zaterdag, november 25, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Kun jij ontsnappen aan Googles greep?
Kun jij ontsnappen aan Googles greep?

Kun jij ontsnappen aan Googles greep?

  • Nederland
  • De naam Google, ken je die? Natuurlijk wel! In 1997 was het bedrijfje nog slecht een van de vele startups die op zoek waren naar een stuk van de taart.
  • Responsive Webdesign Bureau
  • www.responsivewebdesignbureau.nl
  • info@responsivewebdesignbureau.nl

Wat is dat veranderd in de daaropvolgende 16 jaar. Google is ongetwijfeld het grootste en herkenbaarste online bedrijf ter wereld. Ongeveer 80% van de wereldwijde zoekopdrachten wordt door de zoekmachine verwerkt en het bedrijf heeft zeventig kantoren in meer dan veertig landen. Het pad dat Google aflegde tot zoekmachinegigant is er eentje dat vele grote succesvolle bedrijven hebben gevolgd. In het begin waren ze cool, klein en de perfecte zoekmachine werd al snel duidelijk dat de ambities verder rijken dan zoeken. In de volgende stap van de evolutie kwam de zoekmachine in de handen van de grote massa. Op dit punt wist Google dat het zich op het wereldwijde terrein moest begeven. De zoekmachine duwde rivalen als Yahoo, MSN en AltaVista met gemak aan de kant en infiltreerde de levens van elke webgebruiker. Met de populariteit kwamen ook de kansen en Google was nooit te bang om te investeren en gokken. Elke originele, interessante en vaak enigszins populaire webdienst werd opgekocht en van een Google-jasje voorzien. Als Google geen bedrijf te koop vond, dan werd er geïnvesteerd in onderzoek. Net als bij elk groot imperium brengt succes vaak arrogantie en ook Google is niet zonder schande. Denk aan privacyproblemen en belastingontduiking. Als een imperium denkt dat het onaantastbaar is, wordt de menselijke aard wakker en stelt de zaken aan de kaak.

Google is verreweg de populairste zoekmachine ter wereld en om deze reden worden sites klaargestoomd voor succes in Google. Maar het zijn de gebruikers die bepalen welke zoekmachine populair is. Als ze een alternatief willen, vinden ze er een. De vraag is dan natuurlijk, zijn er valide alternatieven voor Google? In de zoekmarkt zijn er een aantal spelers die de plek kunnen overnemen. De grote jongens Yahoo en Microsoft zijn nog springlevend. Yahoo is de tweede zoekmachine van de Europese en Amerikaanse markten, maar dat levert slechts 10%op. Bing heeft, zelfs met de hulp van Microsoft, nauwelijks een groot marktaandeel kunnen werven en levert slechts de helft van de zoekopdrachten van Yahoo.

De zoekmachinemarkt is wereldwijd en de Aziatische markten hebben een grote invloed op de zoekopdrachten, zoals Baidu laat zien. Dit is een Chinese zoekmachine voor websites, audio en afbeeldingen. De dienst is in 1999 gelanceerd en verwerkt inmiddels een groter zoekvolume dan de hele Google-concurrentie. Laat je de bekende diensten even buiten beschouwing, dan zijn er een paar alternatieven die de aandacht verdienen. DuckDuckGo is een goed alternatief, vooral omdat deze simpel werkt en goede resultaten levert. Daarnaast is het de ideale zoekdienst voor mensen die veel waarde hechten aan privacy.

Blekko (blekko.com) gebruikt slashtags om content te categoriseren. Niet zo goed als Google, maar toch een waardevol alternatief. Kijk je naar de obscure opties, dan is daar Wolfram Alpha, een antwoordmachine die uitstekend werkt voor statistiek en data-analyse.

De selectie alternatieven toont precies aan hoeveel we vertrouwen op Google. En als we veranderen, doen we dat omdat er een betere optie is of om ethische redenen? Gaat er snel iets veranderen? Wij gaan voorlopig even DuckDuckGo proberen om een betere inschatting te kunnen maken. Gaan jullie mee?

Interessant: 3 mythes over zoekmachine optimalisatie

Interessant: Zoekmachine optimalisatie overoptimalisatie

En verder

Wil je meer informatie over zoekmachine optimalisatie. Neem dan eens een kijkje op Zoekmachine optimalisatie

Over Responsive Webdesign Bureau

Als Zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist helpen we ondernemers met het winstgevender maken van hun webshop of website m.b.v. conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Dagelijks zijn we bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom zoekmachine marketing.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top