de juiste mediamix. Naast diepgaande PR- en branchekennis, beschikt het bureau ook over specialisten op het gebied van SEO, contentmarketing, events, grafische vormgeving, go-to-market-strategie, sponsored campaigns en digitale marketing. Transparantie, professionaliteit, creativiteit en innovatie staan daarbij centraal. Het Business & Technology-team van LVTPR bedient onder andere BSA, Ctac, Dimension Data, Initial, Oracle, Portland, TomTom Telematics, Vertiv en XXImo. Het Consumer & Brands-team van LVTPR zet zich in voor klanten als Bertazzoni, HelloFresh, Logitech, Qatar Airways, Sonos, Sony en The North Face. Voor meer informatie:www.lvtpr.com.

Over Chief Editor

Chief content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top