zaterdag, november 25, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / MKB laat goud door de vingers glippen
MKB laat goud door de vingers glippen

MKB laat goud door de vingers glippen

  • Nederland
  • ROTTERDAM - Midden en kleinbedrijven laten, zelfs in deze tijd, enorme kansen liggen om zich te onderscheiden. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Merketingvisie in samenwerking met E. C. van der Zwaag en Drs. L.P.O. Kloosterman van de Erasmus Universiteit.
  • Merketingvisie
  • www.merketingvisie.nl
  • guido@merketingvisie.nl

MKB laat kansen liggen om zich te onderscheiden
Midden en kleinbedrijven laten, zelfs in deze tijd, enorme kansen liggen om zich te onderscheiden. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Merketingvisie in samenwerking met E. C. van der Zwaag en Drs. L.P.O. Kloosterman van de Erasmus Universiteit.

De meeste bedrijven beseffen zich dat zij zich zullen moeten onderscheiden, maar blijken daar in de praktijk echter grote moeite mee te hebben. Uit het onderzoek onder 56 respondenten komt naar voren dat er nog een grote slag te winnen is als het gaat om de merkoriëntatie bij midden- en kleinbedrijven. Zij vertolken in de strijd om klanten exact dezelfde boodschap over hoge kwaliteit, gunstige prijs, goede service, betrouwbaar partnerschap, e.d. Waar het bedrijf en haar merk voor staat, haar identiteit en unieke meerwaarde blijven voor de markt een goed bewaard geheim. De kleine groep van bedrijven die wel een helder verhaal weet te formuleren, heeft de grootste moeite om dat ook te concretiseren naar de eigen organisatie: “het merk is voor de CEO niet meer dan het logo en een leuke pay-off.” Er wordt niet op merkactiviteiten gestuurd en het merk is voor medewerkers geen inspiratiebron. Al met al laat het MKB, ook in deze tijd, goud door de vingers glippen.

Achtergrond onderzoek
Er is nog weinig bekend hoe het zit met de merkoriëntatie binnen het MKB, de motor van onze economie. Uit eerder onderzoek naar merkoriëntatie onder corporate bedrijven (2004, Johan Gromark en Frans Melin) blijkt er een duidelijke positieve correlatie tussen merkoriëntatie en de winstgevendheid van een onderneming.
In dit recente onderzoek zijn op basis van het Brand Orientation Index (BOI) model, de 8 dimensies bekeken die aangeven in hoeverre midden- en kleinbedrijven merkgeorienteerd zijn. Denk daarbij onder meer aan de het vermogen om een merkstrategie te ontwikkelen, het meten en sturen op merkactiviteiten, het beleggen van de merkverantwoordelijkheid binnen de organisatie en de implementatie van het merk binnen bestaande processen.

Over Head Editor

Head Editor of PressCenter.com

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top