vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / KPN resultaten eerste halfjaar 2013
KPN resultaten eerste halfjaar 2013

KPN resultaten eerste halfjaar 2013

  • Nederland
  • Hoofdpunten
  • KPN
  • http://www.kpn.com/
  • press@kpn.nl
  • http://www.kpn.com/corporate/overkpn/Newsroom/persbericht/Resultaten-eerste-halfjaar-2013.htm

-Financiële positie versterkt, stevige basis om door te kunnen gaan met uitvoering strategie
-Lagere omzet door competitieve mobiele markten, bemoedigende operationele voortgang
-4G uitrol in Nederland versneld, momenteel ~%50 dekking
-42% van Nederlandse breedbandklanten heeft ‘triple play’ pakket, +12%-punt op jaarbasis
-Duitsland: aanhoudende goede stijging postpaid klanten (H1 ’13: 475.000 vs. H1 ’12: 284.000) en groei mobiele data (H1 ’13: ~60%)
-België: sterke groei postpaid klanten (53.000 in Kw2) na lancering nieuwe proposities in Kw2
-EBITDA reflecteert hogere commerciële investeringen, voornamelijk in Duitsland
-Aanhoudende verbetering onderliggende kostenstructuur van de groep
-~3.900 minder FTE in Nederland sinds begin reductieprogramma
-Lagere omzet en hogere investeringen zichtbaar in vrije kasstroom
-Meerderheid vrije kasstroom in H2 2013, fasering gedurende het jaar

 

Eelco Blok, CEO:
“De marktomstandigheden in de eerste helft van 2013 bleven uitdagend. Desondanks hebben we onze marktposities versterkt. We blijven onze netwerken verbeteren, in het bijzonder met de versnelde uitrol van 4G in Nederland. Onze klantcentrale producten en diensten boeken steeds betere operationele resultaten, zoals zichtbaar is in de groei van triple play in Nederland en de sterke groei van postpaid klanten en mobiele data in Duitsland en België. Ook blijven we onze processen versimpelen en de onderliggende kostenstructuur verder verbeteren.”

Samenvatting financiële resultaten
De omzet en de overige opbrengsten van KPN daalden in het tweede kwartaal van 2013 met 8,1% tot 2,935 miljard euro, vooral door een daling van de omzet bij Consumenten Mobiel, Zakelijke Markt, NetCo en in Duitsland. De omzet van Consumenten Thuis steeg in het tweede kwartaal. De lagere omzet en de hogere klantgedreven investeringen hadden in het tweede kwartaal van 2013 een negatief effect op de winstgevendheid van KPN. De EBITDA daalde met 11% naar 1,034 miljard euro. De nettowinst van KPN kwam in het tweede kwartaal 68% lager uit op 108 miljoen euro.
De investeringen waren 41 miljoen euro hoger dan in het tweede kwartaal van 2012. In het eerste halfjaar van 2013 investeerde KPN 116 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De investeringen gingen vooral in het mobiele netwerk, waaronder 4G in Nederland en in klantapparatuur, zoals smartphones en apparatuur voor de activatie van klanten op glasvezel en interactieve televisiediensten in Nederland.
In 2011 heeft KPN een banenreductieprogramma aangekondigd van 4.000 tot 5.000 FTE in Nederland. Tot op heden heeft dit geresulteerd in een afname van ongeveer 3.900 FTE. KPN verwacht het aantal arbeidsplaatsen aan het eind van het jaar met 4.500 tot 5.000 te hebben teruggebracht.

Consumenten Thuis
In het tweede kwartaal van 2013 steeg de onderliggende omzet in het segment Consumenten Thuis met 0,7%, met interactieve televisie en glasvezel als een belangrijke stimulans achter de groei. Het aantal ‘triple play’ pakketten (interactieve televisie, Internet en Bellen) steeg in het kwartaal met 54.000, naar 1,131 miljoen. Inmiddels heeft 42% van de klanten van het segment Consumenten Thuis een ‘triple play’ pakket, vergeleken met 30% in het tweede kwartaal van 2012. De populariteit van ‘triple play’ pakketten zorgt ook voor een stijging van de gemiddelde omzet per klant met 7,7% naar 42 euro. Voor het vierde kwartaal op rij steeg het aantal breedbandklanten autonoom, met 12.000 in het tweede kwartaal van 2013. Het breedband marktaandeel kwam uit op 41%, vergeleken met 39% een jaar eerder. De sterke groei in interactieve televisie zette ook in het tweede kwartaal door. Er kwamen 82.000 nieuwe interactieve televisie abonnees bij, waardoor het marktaandeel uit kwam op 24%, vergeleken met 19% een jaar eerder. KPN sloot in het tweede kwartaal 30.000 nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 429.000 glasvezelklanten. KPN Compleet, het “quad play” aanbod van KPN, had aan het eind van het tweede kwartaal 55.000 klanten. KPN Compleet biedt extra voordelen voor klanten met een Alles-in-één Pakket (interactieve televisie, Internet en Bellen) én een of meerdere mobiele abonnementen.

