maandag, september 25, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / België / Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België: Opening van de tentoonstelling “2050. Een korte geschiedenis van de toekomst”
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België: Opening van de tentoonstelling “2050. Een korte geschiedenis van de toekomst”

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België: Opening van de tentoonstelling “2050. Een korte geschiedenis van de toekomst”

  • Belgie
  • Op vrijdag 11 september 2015 opent de tentoonstelling “2050. Een korte geschiedenis van de toekomst” in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. In samenwerking met het Louvre stelt dit uitzonderlijk tentoonstellingsconcept onze toekomst in vraag, tot aan de horizon van 2050.
  • Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
  • http://www.fine-arts-museum.be
  • info@fine-arts-museum.be
  • http://www.fine-arts-museum.be/uploads/releases/files/expo_2050_pb_def.pdf

Schilderijen, sculpturen, foto’s, video’s, installaties en digitale kunst: meer dan 70 hedendaagse kunstwerken verruimen onze blik over huidige en toekomstige maatschappelijke thema’s.

De tentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) kaart grote thema’s aan zoals overconsumptie, mondiale conflicten, de uitputting van natuurlijke grondstoffen, sociale en economische ongelijkheden, de mutatie van de mens … Deze complexe onderwerpen vinden hun tegenhangers in positieve, constructieve en zelfs humoristische visies. Belgische en internationale kunstenaars zoals Sugimoto, Boetti, Kingelez, Warhol, LaChapelle, Gursky, Op de Beeck, Yongliang, Turk, Alÿs, Hatoum … nodigen ons hierbij uit tot reflectie over de toekomst.

De complementaire tentoonstelling in het Louvre (24.09.2015 > 04.01.2016) verwijst naar de toekomst op basis van een subjectieve analyse van het verleden, vertaald doorheen artistieke creaties van de afgelopen millennia.

Hiermee staan bovendien vijftien werken van internationale hedendaagse kunstenaars in contrast. Het boek van Jacques Attali, Une brève histoire de l’avenir (uitgeverij Fayard, vertaald in 18 talen, nieuwe uitgave in augustus 2015) ligt aan de basis van beide tentoonstellingen.

11 september: symbolische datum

De openingsdatum van de Brusselse tentoonstelling – 11 september 2015 – verwijst naar de World Trade Center gebeurtenissen die het nieuwe millennium grim aankondigden en de wereldorde op haar kop zetten. Deze symboliek is belangrijk voor de storytelling van de tentoonstelling. Zo illustreren de werken van o.a. Wolfgang Staehle en Hiroshi Sugimoto het verval van het Amerikaanse rijk.
2

Interactiviteit

Interactiviteit staat centraal in deze tentoonstelling dankzij nieuwe technologieën die de bezoekers aanzetten hun eigen visies voor, tijdens en na het bezoek te becommentariëren en te delen. In de photobooth kunnen de bezoekers een “gif” (bewegende foto) van zichzelf maken en een bericht aan de toekomst achterlaten.

Een social wall zal alle #expo2050 interacties op de sociale media live
projecteren. De tentoonstellingen in Brussel en Parijs gaan de dialoog aan met de rest van de wereld. Alles is ook live te volgen op
de tentoonstellingswebsite www.expo-2050.be – die tevens video’s (teasers, interviews en timelapses) aanbiedt.

Een applicatie voor smartphones en tabletten is gratis beschikbaar (in FR, NL en EN). Ter vervanging van de audiogids belicht de app de tentoonstelling aan de hand van interviews, video’s, foto’s, archiefbeelden, artikels… De gebruiker kan dus zijn bezoek
voorbereiden, maar ook achteraf verder nadenken over de besproken werken en onderwerpen. Als een virtueel en kwalitatief onderdeel van de expo, biedt de app “Fine Arts Belgium” aanvullende informatie (video) bij de catalogus.

Een blik op Europa

De tentoonstelling kaart ook de Europese constructie aan vanuit een politiekutopische visie. Een samenwerking tussen de kunststudenten van de Ecole Nationale Supérieure des Arts Visuel (ENSAV/Ter Kameren, Brussel) en de studenten politieke wetenschappen van het Institute for European Studies (ULB) resulteerde in een gedocumenteerd en persoonlijk werk over dit thema.

3D-reproductie

Een origineel partnership tussen het Digitaal Museum (KMSKB),het Naturhistorisches Museum van Wenen en de firma Trideus (in samenwerking met Alph Studios). Met de 3D-digitalisering van de Figurine uit Stratzing (Venus van Galgenberg), een paleolithisch meesterwerk aan het begin van de tentoonstelling, ondervragen de KMSKB de moderne reproductietechnieken en de rol van musea hierin.

Activiteitenprogramma

Talrijke activiteiten staan op het programma in het kader van de tentoonstelling (conferenties, colloquia, creatieve ateliers voor kinderen, rondleidingen, bezoeken “op maat”, enz.). Bovendien worden ook “meet the artist” momenten georganiseerd, exclusieve ontmoetingen met de grote namen van de tentoonstelling (Olga Kisseleva, Thu Van Tran, Maarten Vanden Eynde, Hans Op de Beeck, David Altmejd, …)

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top