Consumenten Mobiel
In het segment Consumenten Mobiel daalde in het tweede kwartaal de onderliggende omzet uit mobiele diensten als gevolg van minder bel- en SMS verkeer, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de gecommitteerde omzet uit abonnementen. KPN verwacht dat het totale Nederlandse mobiele marktaandeel in een competitieve markt stabiel is gebleven rond 45%. Het aantal mobiele consumenten abonnees steeg in het tweede kwartaal met 7.000 . KPN heeft de uitrol van het 4G netwerk versneld. Het netwerk dekt nu circa 50% van de Nederlandse bevolking met steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In het eerste kwartaal van 2014 zal 4G van KPN landelijke dekking hebben. Sinds 1 juli biedt KPN nieuwe abonnenten aan die passen binnen KPN’s strategie om de productportfolio te vereenvoudigen. Met de Alles-in-één Mobiel bundels biedt KPN meer duidelijkheid vooraf aan iedere klant. Door één prijs te bieden voor onbeperkt bellen, sms’en en het gebruik van mobiel internet, weten KPN-klanten vooraf altijd waar ze aan toe zijn. Elke Alles-in-één bundel wordt met 4G aangeboden. De abonnementen verschillen in snelheid en in de hoeveelheid data per bundel.

Zakelijke Markt
In het tweede kwartaal was er sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten, dalende verkeersvolumes, prijsdruk en lagere verkoop van hardware. De aanhoudend moeilijke macro economische omstandigheden zorgden voor een daling van de orderinstroom bij corporate klanten. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden zijn KPN’s marktposities naar verwachting in het tweede kwartaal stabiel gebleven. Het gebruik van mobiele data groeide wel door en het aantal klanten bleef stabiel. Vanuit de strategie om de zakelijke klant meer gebundelde diensten te leveren is in juni KPN ÉÉN geïntroduceerd. KPN ÉÉN is een geïntegreerde oplossing voor vaste en mobiele telefonie en ICT, die hiermee inzicht, overzicht en eenvoud biedt aan ondernemers.

Duitsland en België
De sterke focus op het aantrekken van nieuwe abonnees en een toename van de commerciële activiteiten in gebieden waar de Duitse dochter E-Plus nog een laag marktaandeel heeft, zorgden voor een forse stijging van het aantal nieuwe abonnees. In het tweede kwartaal van 2013 steeg het aantal abonnementen met 210.000, vergeleken met een stijging van 179.000 in het tweede kwartaal van 2012. De extra investeringen in de verbetering van de snelheid en de capaciteit van het mobiele breedbandnetwerk leidden tot een verbetering van de klantervaring en liggen ten grondslag aan deze stijging. Dit is ook terug te zien in de groei van ongeveer 60% van de omzet uit mobiele data in de eerste helft van 2013, ten opzichte van de eerste helft van 2012. De hogere marketing en promotiekosten om klanten aan te trekken, zorgden er wel voor dat de winstmarges in het kwartaal daalden. Het marktaandeel van E-Plus, gemeten in omzet uit mobiele diensten bedroeg aan het eind van het tweede kwartaal naar schatting circa 15%.

De omvang van de Belgische mobiele markt staat onder druk van voortdurende concurrentie en regelgeving. BASE Company is er wederom in geslaagd om beter te presteren dan de markt en heeft naar verwachting het marktaandeel, gemeten in omzet uit mobiele diensten, kunnen laten groeien naar 21% van 20% aan het eind van het eerste kwartaal. De succesvolle introductie van nieuwe mobiele abonnementen in april 2013 heeft geleid tot 53.000 nieuwe abonnees, het hoogste aantal nieuwe abonnees sinds het vierde kwartaal van 2005. Significante investeringen hebben ertoe geleid dat BASE Company nu een leidende positie heeft in de kwaliteit van het mobiele netwerk. BASE Company wil de meerderheid van de Belgische bevolking LTE kunnen bieden aan het eind van 2014.

KPN had aan het eind van het tweede kwartaal 27,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland en België, waarvan 24,4 miljoen in Duitsland en 3,4 miljoen in België.

Over Content Editor R

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top